Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder visar inte alla filer


forseth
 Share

Rekommendera Poster

Den senaste veckan visar plötsligt inte Finder alla filer i sina fönster. Det är ingen inbillning – jag började iaktta detta i samband med att jag gjorde en massa små filmklipp för att sätta ihop till en trailer. Det var svårt att se, när de var klara, eftersom de inte dök upp i mappen de skapades till. Men genom att använda Öppna-dialogen (i vilket program som helst, nästan) syntes de! De gick t.o.m. att hämta på det viset och klistra in där de skulle vara.

 

Det var bara början. Alla filer jag hämtar till Hämtade filer syns inte längre, då är det svårt att veta om de kommit. Men med nämnda knep hittar jag dem, fast i Finder syns de alltså inte. Alldeles nyss skulle jag sända en ensidig pdf-fil med e-posten, och den var jag tvungen att hämta med knappen Bilaga, för från Finder kunde jag inte dra något jag inte kunde se. Och en bild jag skulle lägga upp på en blogg kunde jag inte heller dra – däremot gick det utmärkt att medelst Hämta-knappen i webbläsaren hämta den.

 

Vad i all sin dar är det som har hänt?

 

Har

MacBook Air 11"

Mojave 10.14.6

1,7 GHz Intel Core i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde susen, tack! Att det kan vara så enkelt!

 

Den säkra omstarten tog dock en evig tid – håller maskinen då på och städar skrivbordet, som de sa förr i tiden? Kanske jag inte bara borde försätta datorn i vila om kvällarna utan stänga den emellanåt?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, forseth säger:

Den säkra omstarten tog dock en evig tid 

MacBook Air har ofta väldigt små hårddiskar, 128 GB, vilket gör att de blir fort fulla. Har du mindre än 20 GB ledigt så kan du räkna med att det går segt bara för att disken är så full att det inte finns svängrum för datorn att jobba som den ska. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tackar jag för mig. Ledigt utrymme har jag på hårdskivan, som är på 500 GB, men det här egendomliga beteendet var helt nytt för mig. Nu har jag lärt mig att inte vänta på att varenda låda ska vara proppfull utan sopa rent då och då.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...