Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Air startar inte


Killroy
 Share

Rekommendera Poster

Har en Macbook Air som inte vill starta. Stapeln går till ca hälften sedan stängs den av.
Har kört reparation på disken och fått ok på alla delar. 
När jag försöker installera om operativet klagar den på att jag har för lite disk kvar. Jag behöver frigöra ca 10G
Ställde den i hårddiskläge och flyttade över 15G till en annan dator. Deletade sedan kopierade mappar. 
Nu borde det väl funka  att installera om. Men nähää. Datorn förstår inte att det har tagit bort mappar och filer utan har kvar det gamla värdet på kvarvarande diskutrymmer.

 

Någon som har några ideer eller tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en säker start (håll nere skift DIREKT när du trycker på startknappen. Du kan släppa när du ser förloppsindikatorn.)

Det rensar bort en del gammal dynga.

Starta sedan som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Killroy säger:

Deletade sedan kopierade mappar. 
Nu borde det väl funka  att installera om. Men nähää. Datorn förstår inte att det har tagit bort mappar och filer utan har kvar det gamla värdet på kvarvarande diskutrymmer.

 

Kom du ihåg att tömma papperskorgen?

 

Jag skulle ta en backup med Time Machine och helst en klon också, för säkerhets skull.

Sedan skulle jag radera disken och installera ett nytt system. När det verka fungera skulle jag lägga tillbaka allt från TM-backupen med Flyttassistenten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Macbook Air startar inte

Tack för hjälpen!

 

Det blev en ominstallation. Tyvärr funkade inte TM. Fick flytta över delar till extern disk via annan Macbook Air.

 

Allt up and running..... nästan. Flyttade bilderna via en annan macbooken air som hade macos 10.14 min är 10.13.

 

Skall man öppna bilderna i min dator klagar den på att Biblioteket "Bilder-bibliotek" kommer från en nyare version av Bilder. Uppgradera Bilder så att du kan öppna biblioteket.

Men det får jag väl ta i en ny tråd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...