Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple vill uppdatera till macOS Catalina på late 2012


BjornS
 Share

Rekommendera Poster

Fått nedanstående meddelande på min iMac 27" late 2012.

Har glömt men har för mig att det inte går att köra detta macOS på min dator?

Ska man stänga automatiska uppdateringar för att undvika fel?

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 22.36.50.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jo det ska gå på iMac "late 2012" och senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, BjornS säger:

Fått nedanstående meddelande på min iMac 27" late 2012.

Har glömt men har för mig att det inte går att köra detta macOS på min dator?

Ska man stänga automatiska uppdateringar för att undvika fel?

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 22.36.50.png

Catalina går att installera på din dator, den är kompatibel med iMac 27" late 2012. Om man sedan bör göra det eller inte, ja det verkar ju finnas en del problem med det. Men det installeras inte om du inte trycker på "Uppgradera nu". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Catalina....kraschade ju i Östersjön på 40-talet tror jag (flygplanet alltså...),

kommer Apples nya operativsystem också att dra med ett antal ovetande Mac-användare ner i djupet??

 

Även jag har några programvaror som antagligen inte kommer att funka efter uppgraderingen, t ex Word och Exel är det nog kört med. Men någon sa mej att Pages ovh Numbers kan hantera Word och Exel...stämmer det ellgäller det bara att läsa Microsoft-filerna eller kan man fortsatt redigera dessa i Catalina? Vad jag förstår kostar det i fortsättningen 800:- PER ÅR att fortsätta med Office-programmen...

 

Dessutom har jag Canons bildnerladdnings-programvara Camera Window för nedladdning av bilder  MED KABEL från min G1x MkIII, som inte kommer att funka i fortsättningen....jag har ”tjatat” på Canon om detta i snart ett års tid att uppdatera till 64 bitar, men dom verkar inte bry sig. Att ta ur minneskortet varje gång jag vill tanka ner bilder och sätta det i min laptop blir omständligt....då måste jag ju också sköta skapandet av målmappar och destinering mm själv...

 

Så jag kanske också kommer att vänta med uppgradering t Catalina, eller ”ta tjuren vid hornen” direkt...förr eller senare kommer väl jag heller inte undan. Tyvärr.

mvh

/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ulbn säger:

Catalina....kraschade ju i Östersjön på 40-talet tror jag (flygplanet alltså...),

kommer Apples nya operativsystem också att dra med ett antal ovetande Mac-användare ner i djupet??

 

Även jag har några programvaror som antagligen inte kommer att funka efter uppgraderingen, t ex Word och Exel är det nog kört med. Men någon sa mej att Pages ovh Numbers kan hantera Word och Exel...stämmer det ellgäller det bara att läsa Microsoft-filerna eller kan man fortsatt redigera dessa i Catalina? Vad jag förstår kostar det i fortsättningen 800:- PER ÅR att fortsätta med Office-programmen...

 

Dessutom har jag Canons bildnerladdnings-programvara Camera Window för nedladdning av bilder  MED KABEL från min G1x MkIII, som inte kommer att funka i fortsättningen....jag har ”tjatat” på Canon om detta i snart ett års tid att uppdatera till 64 bitar, men dom verkar inte bry sig. Att ta ur minneskortet varje gång jag vill tanka ner bilder och sätta det i min laptop blir omständligt....då måste jag ju också sköta skapandet av målmappar och destinering mm själv...

 

Så jag kanske också kommer att vänta med uppgradering t Catalina, eller ”ta tjuren vid hornen” direkt...förr eller senare kommer väl jag heller inte undan. Tyvärr.

mvh

/B


Vi har en aktiv tråd här för frågor och eventuella problem med Catalina: 

 

Program som inte är 64 bits stöds inte av Catalina, Apple byter nu från 32 till 64 bit. Detta avviserade Apple för många år sedan att stödet för 32 bit skulle upphöra. Skälet är att 32 bit stödet slöar ner datorn när systemet i övrigt är 64 bit.

 

För Microsoft gäller att Office 2011 inte fungerar, men Office 2016 och nyare fungerar. Dessa finns som engångsköp om man inte vill ha Office 365 med prenumeration. Kolla med Microsoft om uppdateringspriser. 
 

För Apples del gäller att iWork ’09 inte fungerar, men nyare iWork program är gratis. Och de kan redigera Office-filer, men har inte stöd för all funktionalitet. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Raphael säger:


Vi har en aktiv tråd här för frågor och eventuella problem med Catalina: 

 

 

 


 

För Apples del gäller att iWork ’09 inte fungerar, men nyare iWork program är gratis. Och de kan redigera Office-filer, men har inte stöd för all funktionalitet. 
 

Tack Raphael för ditt svar...f´låt en okunnig...vad är iWork (`09 och nyare iWork...)

Det är nåt jag måste ha missat helt, och det kanske räcker för mig med den begränsade  funktionalitet som det har...?

mvh/B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, ulbn säger:

Tack Raphael för ditt svar...f´låt en okunnig...vad är iWork (`09 och nyare iWork...)

Det är nåt jag måste ha missat helt, och det kanske räcker för mig med den begränsade  funktionalitet som det har...?

mvh/B

IWork är Pages, Numbers och Keynote. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som inte kör så mycket iphone/ipad alls, men däremot en del äldre program känns Catalina väldigt oangeläget. Kommer nog att ligga kvar på High Sierra på en del datorer så länge det går, sedan Mojave. Catalina på 1 kanske. Eller dual boot. Känns som att det var rätt länge sedan en uppdatering var nödvändig att göra fort. Förr körde jag ofta public beta, men inte på senare år. Samma med mobiler, måste man verkligen ha det senaste direkt? Eller så börjar jag bli gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, BjornS säger:

Tack, ska göra ett försök till helgen. ?

Jag har redan försökt och allt verkar fungera, hepp.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...