Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 13.x-Tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, Alix säger:

Jag funderar på om jag ska sluta gubbtjura och uppdatera från 12.4.1 till 13.1.3. Du kan väl avge ett utlåtande, jag är nyfiken.

Verkar fungera. Hade problem en gång i 13.1.3 med Hälsa (som jag tycker har försämrats, jag använder bara stegräknaren) som behövde startas om. Och wifi-samtal, som inte alltid föreföll funka ordentligt här hemma, beter sig nu som det ska. Mörkt läge har jag stängt av.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, det enda jag behövde göra när jag vaknade var att låsa upp luren med telefonens vanliga kod (fingret dög inte). Vet inte om det berodde på att luren inte använts på många timmar eller om det berodde på uppdateringen. SIM-kortets PIM efterfrågades inte.

 

Vad gäller larmet så tänkte jag att telefonen kanske undviker att göra saker som kan gå åt helvete om dess ägare har berättat att hen måste vakna en viss tid.

Koden fingras alltid in manuellt första gången, sedan lite då och då.

 

Gå åt helvete med en systemuppdatering? Det tänkte jag inte ens på som en risk men kan förstås hända. Men då borde det rimligtvis bara avbrytas. Någon som drabbats och vet vad som händer?

 

Men det oroar mig mycket minimalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det behövs väl när något av följande inträffat:

För många felaktiga fingeravtryck.

Telefonen har varit låst (alltså oanvänd) för lång tid.

Fast inte så här ofta. Hade aldrig problem med detta vad jag minns innan 13, hände väldigt sällan, kanske 1 gång/månad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att använda 5C som telefon när den kommer med posten, och använda 6S Plus som surfplatta. Avskyr det stora formatet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-20 på 22:09, Mattiasgbg säger:

Verkar fungera. Hade problem en gång i 13.1.3 (13.1.2 ska det vara) med Hälsa (som jag tycker har försämrats, jag använder bara stegräknaren) som behövde startas om. Och wifi-samtal, som inte alltid föreföll funka ordentligt här hemma i 13.1.2, beter sig nu som det ska. Mörkt läge har jag stängt av.

@Alix, lägger in lite förtydliganden i citatet.

 

Tittade idag på mina Viktiga platser (Inställningar > Intergritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster) och det ser ut som att den glömt allt i samband med uppdatering 12 -> 13, det nämns bara ganska aktuella platsbesök. Jag har för mig att funktionen hette Signifikanta platser i iOS 12.

Någon som håller med? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

@Alix, lägger in lite förtydliganden i citatet.

 

Tittade idag på mina Viktiga platser (Inställningar > Intergritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster) och det ser ut som att den glömt allt i samband med uppdatering 12 -> 13, det nämns bara ganska aktuella platsbesök. Jag har för mig att funktionen hette Signifikanta platser i iOS 12.

Någon som håller med? 

Det finns en sådan.

 

2AF02B6B-5D01-4C0E-8FE4-086B09149F48.thumb.jpeg.53d72559570c9150c56c5cc5cbec8aac.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

iOS 12, i presume?


iOS 13:

Spoiler


bildEtt.thumb.PNG.5f8228135854b24506b589cc1f7b7078.PNG

1588066293_bildTv.thumb.PNG.8580e3767f81cb5bc4d3f694ee6c12a6.PNG

 

 

Ja, du frågade ju efter det. Jag har IOS 12.4.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

 

3 timmar sedan, Alix säger:

Ja, du frågade ju efter det. Jag har IOS 12.4.1.

Nä, det jag frågade efter var om de viktiga, tidigare signifikanta, platserna nollställs vid uppgradering.

Vad säger @mikaellq, kan du se gamla, från ios 12-tiden, platsbesök under viktiga platser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nä, det jag frågade efter var om de viktiga, tidigare signifikanta, platserna nollställs vid uppgradering. ...

Så tolkade jag inte alls det du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Så tolkade jag inte alls det du skrev.

Meningen "Jag har för mig att funktionen hette Signifikanta platser i iOS 12", som skrevs mest som ett förtydligande då funktionen bytt namn, var det sista jag skrev, men för att inte gömma frågan stuvade in meningen innan frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

 

Nä, det jag frågade efter var om de viktiga, tidigare signifikanta, platserna nollställs vid uppgradering.

Vad säger @mikaellq, kan du se gamla, från ios 12-tiden, platsbesök under viktiga platser?

Mina är kvar, alla nio, sedan januari 2019. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Sparar lite mer batteri

4DF30E2B-7C92-48D2-A733-7AF9779E4CC3.jpeg

CFB9ABE5-E921-4160-80DA-D284ACE896C2.jpeg

Jag har nu lärt mig att iOS är så väl utformad av den allra yppersta av ingenjörskonst att jag inte tror att det ens är möjligt att spara batteri på annat sätt än att sluta använda mobilen.

 

Jag har stängt av en del men mest därför att jag är en smula bekymrad om integritet. Som det där om reklam till exempel. 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Mina är kvar, alla nio, sedan januari 2019. 

Inser att mina inte heller nollställdes.

Jag installerade iOS 13 15 oktober, men den äldsta noteringen i Viktiga platser är från 8 oktober. Tydligen var tidigare viktiga platser inte så viktiga.

 

 

Varför piper haptic touch-trycket lite svagt? Testa att i tyst miljö haptiktrycka på valfri programikon.

Enda sättet att tysta pipet verkar vara att slå på tyst läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Inser att mina inte heller nollställdes.

Jag installerade iOS 13 15 oktober, men den äldsta noteringen i Viktiga platser är från 8 oktober. Tydligen var tidigare viktiga platser inte så viktiga.

 

 

Varför piper haptic touch-trycket lite svagt? Testa att i tyst miljö haptiktrycka på valfri programikon.

Enda sättet att tysta pipet verkar vara att slå på tyst läge.

Min piper inte utan knäpper till med ett liknande ljud som blir när jag slår hårt mot skärmen med en för lång nagel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Min piper inte utan knäpper till med ett liknande ljud som blir när jag slår hårt mot skärmen med en för lång nagel. 

Ja, pip var kanske fel, det är ett väldigt kort ljud. Men hur stänga av det? Och varför finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Jag har nu lärt mig att iOS är så väl utformad av den allra yppersta av ingenjörskonst att jag inte tror att det ens är möjligt att spara batteri på annat sätt än att sluta använda mobilen.

 

Jag har stängt av en del men mest därför att jag är en smula bekymrad om integritet. Som det där om reklam till exempel. 

Det finns guider hur du sparar batteri, finns massor av inställningar att göra, skulle jag ha gjort om jag haft en iPhone 7 eftersom de har så dålig batterikapacitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Sparar ännu mer batteri:

batteri.thumb.png.60f81baf223bb290aa111d6efe8b901d.png

Ja det stämmer bra, och enligt en guide var det den sista åtgärden att göra om batteriet är för dåligt. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Sparar lite mer batteri

4DF30E2B-7C92-48D2-A733-7AF9779E4CC3.jpeg

CFB9ABE5-E921-4160-80DA-D284ACE896C2.jpeg

Inget du märker när du använder telefonen. Kanske i testmiljö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Det finns guider hur du sparar batteri, finns massor av inställningar att göra, skulle jag ha gjort om jag haft en iPhone 7 eftersom de har så dålig batterikapacitet. 

Guiderna har jag testat och ger inte mycket för dem. Exempelvis bakgrundsuppdateringar har sagts tusen gånger spar batteri om man stänger av det. Jag har sett det motsatta, snarare att ha det på fullt ut för att spara batteri. Jag tror att det minimerar arbetet mobilen behöver göras med skärmen på. 

Platstjänsten kräver minimalt med energi därför att GPS bara används när den tror att den behövs efter en större förflyttning, och dessutom bara en gång. Inte mycket mening med att göra mobilen mindre användbar genom att stänga av Platstjänster alltså. 

 

Däremot kan man spara en del på att minimera det som kan dyka upp på låsskärmen och tänder skärmen. Bara Meddelanden och påminnelser från Kalendern för min del. 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Guiderna har jag testat och ger inte mycket för dem. Exempelvis bakgrundsuppdateringar har sagts tusen gånger spar batteri om man stänger av det. Jag har sett det motsatta, snarare att ha det på fullt ut för att spara batteri. Jag tror att det minimerar arbetet mobilen behöver göras med skärmen på. 

Platstjänsten kräver minimalt med energi därför att GPS bara används när den tror att den behövs efter en större förflyttning, och dessutom bara en gång. Inte mycket mening med att göra mobilen mindre användbar genom att stänga av Platstjänster alltså. 

 

Däremot kan man spara en del på att minimera det som kan dyka upp på låsskärmen och tänder skärmen. Bara Meddelanden och påminnelser från Kalendern för min del. 

Ok, det är möjligt. Men efter att ha stängt av allt enligt en guide så har min mobil 99% batteri utav 100% efter 8 timmar om jag inte använder den. Innan så var det 89%. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, iMarc säger:

Ok, det är möjligt. Men efter att ha stängt av allt enligt en guide så har min mobil 99% batteri utav 100% efter 8 timmar om jag inte använder den. Innan så var det 89%. 

Placebo, tillfälligheter..kalla det var du vill men jag skulle säga inbillning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...