Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD-disk till MacBook Pro tidigt 2011


OscarTärnås
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en närmast antik MBP från tidigt 2011 som behöver en ny hårddisk. Läst mig till att det är SSD som gäller, och hittat ett par aspiranter. Typ Samsung 860 EVO 1 Tb. Så frun får tillräckligt med plats för alla bilder! Frågan är nu om den är kompatibel med min antika maskin? Om inte, vad ska jag i så fall köpa? Minimum 500 gb om det ska vara lönt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, OscarTärnås säger:

Inga andra specifikationer som man behöver ta hänsyn till? Det är ju trots allt en gammal dator. 

Nej.

Gör backup.

Var försiktig när du hanterar den platta SATA-kabeln och aktivera TRIM efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Alix säger:

Nej.

Gör backup.

Var försiktig när du hanterar den platta SATA-kabeln och aktivera TRIM efteråt.

Perfekt! Tack! En dum fråga... TRIM??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, OscarTärnås säger:

Perfekt! Tack! En dum fråga... TRIM??

http://osxdaily.com/2015/10/29/use-trimforce-trim-ssd-mac-os-x/

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, OscarTärnås säger:

Hej!
Jag har en närmast antik MBP från tidigt 2011 

Mja. 2011 genomförde Apple en stor uppgradering där alla datorer fick i stort sett 100% kraft och duger bra länge än. Men svagheten har varit dels den mekaniska hårddisken och alldeles för lite RAM-minne. En 2011 med SSD och max RAM är en bra maskin fortfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-09-22 på 16:25, Alix säger:

Nej.

Gör backup.

Var försiktig när du hanterar den platta SATA-kabeln och aktivera TRIM efteråt.

Stort tack! Läste på ett amerikanskt forum att en del har bytt hårdiskkabeln. Är det något man behöver göra? Tänkte sätta den nya disken i ett hårddiskkabinett, klona den gamla disken och sen helt sonika byta. Det borde väl fungera?? Kan man använda time machine till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, OscarTärnås säger:

Stort tack! Läste på ett amerikanskt forum att en del har bytt hårdiskkabeln. Är det något man behöver göra? Tänkte sätta den nya disken i ett hårddiskkabinett, klona den gamla disken och sen helt sonika byta. Det borde väl fungera?? Kan man använda time machine till det?

Du måste inte byta satakabeln om den inte går sönder. En del modeller är känsligare än andra. Din hör inte till de känsligare.

Ja, det ska fungera. Med speciellt kloningsprogram eller med Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
OscarTärnås

Stort tack för all hjälp! Fick en ny dator...!! En fråga till: vad exakt är TRIM och vad är syftet? Är det verkligen nödvändigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...