Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 13.x-Tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

20 minuter sedan, iMarc säger:

AppStore funkar inte som det ska. Trycker på ikonen och felmeddelande ”kan inte ansluta till appstore” dyker upp. Trycker på ”försök igen” då laddas sidan, men så fort jag klickar på något kommer detta felmeddelande igen, och blir tvungen att trycka på ”försök igen”. 
Kommer ingen buggfix för allt snart åker telefonen in i väggen

Kan vara uppkopplingen det är fel på, DNS, VPN, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad OS 13.1.2 får problem med bilder. Jag har importerat en hel del via SD-kort och appen kraschar flera gånger när jag editerar bilder, lägger dem i olika mappar. Vidare hittar jag inte följande som jag kunde göra på min MacBook Pro. Välja bild som albumcover, välja att ändra plats/datum/tid på bilen om det är fel tex. Möjligheten att skriva kommentarer på en bild. Hur kan Apple ha missat detta eller menar de att jag måste köpa tredjeparts appar på IPad OS? Någon som har tips på bra lösning utan att behöva köpa en ny MacBook ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Kan vara uppkopplingen det är fel på, DNS, VPN, osv.

Nope använder sällan VPN på min iPhone. Alla andra prylar fungerar fint med WI-FI men sedan iOS 13 har det blivit segare med det mesta på min iPhone, märks tydligt när man surfar, genvägar tex när man sveper fram dem tar ca 2 sekunder innan man ser innehållet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Efter senaste uppdateringen har jag denna gråa ”list” längst ner på hemskärmen! Jag vet att det är till för appar som man använder ”extra mycket” men jag slipper helst den! Är det nån som vet hur man får bort den? Innan uppdateringen va det bara att lämna den tom så försvann den! Tacksam för svar! Mvh Daniel

4A1586B6-C23E-462A-AAF1-1DA2B2159435.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stolenpair säger:

Innan uppdateringen va det bara att lämna den tom så försvann den!

Jag har 12.4.1 och docken blir kvar även om jag tömmer den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Biggerswede säger:

iPad OS 13.1.2 får problem med bilder. Jag har importerat en hel del via SD-kort och appen kraschar flera gånger när jag editerar bilder, lägger dem i olika mappar. Vidare hittar jag inte följande som jag kunde göra på min MacBook Pro. Välja bild som albumcover, välja att ändra plats/datum/tid på bilen om det är fel tex. Möjligheten att skriva kommentarer på en bild. Hur kan Apple ha missat detta eller menar de att jag måste köpa tredjeparts appar på IPad OS? Någon som har tips på bra lösning utan att behöva köpa en ny MacBook ;)

Din klagomål är inte typiska för iOS 13. Har alltid varit så med iOS. Skapa en ny tråd för tips på program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Stolenpair säger:

Hejsan! Efter senaste uppdateringen har jag denna gråa ”list” längst ner på hemskärmen! Jag vet att det är till för appar som man använder ”extra mycket” men jag slipper helst den! Är det nån som vet hur man får bort den? Innan uppdateringen va det bara att lämna den tom så försvann den! Tacksam för svar! Mvh Daniel

4A1586B6-C23E-462A-AAF1-1DA2B2159435.png

Som @Alix säger har den alltid funnits där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Stolenpair säger:

Hejsan! Efter senaste uppdateringen har jag denna gråa ”list” längst ner på hemskärmen! Jag vet att det är till för appar som man använder ”extra mycket” men jag slipper helst den! Är det nån som vet hur man får bort den? Innan uppdateringen va det bara att lämna den tom så försvann den! Tacksam för svar! Mvh Daniel

4A1586B6-C23E-462A-AAF1-1DA2B2159435.png

Det finns speciella bakgrunder man kan ladda ner så försvinner listen. Kommer tyvärr inte ihåg var jag tog ned dessa men det fanns väldigt många att välja på. Googla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-09-29 på 10:54, iMarc säger:

Airdrop har slutat fungera. Har samma WIFI på minin å telefon, Bluetooth och WIFI påslaget på båda och telefonen är ansluten till minin. Har provat båda alternativen, synlig för alla och bara kontakter men inget av detta fungerar. 
I Airdrop på minin står det att ingen enhet kan hittas eller liknande. Har testat att göra mjuk start av telefonen, sätta på flight mode och sedan stänga av det men ingenting hjälper. 

Jag har alltid haft problem med AirDrop....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, MacHedda säger:

Jag har alltid haft problem med AirDrop....

Ok ja det är tråkigt att det inte fungerar. Är ju en jättebra funktion egentligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Ok ja det är tråkigt att det inte fungerar. Är ju en jättebra funktion egentligen. 

Mitt problem har varit att droppa mellan iPhone och MBP'n. Mellan iOS-enheter har jag aldrig haft några egentliga problem mer än att det kunnat ta lite tid att hitta den andra enheten men MBP'n har varit hart när omöjlig att hitta i iPhone i perioder och vice versa. Detta verkar dock blivit bättre för nu har det fungerat riktigt bra i flera dagar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ni har jag uppdaterat till 13.1.2. 
Jag märkte att Safari avslutades när jag klickade på länkar - t ex Aftonbladet - i Safari. Och en del andra olustigheter. 
 

Så jag gjorde som så att jag tömde hela telefonen. Total nollställning. Och läste in säkerhetskopian från iCloud. Och nu verkar det flyta på helt okej. 
 

Men jag gillar inte att de har förstört mapparna, med en massa tillägg och en extra meny som öppnas när jag vill flytta omkring app:ar etc. Jag föredrog den renare miljön i 12:an. Varför ändra på något som fungerat bra sedan iOS kom?!

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Raphael säger:

Ok, ni har jag uppdaterat till 13.1.2. 
Jag märkte att Safari avslutades när jag klickade på länkar - t ex Aftonbladet - i Safari. Och en del andra olustigheter. 
 

Så jag gjorde som så att jag tömde hela telefonen. Total nollställning. Och läste in säkerhetskopian från iCloud. Och nu verkar det flyta på helt okej. 
 

Men jag gillar inte att de har förstört mapparna, med en massa tillägg och en extra meny som öppnas när jag vill flytta omkring app:ar etc. Jag föredrog den renare miljön i 12:an. Varför ändra på något som fungerat bra sedan iOS kom?!

 

 

För att nyare telefoner längre inte har 3D Touch och för att bibehålla funktionen har man slagit ihop med ”lång tryck” 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

För att nyare telefoner längre inte har 3D Touch och för att bibehålla funktionen har man slagit ihop med ”lång tryck” 
 

Jag har en iPhone SE och har därmed aldrig haft 3D touch. 3D Touch kom med iPhone 6S. 
Och jag tycker ändå att funktionen har försämrats gentemot hur iOS 12 fungerade. Nu måste man hålla nere mycket längre för att det ska börja "skaka". Om man håller ner som man gjorde innan så kommer en extra meny upp med snabbval. Den vill jag inte ha. Jag vill att den ska "skaka" där så att det bara är att flytta omkring. Jag ser ingen poäng med den extra menyn. Och på en liten iPhone SE med liten skärm så blir det bara störande att det kommer upp ett extra fält som tar upp större delen av skärmen. 

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Jag har en iPhone SE och har därmed aldrig haft 3D touch. 3D Touch kom med iPhone 6S. 
Och jag tycker ändå att funktionen har försämrats gentemot hur iOS 12 fungerade. Nu måste man hålla nere mycket längre för att det ska börja "skaka". Om man håller ner som man gjorde innan så kommer en extra meny upp med snabbval. Den vill jag inte ha. Jag vill att den ska "skaka" där så att det bara är att flytta omkring. Jag ser ingen poäng med den extra menyn. Och på en liten iPhone SE med liten skärm så blir det bara störande att det kommer upp ett extra fält som tar upp större delen av skärmen. 

Handlar inte om vad du har för telefon utan om den förändring Apple har gjort med glaset.

Istället för att ta bort en funktion helt har man slagit ihop dom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Handlar inte om vad du har för telefon utan om den förändring Apple har gjort med glaset.

Istället för att ta bort en funktion helt har man slagit ihop dom. 

Det handlar absolut om vad jag har för telefon eftersom jag inte har haft 3D Touch och därmed har Apple inte tagit bort en funktion eftersom jag inte har haft den, så jag har inte kritiserat Apple för att de har tagit bort en funktion - för jag har aldrig haft den funktionen ändå. Däremot kritiserar jag den förändring de har gjort som jag med en telefon utan 3D Touch upplever som en försämring jämfört med hur det var i iOS 12. Detta handlar inte om 3D Touch. Det handlar om att Apple har lagt till en extra meny och att man nu måste trycka extra länge för att flytta app:ar och mappar. Så var det inte i iOS12. Och jag tycker det nya sättet är en försämring jämfört med hur det var tidigare. Nu har iOS blivit plottrigt! 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Raphael säger:

Det handlar absolut om vad jag har för telefon eftersom jag inte har haft 3D Touch och därmed har Apple inte tagit bort en funktion eftersom jag inte har haft den, så jag har inte kritiserat Apple för att de har tagit bort en funktion - för jag har aldrig haft den funktionen ändå. Däremot kritiserar jag den förändring de har gjort som jag med en telefon utan 3D Touch upplever som en försämring jämfört med hur det var i iOS 12. Detta handlar inte om 3D Touch. Det handlar om att Apple har lagt till en extra meny och att man nu måste trycka extra länge för att flytta app:ar och mappar. Så var det inte i iOS12. Och jag tycker det nya sättet är en försämring jämfört med hur det var tidigare. Nu har iOS blivit plottrigt! 

Du fattar fortfarande inte.Det handlar inte om dig och din föråldrade hårdvara utan om att man slagit ihop två funktioner 3D touch och Haptic Touch till en meny. Vilka ska dom göra besvikna? Användare med gammal hårdvara eller dom med ny? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Du fattar fortfarande inte.Det handlar inte om dig och din föråldrade hårdvara utan om att man slagit ihop två funktioner 3D touch och Haptic Touch till en meny. Vilka ska dom göra besvikna? Användare med gammal hårdvara eller dom med ny? 

Låter vettigt. Jag känner en smula besvikelse över förändringar i GUI men accepterar det som ett faktum.

En tanke är dock att Apple kunde ha i den första körningen av systemet känt av om hårdvaran klarar 3D eller inte och anpassat sig automagiskt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ursäkta en kanske dum fråga, men haptic touch är alltså bara ett vanligt långt tryck?

Ja med vibration 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja med vibration 

Jaha, det förklarar haptiken. Finns säkert någon som tycker att det är skönare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, det förklarar haptiken. Finns säkert någon som tycker att det är skönare.

Handlar inte om skönare utan notis om att du har utfört en haptic touch. Med 3D Touch var det tydligare eftersom man var tvungen att trycka hårdare 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Handlar inte om skönare utan notis om att du har utfört en haptic touch. Med 3D Touch var det tydligare eftersom man var tvungen att trycka hårdare 

Jag tänkte bara att en mer eller mindre vattentät pryl som kan fås att vibrera av vissa upplevs som skön.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du fattar fortfarande inte.Det handlar inte om dig och din föråldrade hårdvara utan om att man slagit ihop två funktioner 3D touch och Haptic Touch till en meny. Vilka ska dom göra besvikna? Användare med gammal hårdvara eller dom med ny? 

Dummaste inlägg på länge. Om Apple släpper en uppdatering till både äldre och nyare modeller så ska det fungera klanderfritt på båda. Vilket det inte gör uppenbarligen. Min 6S är segare än min 5C nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Dummaste inlägg på länge. Om Apple släpper en uppdatering till både äldre och nyare modeller så ska det fungera klanderfritt på båda. Vilket det inte gör uppenbarligen. Min 6S är segare än min 5C nu!

Om du ska blanda dig i en diskussion så vore det bra om du vet vad är vi diskuterar och inte blanda in dina "bekymmer"

 

Vi pratar om 3D touch och Haptic touch. Två funktioner som nu slagits ihop till en eftersom hårdvaran för 3D Touch inte existerar på nyare telefoner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...