Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera MacOS på extern ssd från annan dator än den som ska använda den?


mwallon
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

har fått allvarliga problem med en Mac mini som jag har som köksdator, den startar upp som den ska men sen låser sig allt och jag kommer inte länge, försökte installerat nytt OS men får då S.M.A.R.T error. Därför tänkte jag nu installera Mac OS på en extern samsung t5 ssd som jag har liggande ändå, problemet är att alla guider jag hittar utgår från att man gör allt från den datorn som ska använda disken sen, kan jag på något sätt göra installationen på ssd-disken från min bärbara mac och sen flytta disken till mac minin och starta från den?

 

Mvh

/magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort så förr i tiden och då gick det i alla fall. Bäst är att nollställa NVRAM, innan man bootar skivan, och att göra säker start vid första normalboot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, blir inte installationen av MacOS optimerat för min bärbara dator om jag gör installation av OS på ssdn från den? Kanske bara något jag fått för mig :)

 

/magnus 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, mwallon säger:

Ok, blir inte installationen av MacOS optimerat för min bärbara dator om jag gör installation av OS på ssdn från den? Kanske bara något jag fått för mig :)

 

/magnus 

Jo, därför ska man göra de steg jag nämnde. NVRAM lagrar bildskärmsinställningar och startskiva, exempelvis. Säker start ersätter systemcachar utifrån hårdvarans konfiguration, med mera.
Hur som helst: Försöka duger!

Addendum: Med din SSD ansluten till minin startar du den med alt-knappen nedtryckt (efter att ha rensat NVRAM) för att välja denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...