Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Primus säger:

Jag hamnar i en loop sedan jag uppdaterade. Den säger att jag måste logga in igen på mitt Apple-ID för att alla funktioner ska fungera. När jag gör det kommer det upp en begäran om inloggning till min Mac(MBP). Efter att skrivit in lösenordet kommer begäran 1 upp igen, logga in på Apple-ID. Startat om datorn utan att det löste problemet. 

Finns lite tips om hur man åtgärdar just det problemet här:

 

https://macreports.com/update-apple-id-settings-macos-catalina-fix/

 

Punkt 3 och 4 är nog mest relevant i ditt fall tror jag.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, iMarc säger:

Jisses, Catalina verkar ju vara värre än Windows 95

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes har en liten bugg, eftersom deras anvisning om hur man skall godkänna access för programmet till hårddiskarna inte stämmer! Jag har haft kontakt med deras support idag, och de har skapat en ticket för att fixa detta problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar en stark försämring i Catalina som jag inte sett innan. Nu måste jag godkänna varenda jä*la program och spel som behöver skicka notifikationer vilket är många.

 

Stör mig att få upp dessa frågor hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-09 på 09:47, iMarc säger:

Jisses, Catalina verkar ju vara värre än Windows 95

Det är nog bara macägarna som inte är vana med hur man gör

efter 1 vecka är det säkert tyst här skall su se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag uppdaterade till Catalina så slutade några av mina typsnitt att fungera ordentligt. Det jag använder mest, Foundry Sterling, ser inte ut som vanligt utan det ser ut som massa extra mellanslag mellan orden. Ett annat jag använder, Sabon, ser riktigt ut i Pages men när jag exporterar det till pdf så ser det helt annorlunda ut, enbart rubrikerna av någon konstig anledning ser likadana ut som i Pages. Det spelar ingen roll om jag använder Pages, Word eller något annat program. Vad kan detta vara för fel och vad ska jag göra?
Av någon anledning har också namnet på ett par av typsnitten blivit översatta. Book blev bok och bold blev fet. Något skumt verkar det vara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, VictorR säger:

När jag uppdaterade till Catalina så slutade några av mina typsnitt att fungera ordentligt. Det jag använder mest, Foundry Sterling, ser inte ut som vanligt utan det ser ut som massa extra mellanslag mellan orden. Ett annat jag använder, Sabon, ser riktigt ut i Pages men när jag exporterar det till pdf så ser det helt annorlunda ut, enbart rubrikerna av någon konstig anledning ser likadana ut som i Pages. Det spelar ingen roll om jag använder Pages, Word eller något annat program. Vad kan detta vara för fel och vad ska jag göra?
Av någon anledning har också namnet på ett par av typsnitten blivit översatta. Book blev bok och bold blev fet. Något skumt verkar det vara..

Har du testat att installera om typsnitten i Typsnittsboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Har du testat att installera om typsnitten i Typsnittsboken?

Ja jag har raderat typsnitten vid två tillfällen. Senast startade jag om datorn mellan gångerna men när jag installerar igen så blir det precis likadant.
Eftersom dessa typsnitt ingår i den grafiska profilen så hänger ju jobbet på att jag också kan producera något som ser bra ut. Det blir ganska frustrerande detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, VictorR säger:

Ja jag har raderat typsnitten vid två tillfällen. Senast startade jag om datorn mellan gångerna men när jag installerar igen så blir det precis likadant.
Eftersom dessa typsnitt ingår i den grafiska profilen så hänger ju jobbet på att jag också kan producera något som ser bra ut. Det blir ganska frustrerande detta..

Testa en säker start. Håll nere skift vid omstart, logga in, och starta sedan om som vanligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Testa en säker start. Håll nere skift vid omstart, logga in, och starta sedan om som vanligt. 

Jag har nu testat detta, men det förändrar inget. Ser lika illa ut igen. De berörda typsnitten gick ju inte att få fram i säkert läge, men den pdf som jag tidigare skapat gick att öppna och visade då typsnitten lika illa som den inte borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, VictorR säger:

Jag har nu testat detta, men det förändrar inget. Ser lika illa ut igen. De berörda typsnitten gick ju inte att få fram i säkert läge, men den pdf som jag tidigare skapat gick att öppna och visade då typsnitten lika illa som den inte borde.

Se här: https://gist.github.com/jaredhowland/2da83f0cc0fbb1ac523f

Proceed with extreme caution. Ta en backup först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte var så dumt det jag gjorde, väntar med uppgraderingen  tills att tredje uppgraderingen finns att hämta som man tipsats om vid tidigare uppgraderingar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smooth scroll slutade funka i Catalina. Delvis...

Gäller bara webbläsare (alla) och enbart med MagicMouse (funkar som vanligt med styrplattan).

Hittar inga inställningar för just detta.

 

Har testat några program (som t.ex. SmoothScroll), men det hjälpte inte.

 

Hur får jag igång det igen?

 

/Bosse
MacBook Pro (15-inch, 2017)

Redigerad av BosseBus
La till dator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon med lyckad uppgradering till Catalina som innan hade problem med MacMail som Applesupportern vet om efter alla klagomål, om den nu slutat med sina problem efter uppgraderingen till Catalina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ronny säger:

Det är nog bara macägarna som inte är vana med hur man gör

efter 1 vecka är det säkert tyst här skall su se

Jag ska nog vänta lite. Göra backup på allt jag har och sen blåsa alltihop, även Time Machine och ta bort en partition från den interna disken och sedan radera alltihop och välja Mac OS extended journalförd istället. Verkar som inte min externa går att få bootbar med APFS heller så det får bli samma där extended journalförd Guid. Som det är nu heter Datorn något annat än hemkatalogen också. Har otroligt mycket skräp i iCloud också jag måste radera, samt ingen ordning på kontakter och kalendrar, synkar med både google och iCloud, kanske denna röra beror på det?. Blir ett flerdagarsprojekt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sysslar betatestarna med? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En märkligt sak hände när installerade Catalina på en tom skiva kallad Macintosh HD, installationen skapade en ny partition på skivan som den kallade för Macintosh HD – data. Någon som vet varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Vad sysslar betatestarna med? 

De rapporterar knappast buggar, utan chillar med lite nytt och fräckt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, RonnieL säger:

En märkligt sak hände när installerade Catalina på en tom skiva kallad Macintosh HD, installationen skapade en ny partition på skivan som den kallade för Macintosh HD – data. Någon som vet varför.

Läs mer här: https://eclecticlight.co/2019/10/08/macos-catalina-boot-volume-layout/

 

”this scheme is already in use in iOS”

 

Apropå iosifiering... :whistling:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...