Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 13.x-Tråden


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Men det väsentliga är att det bara funkar på Engelska, Ronny. Tämligen värdelöst för oss som måste fortsätta använda Gboard eller andra tredjepartsappar.

En tanke är att på iPad måste man krympa det stora tangentbordet som täcker hela botten på skärmen till det lilla för att kunna svepa, som jag sett i videos.

det stämmer bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu, från 13.1.2 till 13.1.3 fungerade automatiken. Förra natten laddades det ner, den röda markören på Inställningar ändrade sedan betydelse och meddelade att det skulle försökas installera kommande natt. Och är jag tittade på telefonen i morse var det klart.

 

Vet inte om det påverkade, men jag hade inga larm aktiverade under någon av nätterna. Av någon anledning verkar telefonen ha laddats fullt omedelbart båda nätterna, misstänker att kan ha att göra med att den visste att det skulle göras stora jobb under natten och att mitt beteende i övrigt var lite ovanligt (satte telefonen på laddning senare än vanligt och aktiverade inget larm).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nu, från 13.1.2 till 13.1.3 fungerade automatiken. Förra natten laddades det ner, den röda markören på Inställningar ändrade sedan betydelse och meddelade att det skulle försökas installera kommande natt. Och är jag tittade på telefonen i morse var det klart.

 

Vet inte om det påverkade, men jag hade inga larm aktiverade under någon av nätterna. Av någon anledning verkar telefonen ha laddats fullt omedelbart båda nätterna, misstänker att kan ha att göra med att den visste att det skulle göras stora jobb under natten och att mitt beteende i övrigt var lite ovanligt (satte telefonen på laddning senare än vanligt och aktiverade inget larm).

Larm? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Nu, från 13.1.2 till 13.1.3 fungerade automatiken. Förra natten laddades det ner, den röda markören på Inställningar ändrade sedan betydelse och meddelade att det skulle försökas installera kommande natt. Och är jag tittade på telefonen i morse var det klart.

 

Vet inte om det påverkade, men jag hade inga larm aktiverade under någon av nätterna. Av någon anledning verkar telefonen ha laddats fullt omedelbart båda nätterna, misstänker att kan ha att göra med att den visste att det skulle göras stora jobb under natten och att mitt beteende i övrigt var lite ovanligt (satte telefonen på laddning senare än vanligt och aktiverade inget larm).

Ja det kittlar även min nyfikenhet lite grand hur intelligensen i iOS "tänker".
Du var väl tvungen att logga in på både mobilen och telefonnätet efter installation av det nya systemet?
Larmet borde rimligtvis inte påverka utan gå igång även när du är utloggad.
Men detta är förstås bara min åsikt. Inte säkert att Apple tänkt likadant.

EDIT: Jo, larmet gick igång även efter en omstart, utloggad.
 

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både larm och alarm är egentligen konstiga ord angående väckarklocka. Båda orden, larm är en kortform (sic!) av alarm, kommer av italienskans all'arme! som betyder till vapen!.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Har Ipad OS fått en Kalkylator?

Inte vad jag kan se

de här widgetterna fanns i kontrollcenter

 

 

5159662D-1C3D-4DA4-8900-18853946ACE3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, ronny säger:

Inte vad jag kan se

Inget nytt där, alltså. Steve Jobs sade ju att den blev ful på Ipad, hans gospel gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

Inte vad jag kan se

de här widgetterna fanns i kontrollcenter

Men det går fortfarande att räkna, även om jag skulle föredra att ha ett tangentbord anpassat för det, så att det alltså ser ut som på en enkel miniräknare.
 

IMG_3193.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

Men det går fortfarande att räkna, även om jag skulle föredra att ha ett tangentbord anpassat för det, så att det alltså ser ut som på en enkel miniräknare.
 

IMG_3193.png

Kalkylator finns ju på iPhone sedan länge

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

Blir inte det 9? :fane: 

Visst har du rätt

 

218425E1-CF7E-4DE3-880D-C4FDE22D2B6F.jpeg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, ronny säger:

Kalkylator finns ju på iPhone sedan länge

Sant men jag tänkte på att du kan göra så som på bilden med din iPad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, mikaellq säger:

Sant men jag tänkte på att du kan göra så som på bilden med din iPad. 

bra poäng

numer så använder jag wolfram alphas app istället

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, ronny säger:

bra poäng

numer så använder jag wolfram alphas app istället

 

Bättre ja. ?

 

DE5E7E76-DE6A-4220-A981-00BE8034CD73.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Både larm och alarm är egentligen konstiga ord angående väckarklocka. Båda orden, larm är en kortform (sic!) av alarm, kommer av italienskans all'arme! som betyder till vapen!.

Även grodätarna sjunger om sådant i sin muntra nationalsång.

3 timmar sedan, Alix säger:

Blir inte det 9? :fane: 

Operatorprioritet kan lätt ge huvudvärk.

Infix notation är ganska smidigt när man ska skapa uttrycken, men vill man betrakta operatorerna som vanliga funktioner så kan prefix notation vara vettigare.

1+2*3, som det normalt tolkas, blir då

+ * 2 3 1, vilket utläses som (båda operatorerna är binära (tar alltså två argument)) addition mellan multiplikationen (som alltså också är binär) av 2 och 3 samt 1. Vill man förtydliga, vilket inte ska behövas, kan man skriva

+ (* 2 3) 1. Skulle man använda vanliga "funktionsnamn" i programmering blir det exempelvis add (mul 2 3) 1.

Det är ungefär så vanliga miniräknare fungerar "under motorhuven".

 

Polackerna är speciella, de kör med RPN (postfix notation) vilket i det här fallet blir

1 2 3 * + (tror jag, se järnvägsalgoritmen).

För att räkna ut svaret, läs siffrorna en i taget tills du hittar en operator och lägg dem i en hög:

3

2

1

Sedan kommer *, som är binär, alltså ersätts de två översta talen i högen med 2*3 = 6. Högen innehåller nu:

6

1

och vi läser +, även den binär. 6+1 = 7, som hamnar högst upp i högen:

7

Högen innehåller nu endast talet 7 och vi har processat hela uttrycket alltså är svaret 7.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, mikaellq säger:

Ja det kittlar även min nyfikenhet lite grand hur intelligensen i iOS "tänker".
Du var väl tvungen att logga in på både mobilen och telefonnätet efter installation av det nya systemet?
Larmet borde rimligtvis inte påverka utan gå igång även när du är utloggad.
Men detta är förstås bara min åsikt. Inte säkert att Apple tänkt likadant.

EDIT: Jo, larmet gick igång även efter en omstart, utloggad.
 

Nej, det enda jag behövde göra när jag vaknade var att låsa upp luren med telefonens vanliga kod (fingret dög inte). Vet inte om det berodde på att luren inte använts på många timmar eller om det berodde på uppdateringen. SIM-kortets PIM efterfrågades inte.

 

Vad gäller larmet så tänkte jag att telefonen kanske undviker att göra saker som kan gå åt helvete om dess ägare har berättat att hen måste vakna en viss tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Nu, från 13.1.2 till 13.1.3 fungerade automatiken. Förra natten laddades det ner, den röda markören på Inställningar ändrade sedan betydelse och meddelade att det skulle försökas installera kommande natt. Och är jag tittade på telefonen i morse var det klart.

 

Vet inte om det påverkade, men jag hade inga larm aktiverade under någon av nätterna. Av någon anledning verkar telefonen ha laddats fullt omedelbart båda nätterna, misstänker att kan ha att göra med att den visste att det skulle göras stora jobb under natten och att mitt beteende i övrigt var lite ovanligt (satte telefonen på laddning senare än vanligt och aktiverade inget larm).

Jag funderar på om jag ska sluta gubbtjura och uppdatera från 12.4.1 till 13.1.3. Du kan väl avge ett utlåtande, jag är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nej, det enda jag behövde göra när jag vaknade var att låsa upp luren med telefonens vanliga kod (fingret dög inte). Vet inte om det berodde på att luren inte använts på många timmar eller om det berodde på uppdateringen. SIM-kortets PIM efterfrågades inte.

 

Vad gäller larmet så tänkte jag att telefonen kanske undviker att göra saker som kan gå åt helvete om dess ägare har berättat att hen måste vakna en viss tid.

Samma här, ibland måste jag slå in koden, av någon konstig anledning oftast på morgnar, händer på dagtid emellanåt också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Jag funderar på om jag ska sluta gubbtjura och uppdatera från 12.4.1 till 13.1.3. Du kan väl avge ett utlåtande, jag är nyfiken.

Själv önskar jag att jag kunde backa till 12.4.1. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Samma här, ibland måste jag slå in koden, av någon konstig anledning oftast på morgnar, händer på dagtid emellanåt också. 

Det behövs väl när något av följande inträffat:

För många felaktiga fingeravtryck.

Telefonen har varit låst (alltså oanvänd) för lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Telefonen har varit låst (alltså oanvänd) för lång tid.

Tänk att det mäts upp. All vår tid ska vara utmätt, minsann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...