Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställning – kan något räddas?


mickaofsweden
 Share

Rekommendera Poster

mickaofsweden

Hej,

 

Min iPhone 7 fick problem under uppdatering (via iTunes) och säger nu att den måste återställas. Problemet ligger i att jag enbart har en säkerhetskopia från april... Dumt men så är det.

Min fråga är nu om något finns sparat på mitt apple-ID? Jag har ingen egen dator just nu, men vet sedan tidigare att jag kan ha t.ex. anteckningar och iMessage-konversationer på flera enheter. Vad händer då om jag återställer till en gammal säkerhetskopia? Kommer anteckningar och övrigt se ut som i april, kommer delade anteckningar förändras hos den jag delar med etc?

Om allt kommer bli precis som telefonen såg ut i april, kan jag göra något alls (t.ex. låna dator och logga in med mitt apple-ID och spara anteckningar) för att behålla saker?

Inväntar återställning lite om det finns minsta chans att rädda något alls!

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickaofsweden
Postad (redigerade)

Kan det gå även om telefonen är helt okontaktbar, Alix? Det går inte att komma in i den alls, tyvärr.

Redigerad av mickaofsweden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mickaofsweden säger:

Kan det gå även om telefonen är helt okontaktbar, Alix? Det går inte att komma in i den alls, tyvärr.

”Okontaktbar” betyder vad? Går den inte att sätta på? I så fall går det knappast, nej. Den infon hade jag inte när du skrev din trådstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickaofsweden
12 minuter sedan, Alix säger:

”Okontaktbar” betyder vad? Går den inte att sätta på? I så fall går det knappast, nej. Den infon hade jag inte när du skrev din trådstart.

Tyvärr går det inte att göra något alls, det står bara att den ska anslutas till iTunes och där står att den måste återställas. Hade den gått att få igång hade jag sett mer möjligheter med själva telefonen, men nu utgår jag från att jag behöver gå andra vägar för att få ut någon information alls. Om det ens går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, mickaofsweden säger:

Tyvärr går det inte att göra något alls, det står bara att den ska anslutas till iTunes och där står att den måste återställas. Hade den gått att få igång hade jag sett mer möjligheter med själva telefonen, men nu utgår jag från att jag behöver gå andra vägar för att få ut någon information alls. Om det ens går...

Då är den ju allt annat än okontaktbar, eller hur? Om du tänker efter? Kolla med programmet jag hänvisade till. Apropå andra vägar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickaofsweden
1 timme sedan, Alix säger:

Då är den ju allt annat än okontaktbar, eller hur? Om du tänker efter? Kolla med programmet jag hänvisade till. Apropå andra vägar.

Ja det är klart, det beror ju på hur man ser på det.

 

Jag testade iExplorer nu, men telefonen dyker tyvärr inte upp och det står att nästa steg är att godkänna att datorn får tillgång vilket ju inte går att göra. Men det var värt ett försök :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mickaofsweden säger:

Ja det är klart, det beror ju på hur man ser på det.

 

Jag testade iExplorer nu, men telefonen dyker tyvärr inte upp och det står att nästa steg är att godkänna att datorn får tillgång vilket ju inte går att göra. Men det var värt ett försök :)

Trist. Tyvärr är det sådana här situationer som säkerhetskopiorna i avsedda för. Jag gör en ny till Icloud varje natt. Man kan ställa in det i inställningarna.

Kanske någon annan har tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man läser in en säkerhetskopia så tar inte den bort det som ligger på iCloud. Så anteckningar som ligger på iCloud kommer att finnas kvar. Om anteckningarna däremot ligger lokalt i telefonen och inte är synkade mot iCloud, så får du bara de som ligger i säkerhetskopian.

 

När det gäller iMessage så gjordes ju en förändring för någon version sedan där iMessage sparar historiken, för att synka bättre med andra enheter. Om du har nyaste eller iaf näst nyaste iOS så ska den spara. Men inte om du har äldre. 
 

SMS sparas dock inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Raphael säger:

När man läser in en säkerhetskopia så tar inte den bort det som ligger på iCloud. Så anteckningar som ligger på iCloud kommer att finnas kvar. Om anteckningarna däremot ligger lokalt i telefonen och inte är synkade mot iCloud, så får du bara de som ligger i säkerhetskopian.

 

När det gäller iMessage så gjordes ju en förändring för någon version sedan där iMessage sparar historiken, för att synka bättre med andra enheter. Om du har nyaste eller iaf näst nyaste iOS så ska den spara. Men inte om du har äldre. 
 

SMS sparas dock inte. 

Hur är det med Kalender, synkas den Kalendern jag har till iCloud? Och vad är det för andra kalendrar nedan på bilden?

0B4E901F-F94C-4D0C-91B6-462302233706.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imarc, enligt din bild ligger Kalender lokalt dvs inte synkas till iCloud. Sen har du tre andra kalendrar som synkas till iCloud. Vad de kalendrarna är, kan inte jag veta  Det är ju dina kalendrar. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalendrar administrerar du i kale der-app:en. Du öppnar app:en Kalender och lägger till eller tar bort kalendrar. Så här ser det ut hos mig: 9EC8D0D6-E4BF-4CD5-9E05-3779610278C4.thumb.png.f04614d50dae80eb6d488fd4002b1fda.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Raphael säger:

Kalendrar administrerar du i kale der-app:en. Du öppnar app:en Kalender och lägger till eller tar bort kalendrar. Så här ser det ut hos mig: 9EC8D0D6-E4BF-4CD5-9E05-3779610278C4.thumb.png.f04614d50dae80eb6d488fd4002b1fda.png

Vet inte om det är kalendrar från Google och från min 5C och kanske från min SE jag hade tidigare. Vill gärna radera de tre under. Men om jag skapar en ny kalender som synkas kan jag föra över den lokala kalenderns innehåll till en ny?

 

Sen har jag sett att vissa av mina kontakter bara är lokala, trots att både iCloud och Googles kontakter synkas. Sen finns det kontakter på mitt simkort som kan importeras. En enda röra alltihop. Hur ställer man in så att akkurat allt synkas med iCloud? iCloud är påslaget överallt på alla enheter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, iMarc säger:

Vet inte om det är kalendrar från Google och från min 5C och kanske från min SE jag hade tidigare. Vill gärna radera de tre under. Men om jag skapar en ny kalender som synkas kan jag föra över den lokala kalenderns innehåll till en ny?

 

Sen har jag sett att vissa av mina kontakter bara är lokala, trots att både iCloud och Googles kontakter synkas. Sen finns det kontakter på mitt simkort som kan importeras. En enda röra alltihop. Hur ställer man in så att akkurat allt synkas med iCloud? iCloud är påslaget överallt på alla enheter. 

Jag vet tyvärr inget enkelt sätt att överföra info från en kalender till en annan. 
 

När man aktiverar iCloud för Kontakter så får man frågan om att slå ihop de lokala kontakterna med iCloud. Det är alltså ett val man gör när man aktiverar iCloud. 
Så i ditt fall - prova med att slå av Kontakter under iCloud, och sen aktivera igen. Då ska frågan om att slå ihop kontakter komma upp. 
 

Och kontakterna ligger kvar på iCloud även om du har det av i telefonen. Allt på iCloud ligger kvar och kommer in i enheten igen nät man ansluter enheten till iCloud. 
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...