Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern SSD som boot drive till iMac

danny5
 Share

Recommended Posts

Har en iMac 2019 med fusion drive som är ganska långsam. Funderar på att köpa till en extern SSD så att jag kan boota och köra macOS från den.

Frågan är vilken ssd ska jag skaffa?

Just nu står det mellan samsung x5 och samsung t5.

Samsung t5 är USB C, kostar 1000 kr och ska klara ca 400 MB/s

Samsung X5 är thunderbolt, kostar ca 2600 och ska klara helt otroliga läs skriv hastigheter över till 2000 MB/s. Ungefär lika snabb som den interna SSD apple säljer med sina datorer.

Tycker ni det är värt att lägga ytterligare 1600 kr och köpa X5? Använder inte imacen för videoredigering eller andra väldigt tunga grejer men vill att saker ska flyta på snabbt (mycket snabbare än nuvarande fusion drive).

Kanske räcker med t5?

Tips och rekommendationer välkomnas ?

Skaffade en standard 2019 iMac för ett tag sedan. Skaffade samtidigt en extern X5 Thunderbolt 3 och tryckte i 32 GB extra minne (totalt 40GB nu). Det har jag inte ångrat en sekund. Datorn blev mycket snabbare. Intern HD använder jag som extra lagringsutrymme. Väl använda pengar anser jag.

Det låter hur bra som helst. Tack. Lutar helt klar åt samma lösning som du har. 

3 timmar sedan, Sandvargen säger:

Skaffade en standard 2019 iMac för ett tag sedan. Skaffade samtidigt en extern X5 Thunderbolt 3 och tryckte i 32 GB extra minne (totalt 40GB nu). Det har jag inte ångrat en sekund. Datorn blev mycket snabbare. Intern HD använder jag som extra lagringsutrymme. Väl använda pengar anser jag.

Share

• Create New...