Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Här kan vi samla alla frågor och upplevelser och tankar, eventuella problem och frågor och förhoppningsvis svar, om nya Catalina som släppts. 
Jag har inte uppdaterat än, för jag har några mjukvaror som behöver uppdateras. Mest kritisk är InqSribe som jag använder för transkribering, det fungerar inte än med Catalina för det har för få bitar internt, men de jobbar på en uppdatering.

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du startade en tråd för Catalina frågor. Du kan väl radera min tråd jag startade igår.

 

Lappen 71  tipsade mig igår om att mitt felmeddelande kunde ha med för lite utrymme på hårddisken att göra, men den hade 70 GB kvar. För säkerhets skull rensade jag hårddisken  på gamla saker som gjorde att jag nu har 181 GB att använda.

Innan jag hämtade Catalina hade jag en känsla av att felmeddelandet skulle dyka upp igen efter att Catalina var nedladdat. Tyvärr fick jag rätt. Vad måste jag göra för att få bort felmeddelandet som dykt upp efter alla 4 försöken.

 

 

 

 

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 12.22.55.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att en del äldre programvara förmodligen slutar att fungera, så jag väntar ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man får felmeddelanden så skulle jag installera Catalina på en nyformaterad och rensad hårddisk och sen hämta in säkerhetskopian från TimeMachine i slutet av installationen. Då finns det inget eller ska iaf inte finnas något som kan störa själva installationsprocessen. 

Här info om detta... 
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

https://www.imore.com/how-do-clean-install-macos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer nog starta upp från en extern disk där jag har SuperDuperbackup av min interna disk.

Det bör väl gå att installera på den först. Aldrig testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Raphael säger:

Om man får felmeddelanden så skulle jag installera Catalina på en nyformaterad och rensad hårddisk och sen hämta in säkerhetskopian från TimeMachine i slutet av installationen. Då finns det inget eller ska iaf inte finnas något som kan störa själva installationsprocessen. 

Här info om detta... 
https://support.apple.com/sv-se/HT204904

https://www.imore.com/how-do-clean-install-macos

Tack Raphael.

När jag läser dina råd i länkarna ser jag att man undrar om jag hade Sierran  installerad  på min iMac när jag köpte den för 18 månader sedan. Det skall visst ha med saken att göra. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad som följde med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Bertil79 säger:

Tack Raphael.

När jag läser dina råd i länkarna ser jag att man undrar om jag hade Sierran  installerad  på min iMac när jag köpte den för 18 månader sedan. Det skall visst ha med saken att göra. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad som följde med.

 

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 15.10.56.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 minuter sedan, Bertil79 säger:

Tack Raphael.

När jag läser dina råd i länkarna ser jag att man undrar om jag hade Sierran  installerad  på min iMac när jag köpte den för 18 månader sedan. Det skall visst ha med saken att göra. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad som följde med.


Återställning i Mac OS ändrades från och med Sierra 10.12.4, så om man har en version tidigare än detta så är tangentkombinationerna annorlunda. Om du köpte en ny iMac för 18 månader sedan så borde den haft High Sierra installerad. High Sierra släpptes i september 2017. Och året innan var det Sierra. Mojave släpptes 2018. Det är september - oktober varje år som det kommer en ny Mac OS. :)

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:


Återställning i Mac OS ändrades från och med Sierra 10.12.4, så om man har en version tidigare än detta så är tangentkombinationerna annorlunda. Om du köpte en ny iMac för 18 månader sedan så borde den haft High Sierra installerad. High Sierra släpptes i september 2017. Och året innan var det Sierra. Mojave släpptes 2018. Det är september - oktober varje år som det kommer en ny Mac OS. :)

Tack Poca och Raphael.

Det som står under äpplet: Om denna dator: Att den är utrustad med Sierran från 2017 innebär förmodligen att den hade Sierran på min som köptes  första kvartalet 2018 (Det är väl ungefär 18 månader sedan)

 

 

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 15.19.46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Bertil79 säger:

Tack Poca och Raphael.

Det som står under äpplet: Om denna dator: Att den är utrustad med Sierran från 2017 innebär förmodligen att den hade Sierran på min som köptes  första kvartalet 2018 (Det är väl ungefär 18 månader sedan)

 

 

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 15.19.46.png

Den borde haft High Sierra när den köptes, och nu har du Mojave som är senare/nyare än Sierra. Så du ska strunta i det som gäller för de som är innan Sierra för du har senare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Uppdaterade alldeles nyss till Catalina. Nu poppar det upp en varning om navlibx som kommer att skada datorn. Hur får jag bukt med detta? Macbook pro med Norton internet security och Malwarebytes installerade men det kan inte få bukt på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är mycket om Catalina nu så låt oss hålla samman allt i en och samma tråd. 

Hälsar
Raphael - Moderator

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Den borde haft High Sierra när den köptes, och nu har du Mojave som är senare/nyare än Sierra. Så du ska strunta i det som gäller för de som är innan Sierra för du har senare. 

Självklart måste det vara så. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, johanssonl säger:

Hej! Uppdaterade alldeles nyss till Catalina. Nu poppar det upp en varning om navlibx som kommer att skada datorn. Hur får jag bukt med detta? Macbook pro med Norton internet security och Malwarebytes installerade men det kan inte få bukt på detta.


Detta är ett problem som fanns redan med beta-versionen av Catalina. Det är tydligen relaterat till antivirus-program, som inte har uppdaterats till att fungera med Catalina - om jag har förstått det hela rätt. Se den här tråden: 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är navlibx skadligt eller är det Norton antivirus som tror att det är skadligt. Jag menar, man avinstallerar väl inte antivirusprogram för att det varnar för skadligt program. Vad är navlibx? kan man ta bort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka program i ilfe serien fungerar inte

se svar nedan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, johanssonl säger:

Är navlibx skadligt eller är det Norton antivirus som tror att det är skadligt. Jag menar, man avinstallerar väl inte antivirusprogram för att det varnar för skadligt program. Vad är navlibx? kan man ta bort det?

Navlibx är en fil som tillhör antivirusprogrammet. Det ligger i: 
 

/Library/Application Support/Norton Solutions Support/Norton
       Antivirus/Engine/NAVLibX


Det är ett kompatibilitetsproblem med Catalina att den varningen kommer upp. Hör med Norton om de har en fix. Se länken jag gav ovan, detta var känt redan med Catalina-betan att de med Norton/Symantec fick upp just den varningen efter att ha installerat Catalina. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, johanssonl säger:

Är navlibx skadligt eller är det Norton antivirus som tror att det är skadligt. Jag menar, man avinstallerar väl inte antivirusprogram för att det varnar för skadligt program. Vad är navlibx? kan man ta bort det?

Varför har du antivirusprogram i en Mac? 

Haft Mac sen tidigt 90-tal och aldrig stött på virus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varför har du antivirusprogram i en Mac? 

Haft Mac sen tidigt 90-tal och aldrig stött på virus

Mac har antivirusprogram för att hjälpa våra Windows-vänner att minska spridningen av virus. Även om Windows-virus inte förstör en Mac, så kan Mac hjälpa till med att sprida Windows-virus. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis uppdaterat Catalina.

Såg i skärmen en "flyttade objekt" där det står Aliaset.

Vad är det för nånt?

Släpade symbolen till papperskorgen, men ännu inte raderat bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder i Catalina: Har upptäckt att för vissa foton så är innehållet mapparna inte helt i synk! Vissa importerade bilder syns i mappen Importerat och i ett smart Album (som jag skapat) MEN inte längst upp i Bilder!! I ett annat fall syns båda de importerade fotona i Importerat, men bara ett i Bilder. I ett fall syns bara det importerade fotot i Bilder, men

inte i Importerat! Har stängt/öppnat programmet några gånger, samt startat om datorn, men felen kvarstår! Sju timmar sedan installationen, men felen självläker inte:-(. Är detta en känd bug i Bilder, som skall fixas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ångrar verkligen att jag uppdaterade. Har en Mac mini 2018 med externt grafikkort, ett Radeon RX 580 via Thunderbolt 3.

 

Startade uppgraderingen och drog sedan ut för att äta. När jag kom tillbaka så var båda skärmarna helt svart, ingen bild alls. Kopplade in ena skärmen direkt till Macen istället för eGPU, men fick inte heller någon bild, så jag tvingade av datorn.

 

Startade sedan och fick bild på den skärm som var kopplad direkt till Macen, men inte den andra och MacOS känner inte ens av längre att jag har mitt externa grafikkort inkopplat, spelar ingen roll om jag byter Thunderbolt port.

 

Så det här är ju en mindre katastrof. Hur tusan kan Catalina inte längre har stöd för det som Mojave hade? Finns det något sätt att fixa detta tro? Eller går det att nedgradera till Mojave igen på något sätt. Jag måste kunna använda båda mina skärmar samt eGPU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ominstallerade OSX Mojave med Cmd+R och i skivverktyg valde jag Installera MacOS. Jag blev rekommenderad att vänta med Catalina tills några uppgraderingar kommit som åtgärdat microbuggar och betairritationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Bertil79 säger:

Jag ominstallerade OSX Mojave med Cmd+R och i skivverktyg valde jag Installera MacOS. Jag blev rekommenderad att vänta med Catalina tills några uppgraderingar kommit som åtgärdat microbuggar och betairritationer.

Betairritation måste ju vara fel ord. Beta är när det släpps för personer innan officiellt släpp. Detta ska ju vara en färdig produkt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...