Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Macparon

apple id locked, hackad/scam/fishing??

Rekommendera Poster

Fick för några timmar sedan ett mail där man säger att apple har noterat ovanliga aktiviteter blah blah och har därför låst mitt konto. 

Brukar i vanliga fall aldrig gå på sådant, men pga omständigheter just vid tillfälle, fick jag panik och tryckte på en länk i mailet.

Någon annan som fått liknande mail eller känner till denna scam?

Har jag fått något virus ännu, jag kom till en sida, men jag uppgav inga uppgifter, eller känslig information. 

Kan jag ha installerat någon form av trojan eller virus endast genom att jag klickade på länken?

Och isåfall, ur skall jag återigen kunna använda datorn säkert, är det bara ominstallation som gäller av hela systemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apple skickar aldrig ut varningar om hög aktivitet och låser inga konton. Nej du har med stor säkerhet inte fått något skit i datorn. Utan dom är ute efter dina inloggningsuppgifter. 
Du kan installera Malwarebytes och köra det så är du säker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, lappen71 säger:

Apple skickar aldrig ut varningar om hög aktivitet och låser inga konton. Nej du har med stor säkerhet inte fått något skit i datorn. Utan dom är ute efter dina inloggningsuppgifter. 
Du kan installera Malwarebytes och köra det så är du säker. 

Kollat runt lite, verkar inte vara så ovanligt att det kan ha laddats ner något program i samband med att jag klickade på länken, hmm

Har stängt ner internet på den datorn för att skydda den från eventuellt virus/trojan

Vågar jag ens koppla upp mig på nätet för att ladda ner malwarebytes?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh sluta. Ladda ner och kör programmet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl backup?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hamnar i en loop sedan jag uppdaterade. Den säger att jag måste logga in igen på mitt Apple-ID för att alla funktioner ska fungera. När jag gör det kommer det upp en begäran om inloggning till min Mac(MBP). Efter att skrivit in lösenordet kommer begäran 1 upp igen, logga in på Apple-ID. Startat om datorn utan att det löste problemet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, lappen71 säger:

Äh sluta. Ladda ner och kör programmet 

Tyst med dig, kan ju vara första riktiga viruset till Mac. 

• Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Primus säger:

Jag hamnar i en loop sedan jag uppdaterade. Den säger att jag måste logga in igen på mitt Apple-ID för att alla funktioner ska fungera. När jag gör det kommer det upp en begäran om inloggning till min Mac(MBP). Efter att skrivit in lösenordet kommer begäran 1 upp igen, logga in på Apple-ID. Startat om datorn utan att det löste problemet. 

Det här blev nog i fel tråd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack, är lite nojig pga att jag har en bekant som haft dåliga erfarenheter av just detta.

Har nu laddat ner och kört, hittade 5 hot som programmet tagit bort, tror du man kan vara hyfsat säker nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Pocahontas säger:

Du har väl backup?

Nja, på en del, men inte allt. Men jag är också orolig över känsligt material, typiska personlig information som man har på datorn, login, osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iMarc säger:

Tyst med dig, kan ju vara första riktiga viruset till Mac. 

Ok, förstod att detta var lite sarkasm i detta inlägg, men kan du förklara lite, menar du att det i vanliga fall inte förekommer virus till mac? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Macparon säger:

Ok, förstod att detta var lite sarkasm i detta inlägg, men kan du förklara lite, menar du att det i vanliga fall inte förekommer virus till mac? Eller?

Finns inga. Men diverse tracking cookies. Bara att köra Malwarebytes som Lappen säger så blir du av med dem direkt om du skulle vara drabbad. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Macparon säger:

Nja, på en del, men inte allt. Men jag är också orolig över känsligt material, typiska personlig information som man har på datorn, login, osv

Så om din hårddisk lägger av imorgon har du förlorad resten? 

TimeMachine finns ju i din dator, kan såara dig många timmars arbete. Externa hårddiskar är billiga, mekaniska eller SSD, det sista är snabbast. 

Program som SuperDuper och Carbon Copy Cloner  skapar en klon av din interna hårddisk. 

Själv kör jag med hängsle och livrem på mina datorer.

Backupen ska man förvara på säker plats i händelse av brand, stöld eller översvämning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-10-09 på 13:47, Pocahontas säger:

Så om din hårddisk lägger av imorgon har du förlorad resten? 

TimeMachine finns ju i din dator, kan såara dig många timmars arbete. Externa hårddiskar är billiga, mekaniska eller SSD, det sista är snabbast. 

Program som SuperDuper och Carbon Copy Cloner  skapar en klon av din interna hårddisk. 

Själv kör jag med hängsle och livrem på mina datorer.

Backupen ska man förvara på säker plats i händelse av brand, stöld eller översvämning.

Jag har backup på en del men inte allt. Hade time machine ett tag, men skall börja använda den igen.

Håller med, dumt att inte ha backup på allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-10-09 på 13:41, iMarc säger:

Finns inga. Men diverse tracking cookies. Bara att köra Malwarebytes som Lappen säger så blir du av med dem direkt om du skulle vara drabbad. 

Vad innebär en tracking cookie? 

Redigerad av Macparon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Macparon säger:

Vad innebär en tracking cookie? 

https://www.tomsguide.com/us/-tracking-cookie-definition,news-17506.html

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...