Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgifter: Ny modell av Iphone SE släpps 2020


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Låter bra, vi var och klämde på en Iphone 11 idag på MacForum.

Frugan behöver byta upp sig från iPhone 5 som klagar att en del appar måste  uppdateras, bl.a Swedbank,

och det går inte.

Hon vill inte hysta närmare 10.000 kr, hon använder den  mest att ringa och kolla sina bankärenden här hemma.. 

Sagt till henne att köpa en iPad istället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Pocahontas säger:

hon använder den  mest att ringa och kolla sina bankärenden här hemma.. 

Sagt till henne att köpa en iPad istället.

Tror du hon blir nöjd? ?

 

Unknown.jpeg.056be3195c51db7b63f0591e33e7b29c.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att välja en med större skärm nästa gång. Kanske en iPhone 11 eller motsvarande som finns då.

Smartmobilen har gett så mycket värde för mig sedan uppgraderingen från Android-världen att punga ut med 10-15 tusen för en sådan inte känns så astronomisk längre. Råd har man ju, med det man vill HA. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, IngoX säger:

Tror du hon blir nöjd? ?

 

Unknown.jpeg.056be3195c51db7b63f0591e33e7b29c.jpeg

Det var väl ändå att ta i! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, IngoX säger:

Tror du hon blir nöjd? ?

 

Unknown.jpeg.056be3195c51db7b63f0591e33e7b29c.jpeg

Ringa går väl att göra länge på telefonen,  banken sköter hon ju bättre på en iPad, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån tur man har då ,   om man nu tror på ?

 

 

Skärmavbild 2019-10-03 kl. 18.18.15.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker egentligen att en telefon är för stor över 4.7”. Hade det inte varit för att min 6S Plus har optisk bildstabilisering så hade jag gladeligen bytt den mot en vanlig 6S. 
Skulle vilja ha en 4,7” iPhone med dubbla kameror men det finns väl inte vad jag vet. 
Min 5,5” känns väldigt klumpig och otymplig att ha med sig, går inte att ha i byxfickan som med SE. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, IngoX säger:

Tror du hon blir nöjd? ?

 

Unknown.jpeg.056be3195c51db7b63f0591e33e7b29c.jpeg

Nu är vi där igen. Blir inte klok på det här: Är det eller är det inte storleken det kommer an på??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag kommer att välja en med större skärm nästa gång. Kanske en iPhone 11 eller motsvarande som finns då.

Smartmobilen har gett så mycket värde för mig sedan uppgraderingen från Android-världen att punga ut med 10-15 tusen för en sådan inte känns så astronomisk längre. Råd har man ju, med det man vill HA. :nerd:

Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en telefon, max 3000kr. Ska du bära omkring med en så dyr telefon se då till att skaffa diverse drulleförsäkringar, Apple Care, livförsäkring, försäkring mot rån etc etc. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en telefon, max 3000kr. Ska du bära omkring med en så dyr telefon se då till att skaffa diverse drulleförsäkringar, Apple Care, livförsäkring, försäkring mot rån etc etc. 

Du har missat det STORA, att mobilen blivit en SMART mobil! En dator i miniatyr! :nerd: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mikaellq säger:

Du har missat det STORA, att mobilen blivit en SMART mobil! En dator i miniatyr! :nerd: :hihihi:

Så mobilen är såpass smart att det är omöjligt att tappa den, omöjlig att stjäla?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Så mobilen är såpass smart att det är omöjligt att tappa den, omöjlig att stjäla?

Blixten kan slå ner i skallen på dig. Väljer du då att inte gå ut bara för att risken finns?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Blixten kan slå ner i skallen på dig. Väljer du då att inte gå ut bara för att risken finns?

med risk för att tråden spårar ur: Jag tar på mig min foliehatt, och drar upp blixtlåset ända upp till hakan. Tryggt. Går ut varje dag.

Men visst vore det bra om Apple hade en mindre telefon, bra skärm men inte högsta klass. Utmärkt kamera, utmärkt överföring av tal, utmärkt 4G och 5G, inte så många val av färg, köp ett färgat skal i stället. Inte så många val av minne, utnyttja iCloud i stället. Usb C.

Sven

 

FjällrävenAnorak.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, iMarc säger:

Så mobilen är såpass smart att det är omöjligt att tappa den, omöjlig att stjäla?

Du har så rätt så. Men jag vill inte styras av i allt för hög grad av rädsla. Som i trafiken. Jag utgår inte ifrån att jag ska dö idag men är försiktig. 

Den dyrare mobilen skaffar jag för att ha roligt. Har mycket nytta av den också, som i det ständiga informationssökandet eller när jag planerar resan och köper biljetter, tjôtar med dig, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, mikaellq säger:

Du har så rätt så. Men jag vill inte styras av i allt för hög grad av rädsla. Som i trafiken. Jag utgår inte ifrån att jag ska dö idag men är försiktig. 

Den dyrare mobilen skaffar jag för att ha roligt. Har mycket nytta av den också, som i det ständiga informationssökandet eller när jag planerar resan och köper biljetter, tjôtar med dig, osv.

Det jag mest reagerar över är att jag tycker mobiltelefoner överlag är för dyra, gäller även Android. Och särskilt billigt är det i regel inte att reparera en mobil med originaldelar. Sen är det väldigt många som tappar sin mobil så glaset spricker tex. Inte för att jag tror du är oförsiktig eller så, men risken finns ju. Själv så har jag ett extra härdat glas på skärmen, ett skal i proffskvalité så mobilen klarar ett fall på 3 meter, men det hjälper ju inte om man tappar den på en sten tex. Jag vill ha en mobil som är liten, vattenskyddad och med ett heltäckande skal så den i princip omöjligt kan skadas, finns såna skal, men är ganska dyra, men klart värt priset. Så det optimala åtminstone för mig är en mobil med 4-4,7” skärm, lagringsminne på minst 64GB, och en hyfsat bra kamera. Sen på med ordentliga skydd. Jag är ute mycket i skog och mark, när det är sommar så vistas jag mest på stranden, så ordentliga skydd är ett måste. 
Jag funderar starkt på att skaffa en iPhone SE istället, de är billiga nu och riktigt bra skydd finns till dem även skydd så de blir vattentäta 1-3 m. Sen tycker jag SE tar fantastiskt bra bilder, inte så stor skillnad på en SE och min 6S Plus. 
Visst kommer man sakna skärmstorleken lite, men det stör mig inte så mycket. 
Så visst en stor skärm och avancerade kameror etc är ju många som vill ha. 
Men jag tycker att en iPad för 15000kr är mycket mer prisvärd. Nu vet jag inte hur bra kameror iPad har men som sagt så tycker jag man absolut får mer för pengarna med en iPad för 15000kr än en iPhone för samma pris. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, mikaellq säger:

Du har missat det STORA, att mobilen blivit en SMART mobil! En dator i miniatyr! :nerd: :hihihi:

Du kan köpa en Rasberry pi för 300:- och det är en dator i miniatyr. Varför måste jag då betala 10.000:- för att den kallas smartphone...... ( Jag vet att jämförelsen haltar! Men ändå..... )

Skärmavbild 2019-10-05 kl. 12.09.33.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Varför måste jag då betala 10.000:- för att den kallas smartphone...... ?

Därför att många vill betala 10 000. Utbud-efterfrågan https://sv.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfrågan

höj priset, sälj mer! https://www.breakit.se/artikel/21724/darfor-kan-du-hoja-priset-och-anda-salja-mycket-mer

samma mekanismer som gör att vi köper vatten på flaska för ett pris 250 gånger högre än kranvatten, 25 liter per svensk per år! https://www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/dricksvattenfakta/kranvatten-vs-flaskvatten/

Jämför Raspberry med kringutrustning, (kabel till din TV tex) 1000 kr, gånger 250 (som är vad vi betalar gladeligen för vatten ) så är ju en iPhone fortfarande ofattbart billig! Och köper du en på kredit så tillhör du klanen som är "modern, digitalt utvecklad, beredd till on-line-tillvaro, ingår i finans/tech/mobiloperatörers skara av flitiga arbets-bin"

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, sefr säger:

Därför att många vill betala 10 000. Utbud-efterfrågan 

Det var en retorisk fråga. Jag fattar hur det fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-04 på 15:03, lappen71 säger:

Blixten kan slå ner i skallen på dig. Väljer du då att inte gå ut bara för att risken finns?

"Risk" går att beräkna statistiskt (om man har ingångsvärden).
Cirka en (1) person träffas av blixten i Sverige varje år. Samtidigt stjäls eller skadas var tionde telefon , vilket innebär flera hundra tusen. Känns det som att risken är ungefär lika stor?
 

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, DittDatt säger:

"Risk" går att beräkna statistiskt (om man har ingångsvärden).
Cirka en (1) person träffas av blixten i Sverige varje år. Samtidigt stjäls eller skadas var tionde telefon , vilket innebär flera hundra tusen. Känns det som att risken är ungefär lika stor?
 

Vem har pratat om lika stor?  Jag har pratar om att man gör saker fast man vet riskerna. Och att ens oro över vissa risker är obefogade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Vem har pratat om lika stor?  Jag har pratar om att man gör saker fast man vet riskerna. Och att ens oro över vissa risker är obefogade. 

Jag förstår fortfarande inte hur du tänker.  Varje risk beräknas separat och man förhåller sig till den beroende av hur allvarliga konsekvenser den medför och hur stor sannolikheten är att man drabbas. Att ignorera en risk för att det finns andra verkar stolligt. I detta fall: "Jag bryr mig inte om risken att förstöra en dyr telefon eftersom man ändå kan bli träffad av blixten". Vad har det ena med det andra att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, DittDatt säger:

Jag förstår fortfarande inte hur du tänker.

Det behöver du inte göra heller och jag har inget intresse i att förklara heller. Bye bye

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Det behöver du inte göra heller och jag har inget intresse i att förklara heller. Bye bye

Oj, ömma tår... Är det inte enklare (och bättre) att bara erkänna att du tänkte fel?  Det behöver inte alltid vara tuppfäktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...