Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 6s -> TV via HDMI?


lanazz
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en fråga som gäller min kära mor. Hon har en iPhone 6s med ett abonnemang med MYCKET surf (tror det är 70 gb/mån). Däremot har hon inget fast eller trådlöst internet hemma.

 

Hon tittar mycket på streaming från t.ex. SVT Play, Viafree osv. Jag tycker synd om henne över att sitta i timmar och titta i den lilla skäårmen. :) Hon har en TV med hdmi ingångar.

 

Är det möjligt att genom en adapter och hdmi-sladd koppla upp telefonen till tv och därmed få större bild samt ljudet ur tv:n?

 

Jag har varit inne på Teknikmagasinet och Kjell & Co och fått svar som går helt emot varandra, en säger ja det är inga problem, den andra att det inte funkar så smidigt som man tycker att det borde.

 

Det bygger alltså på att hon inte har internet hemma, men mycket surf i mobilabonnemanget. Funkar en apple lightning -> hdmi och sedan en hdmi-sladd?

 

När jag läser på nätet så står det om att spegla skärmen och visa foton, video osv. Men det är otydligt om det betyder filmer på telefonen eller streamat material via exempelvis de appar jag nämnde ovan.

 

Netflex är också av intresse om det funkar, men det viktigaste är att tv-kanalernas appar funkar, dvs Svt play, viafree, dplay osv.

 

Stort tack för hjälpen!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig att en Apple-TV kopplad till TVn med HDMI och via internetdelning till iFånen (och därmed via WiFi) skulle fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag skulle kunna tänka mig att en Apple-TV kopplad till TVn med HDMI och via internetdelning till iFånen (och därmed via WiFi) skulle fungera.

Tack för svar! Då menar du alltså ett upplägg där det är appen i apple tv:n som streamar och telefonen står för nätverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lanazz säger:

Tack för svar! Då menar du alltså ett upplägg där det är appen i apple tv:n som streamar och telefonen står för nätverket?

Precis.

Men om det funkar (rent praktiskt) med adaptern så är ju det billigare.

Med Apple-TV så behöver du inte dra sladd från telefonen till TVn och du har en fjärrkontroll (utan sladd). Men det är ju dyrare än adaptern :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart! Jag själv använder inte apple tv utan chromecast och vad jag förstått som går det inte stream från samma enhet som internetdelar, men det löser ju apple tv:n iså fall.

 

Tror sladdlöst och snygghet trumfar prisskillnaden i detta fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lanazz säger:

Smart! Jag själv använder inte apple tv utan chromecast och vad jag förstått som går det inte stream från samma enhet som internetdelar, men det löser ju apple tv:n iså fall.

 

Tror sladdlöst och snygghet trumfar prisskillnaden i detta fall. :)

Går inte att casta allt med Chromecast, vissa filmformat stöds inte, exempelvis mp4. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu lutar det åt att köpa en Apple TV 4th gen och en hdmi-sladd.

 

Kommer installationen vara precis som vanligt med den skillnaden att jag måste se till att telefonen delar internet via wifi eller ska det gå över bluetooth?

 

Någon som tror att jag kommer stöta på några problem?

 

Någon som vet om fjärrkontrollen kan laddas i apple tv-enheten eller i tv:n? Mamma har ingen dator att ladda den i som det står på apples hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Går inte att casta allt med Chromecast, vissa filmformat stöds inte, exempelvis mp4. 

Vad pratar du om? MP4 är inte ett videoformat utan en container. Oftast innehåller den bland annat en fil med videoformatet mpeg4, ett videoformat som definitivt stöds av Chromecast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lanazz säger:

Tack för svar! Verkar ju trots allt finnas lite alternativ för gamla mor. :)

Normalt när telefonen kopplas in så speglas skärmen, men vid videouppspelning (ex SVT play) så blir telefonskärmen bara "fjärrkontroll" med uppspelningsreglage.

4 timmar sedan, lanazz säger:

Ok, nu lutar det åt att köpa en Apple TV 4th gen och en hdmi-sladd.

 

Kommer installationen vara precis som vanligt med den skillnaden att jag måste se till att telefonen delar internet via wifi eller ska det gå över bluetooth?

 

Någon som tror att jag kommer stöta på några problem?

 

Någon som vet om fjärrkontrollen kan laddas i apple tv-enheten eller i tv:n? Mamma har ingen dator att ladda den i som det står på apples hemsida.

Apple TV ansluter till wifi.

Fjärren laddas med lightningkabel (ingår) så hon behöver en USB-kontakt. Hon kan alltså använda sin telefonladdare. Det finns även inbyggd fjärrkontroll i iOS.

 

Det enda som jag tror kan ge problem är att apparaterna kanske inte kommer överens ordentligt då de kanske inte anses dela nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Wow en sån har jag alltid funderat över hur den fungerar, får bli en sån frampå. 

Kan tillägga att man kan ansluta laddaren till adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, DrÖronsus säger:

Vad pratar du om? MP4 är inte ett videoformat utan en container. Oftast innehåller den bland annat en fil med videoformatet mpeg4, ett videoformat som definitivt stöds av Chromecast.

Har Popcorntime på en Samsung. Vissa filer går inte att spelas upp eftersom Chromecast inte har stöd för filtypen, har aldrig krånglat förut men nu börjar det bli problem. MKV går att casta men utan ljud, andra går inte att spela upp alls, så jag måste prova kanske tre olika format för att få det att fungera med Chromecast. Filmade med telefonen i 4:3 läge och hög upplösning, castade från Google Foto, fungerade men inget ljud. Däremot när jag filmade i 16:9 läge så fick jag både ljud och bild. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Har Popcorntime på en Samsung. Vissa filer går inte att spelas upp eftersom Chromecast inte har stöd för filtypen, har aldrig krånglat förut men nu börjar det bli problem. MKV går att casta men utan ljud, andra går inte att spela upp alls, så jag måste prova kanske tre olika format för att få det att fungera med Chromecast. Filmade med telefonen i 4:3 läge och hög upplösning, castade från Google Foto, fungerade men inget ljud. Däremot när jag filmade i 16:9 läge så fick jag både ljud och bild. 

MKV och MP4 är containers, inte ett videoformat eller en filtyp. Tänk på dem som mappar. En Ipad blir inte en Adidas-surfplatta bara för att du bär runt den i en Adidas-väska. 

 

Containers innehåller oftast en videofil, en ljudfil och ibland en undertextfil. Att en *.mkv inte har ljud när du castar den beror inte på att det inte går att casta *.mkv, det beror på att du inte har rätt ljudcodec. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DrÖronsus säger:

MKV och MP4 är containers, inte ett videoformat eller en filtyp. Tänk på dem som mappar. En Ipad blir inte en Adidas-surfplatta bara för att du bär runt den i en Adidas-väska. 

 

Containers innehåller oftast en videofil, en ljudfil och ibland en undertextfil. Att en *.mkv inte har ljud när du castar den beror inte på att det inte går att casta *.mkv, det beror på att du inte har rätt ljudcodec. 

 

Okej jag förstår, får hålla koll på vad det är för format. Blev lite irriterad igår vad gäller ett par filmer. Men fann dem turligt nog på Blu-Ray på tradera för 20kr/st. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...