Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac och Adobe i konflikt


Jylais
 Share

Rekommendera Poster

Idag fick jag leveransen av min iMac. Det är inte första gången jag inviger en Mac… men jag blev ändå överrumplad, förvirrad när jag upptäckte att det inte gick att installera mina nödvändiga Adobe program på min nya 27”… !!!

 

"Case-sensitive drives not supported" or similar install error | Mac OS”… Meddelade Adobe.

 

 

 

Någon som kan guida mig efter en lösning…? Vad kan man göra?

IC.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är disken formaterad? Är den skiftlägeskänslig eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för det snabba svaret!

Jag trodde att efter min långa erfarenhet med Mac, visste jag det mesta... 

 

Jo, formatet är APFS (skiftlägeskänslig).

(Nytt för mig...) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Jylais säger:

Hej och tack för det snabba svaret!

Jag trodde att efter min långa erfarenhet med Mac, visste jag det mesta... 

 

Jo, formatet är APFS (skiftlägeskänslig).

(Nytt för mig...) 

Jaha. Ta en backup (eller två helst) och formatera om disken som inte skiftlägeskänslig, annars kan du (som du märkt) inte använda Adobes program. Lägg sedan tillbaka backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn levererades igår så det finns inget i den ännu. Däremot hade jag uppdaterad allt som gick att uppdatera i den... Typ fyra timmars jobb... ?

Mac slutar aldrig att förvåna... Man hatar den ibland, men man kan inte leva utan den...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet... Konstigt. Jag har just nu kontakt med MacSupporten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var köpte du Macen? Kan det vara en som lämnats tillbaka på öppet köp och blivit felaktigt formaterad vid återlämnandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i Skivverktyg på disken och tryckt Visa info och där sett att den är skiftlägeskänslig? APFS från fabriken är inte skiftlägeskänslig. Däremot finns det många trådar på Adobes forum som handlar om att Adobe ändå tolkar APFS som skiftlägeskänslig för de gillar HFS+ formatet bättre. Men det verkar framförallt gälla äldre Adobe. Vilken Adobe-version vill du köra? Men det finns typ hur många trådar som helst på Adobes forum om problem med Adobe och APFS där de får just det meddelande som du får. 

Den enkla lösningen är att formatera om till HFS+ / Mac OS extended och installera om Mac OS om du inte har en Adobe som fungerar med APFS. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så... (Webhallen. Jag fick ett bra pris, trodde jag...) De hänvisade mig till Apples support.

Nu har jag haft kommunikation med Appels supporten. Trevliga och hjälpsamma. Det gick snabbt att få svar och säker hjälp.

Som vi alla visste, fick jag formatera om den nya hårdisken... Ägnade massor av tid, min begränsad internet på landet, onödig energi för att idag börja om från början ?

Supporten kommenterade så här:

Det är helt enkelt Apples nya filsystem som för väldigt många ändamål är väldigt bra och smidigt men det kan ännu bli sådana här kompatibilitetsproblem ibland.
Tredjeparts-utvecklare (såsom Adobe) uppdaterar efterhand så det här bör vara åtgärdat, anar jag, i den snara framtiden.”

Det är klar mitt stora misstag blev att inte känna till det nya formatet... Som sagt, det är alltid något med Mac (I ❤️Mac).

 

Nu är det på gång med ny formatering i format APFS (UTAN skiftlägeskänslig). Det bör fungera. Nu har jag 1 timme och 8 minuter kvar... ?

 

Tack alla ni som svarade på rop om hjälp! 

Är det någon som undrar om detta , fråga bara!

Ha en trevlig onsdag!!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael, versionen är det senast CC. Man måste formatera utan "skiftlägeskänslig", alltså endast APFS, då ska det fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen ett Adobe-problem och inte ett Apple-problem. När Apple gör förändringar internt i systemet så är det just Adobe som brukar få problem. Och anledningen till det är enkel: 

Adobes mjukvaror utvecklas på Windows i Adobes eget verktyg där de har samma kod för både Windows och Mac, sedan gör Adobe en "motor" eller "kärna" som översätter till de olika systemen. Detta innebär att Adobes mjukvaror inte använder sig av de inbyggda rutinerna eller funktionerna i Mac OS  utan kör sitt eget. Och varje gång Apple ändrar djupare i systemet så behöver Adobe ändra i sin kärna. 

Om Adobe hade använt Apples rutiner istället och Apples verktyg så hade Adobe bara kunnat anropa Apples rutiner och sedan när Apple ändrar det som är bakom rutinerna så kommer fortfarande anropen av rutinerna att fungera. 

Jag kör inte Adobe av denna anledning, jag kör mjukvaror som använder funktionerna i Mac och då fungerar det också bättre med nya uppdateringar. 

Från Adobes sida är det givetvis enklare att både Win och Mac-versionen i stort har samma kod, de sparar pengar genom att använda sitt eget verktyg, men det blir alltså kompatibilitetsproblem när Apple gör djupare ändringar i systemet. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det förstår jag nu i efterhand. Kontakten med Adobe var ganska "Ödmjuk" från deras sida.... Eftersom de ba mig flera gånger om ursäkt, började jag komma in i tankarna på att felet egentligen var deras. 

Jag hoppas bara att det nya formatering fungerar.

 

Tack för din suveräna förklaring!!

Ha det bra!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hur kom det sig att den var formaterad som skiftlägeskänslig @Jylais?

Jag gissade att det var en dator som återlämnats på öppet köpt som han(?) köpt i sin tur. Det verkar som om det bekräftades, men det är inte riktigt tydligt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, har jobbat hård med att få igång iMacen... Nu är allt klart och fungerar perfekt. Creativ Cloud installerad och program jag just behöver på plats.

Angående undrandet om varför var datorn formaterad på det sättet, fick jag inte heller något konkret svar, varken från Appel eller Webhallen. Jag fick en förmånligt pris för en "NY" datorn och jag kunde inte heller se att datorn var på något sett använd. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Hmm var inte Adobe och Apple mer kompisar förr? Jag har för mig att tex Photoshop släpptes till Mac före Windows

Ja, Adobes första program var Illustrator och det släpptes för Mac och detta var innan Windows hade kommit igång. Photoshop utvecklades inte av Adobe utan av ett par bröder som sålde rättigheterna till Adobe, de skrev programmet på en Macintosh. 1993 kom den första Windows-versionen. Så ja, Adobe jobbade med Mac från början. Jag minns inte / har inte i huvudet nu när de gick över till sin egen utvecklingsmiljö på PC och gjorde samma kodbas för Win / Mac-versionerna. Fördelen är att programmen ser likadana ut, fungerar på samma sätt oavsett Win / Mac och blir snabbare utveckling. Nackdelen är som sagt att de kör en "bypass" av OS-systemets kod och kör sina grejjer... 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Raphael säger:

Ja, Adobes första program var Illustrator och det släpptes för Mac och detta var innan Windows hade kommit igång. Photoshop utvecklades inte av Adobe utan av ett par bröder som sålde rättigheterna till Adobe, de skrev programmet på en Macintosh. 1993 kom den första Windows-versionen. Så ja, Adobe jobbade med Mac från början. Jag minns inte / har inte i huvudet nu när de gick över till sin egen utvecklingsmiljö på PC och gjorde samma kodbas för Win / Mac-versionerna. Fördelen är att programmen ser likadana ut, fungerar på samma sätt oavsett Win / Mac och blir snabbare utveckling. Nackdelen är som sagt att de kör en "bypass" av OS-systemets kod och kör sina grejjer... 
 

Jo jag har något svagt minne av att Apple gjorde bort sig och i princip avbröt samarbetet med Adobe, var nåt tjafs sinsemellan för många år sedan. Ja creative cloud, bridge och annat slukar RAM. Är otroligt många filer (program) som installeras. Minns jag skulle avinstallera en gång, och det var i princip omöjligt att hitta och få bort allting. Fick ladda ned en Adobe cleaner som rensade bort alla filer. Nu om jag inte såg fel så fanns ett uninstallprogram som följde med CC. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe slog sig in på tidningar och reklambyråer och gjorde ett medvetet val att stödja både mac och Windows för att kunna ta marknadsandelar av Quark, exempelvis. På så vis kunde företagen köpa olika datorer. Adobe lyckades mycket väl med detta. Det är närmast branschstandard idag för kreativa företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Adobe slog sig in på tidningar och reklambyråer och gjorde ett medvetet val att stödja både mac och Windows för att kunna ta marknadsandelar av Quark, exempelvis. På så vis kunde företagen köpa olika datorer. Adobe lyckades mycket väl med detta. Det är närmast branschstandard idag för kreativa företag.

Jag minns att de köpte sig marknad genom att de första InDesign var förhållandevis billiga. Quark var mycket dyrare. Och tidningar bytte till Adobe för att de fick det billigare och billigare support, även fast InDesign inte var så bra i början. 

Jag har alltid föredragit PageMaker framför InDesign, men PageMaker togs fram av Aldus som slogs samman med Adobe. Och hade jag råd skulle jag skaffa Quark, för det är bäst. :) Men jag har inte de behoven. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...