Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

Vilken upplösning och fps ska jag välja?

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, Hummel säger:

Ljuset flimrar med högre frekvens och det upplever du/hjärnan/ögonen mindre störande.

Telly du brukar alltid vara klok här på forumet och jag lovar dig att det jag skriver är korrekt. Fråga vilken biografmaskinist med kunskapen så får du samma svar som jag ger (Vissa projektorer visar samma bildruta 3 eller 4 gånger, det finns ingen standard för detta).

Om du inte tror mig kan vi säga att du har rätt, så har vi båda två fel. 🙂

Diskussionen är väl egentligen överspelad. Det finns väl inga biografer med analog projektor längre. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Telly82 säger:

Diskussionen är väl egentligen överspelad. Det finns väl inga biografer med analog projektor längre. :) 

Jag har det senaste året (ungefär) sett Mordet på Orientexpressen (Kenneth Branaghs nya version), Lawrence av Arabien och Dunkirk på bio. Alla i 70 mm-version. I Göteborg finns det vad jag vet en salong, en av de största dukarna på Bergakungen, som kan visa sådant.  Två projektorer från ca 60-talet, om jag minns rätt så är det lite olika modeller. Jag tror inte att Draken har någon 70 mm-projektor (senast jag kollade så hade de tre 35 mm och en digital, det tar en del plats). Vad gäller 35 mm så finns det minst tre salonger på olika biografer. Men det är inte alltid så lätt att fixa fram folk som kan hantera utrustningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Telly82 säger:

Visst finns det icke digitala projektor som fortfarande används (undrar varför dessa kallas analoga då filmen har en kornighet?). 

Se Mattiasgbg inlägg, sedan finns fortfarande flertalet IMAX (15/70)- biografer kvar, lyckligtvis har inte dessa konverterats ner till 2-3 k upplösning. 15/70-film har en uppskattad upplösning av 12k.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-09-18 på 10:32, Telly82 säger:

Tekniskt sett är det ganska enkelt, man kör en "frame" per sekund dubbelt. Frågan är om man kan se att det hackar.

Fick några Super 8-filmer (18 fps) inskannade och konverterade till 25 fps där då 7 "frames" per sekund dubblerades. Ser helt OK ut.

Tillägg: Det är skrev jag nog igår...men glömde trycka skicka...

Vid panoreringar syns det rätt tydligt om man lägger till extra frames, det hackar tydligt. Kanske inte märks om motivet är mestadels stilla, och det kan ibland vara bättre att gå till 60fps än 25fps om man ska snabba upp 24fps. En kompis har en gammal blurayspelare och gammal lcd-tv, blurayfilmerna spelas upp i 24fps men så läggs ju en dubbel frame per sekund in och varje gång vi ser på film där hackar bilden en gång i sekunden. Ingen annan såg det förrän jag påpekade det, nu såg alla det hela tiden hos den här stackaren som skamset fick skaffa nyare TV...
 Jag roade mig med att göra om en spelfilm från 24fps till 50fps; det bästa sättet var att först snabba upp den till 25 och sedan dubbla antalet frames mha Avisynth och diverse plugins.  (i just detta fallet en hobbitfilm som jag ville göra amatör-HFR av). Det blev rätt ok, men blir väl offtopic för tråden. 

Tillägg 2: Jag är rimligt säker på att min TV visar 24fps-filmer i 72Hz, dvs, varje bildruta 3x. 

Redigerad av poi ran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Min TV har 1920X1080, 60Hz

Vad gäller bildkvalitet så är Blu-ray det optimala. 
Sedan rippade Blu-ray filmer

Efter det något HD-format, mp4, mkv

Jag har tex sett rippade Blu-ray filmer på endast 2GB i storlek som slår vanlig DVD-film vad gäller bildkvalitet med hästlängder. 
Så dessa filmklipp som är av olika format som jag har, några är filmade I HD 1080, en del i 4K, framerates varierar, från 30-120 fps vad jag sett hittills. En del klipp är filmade i stående format, en del i liggande, så frågan är hur jag ska konvertera så de passar flera personer med olika utrustning?

Och vilket program är bäst att konvertera och klippa ihop film med? PC eller Mac-program spelar ingen roll bara det funkar och inte har en skyhög inlärningskurva. 

Redigerad av iMarc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-09-19 på 22:04, iMarc säger:

Jag har tex sett rippade Blu-ray filmer på endast 2GB i storlek som slår vanlig DVD-film vad gäller bildkvalitet med hästlängder. 

Inte så konstigt eftersom BD har dubbelt så hög upplösning.

Jag har sett 720p filmer som har bättre bildkvalitet än 1080p filmer.

Och det beror på att 720p filmen har rippats med högre bitrate än 1080p filen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, lappen71 säger:

Inte så konstigt eftersom BD har dubbelt så hög upplösning.

Jag har sett 720p filmer som har bättre bildkvalitet än 1080p filmer.

Och det beror på att 720p filmen har rippats med högre bitrate än 1080p filen

En delförklaring kan vara att DVD-filmer använder en lätt antik codec.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

En delförklaring kan vara att DVD-filmer använder en lätt antik codec.

mm men det går ju att bränna en riktigt bra Blu-ray ripp på en DVD skiva, åtminstone min Blu-ray spelare som är 4 år gammal har då inte gått bet på något format ännu. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
52 minuter sedan, iMarc säger:

mm men det går ju att bränna en riktigt bra Blu-ray ripp på en DVD skiva, åtminstone min Blu-ray spelare som är 4 år gammal har då inte gått bet på något format ännu. 

Inte som en DVD-video. Möjligen som en DVD-ROM med en modernare codec än en "vanlig" DVD-film.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Telly82 säger:

Inte som en DVD-video. Möjligen som en DVD-ROM med en modernare codec än en "vanlig" DVD-film.

Nej jag la bara filen (filmen) i en mapp tillsammans med undertexten och la till mappen i brännarprogrammet och brände på en DVD. Funkar fint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märker att 60 fps och högre kräver mer ljus. Så det får bli 30 fps i sämre ljusförhållanden och högre i dagsljus. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, iMarc säger:

Nej jag la bara filen (filmen) i en mapp tillsammans med undertexten och la till mappen i brännarprogrammet och brände på en DVD. Funkar fint. 

Jo, men vad brände du EXAKT? Det finns femtioelva sätt att bränna en DVD på, nämligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
41 minuter sedan, iMarc säger:

Märker att 60 fps och högre kräver mer ljus. Så det får bli 30 fps i sämre ljusförhållanden och högre i dagsljus. 

Det är väl klart! Spelfil på 24 fps har slutartid på 1/48 s, går du upp till det dubbla får du in hälften av ljuset. Då behövs dubbelt så mycket ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Telly82 säger:

Jo, men vad brände du EXAKT? Det finns femtioelva sätt att bränna en DVD på, nämligen.

Brände det som en vanlig mapp/fil inte som en film

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, iMarc säger:

Jaha, enda kopplingen till "DVD" är väl då att att du har lyckats fixa en fil, vars innehåll saknar betydelse, som är mindre än 4,7 GB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jaha, enda kopplingen till "DVD" är väl då att att du har lyckats fixa en fil, vars innehåll saknar betydelse, som är mindre än 4,7 GB.

Nej den saknar ju inte betydelse eftersom den går att spela upp på min Blu-ray spelare och se filmen på TV’n. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, iMarc säger:

Nej den saknar ju inte betydelse eftersom den går att spela upp på min Blu-ray spelare och se filmen på TV’n. 

Den där maskinen skulle mycket väl kunna brygga kaffe om du ber snällt. Det är inte heller relevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Telly82 säger:

12 timmar sedan, iMarc säger:

10 timmar sedan, iMarc säger:

Precis. Då gjorde du en DVD-ROM och inte en DVD-film (som har en annan standard för hur innehållet ser ut).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. Då gjorde du en DVD-ROM och inte en DVD-film (som har en annan standard för hur innehållet ser ut).

Precis och då kan man inte göra den jämförelse som iMarc gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minuter sedan, lappen71 säger:

Precis och då kan man inte göra den jämförelse som iMarc gör.

Jodå, de andra i sällskapet är ju inte utrustade på samma sätt som jag, ingen aning om vad de använder, så ett filformat som kan spelas upp på vilken enhet som helst efterlyses, det måste ju finnas ett format alla kan använda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, iMarc säger:

Jodå, de andra i sällskapet är ju inte utrustade på samma sätt som jag, ingen aning om vad de använder, så ett filformat som kan spelas upp på vilken enhet som helst efterlyses, det måste ju finnas ett format alla kan använda. 

Nej du kan inte skriva "jag har bränt en Dvd" när du själva verket har bränt en Dvd-ROM som är något helt annat. Bränner du en Dvd-video så är upplösningen begränsad till 576p men bränner du en Dvd-ROM så kan filen som ligger på skivan ha hur hög upplösning som helst.

Jag misstänker att din BD spelare har en inbyggd mediaspelare som klarar andra format än bara BD

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej du kan inte skriva "jag har bränt en Dvd" när du själva verket har bränt en Dvd-ROM som är något helt annat. Bränner du en Dvd-video så är upplösningen begränsad till 576p men bränner du en Dvd-ROM så kan filen som ligger på skivan ha hur hög upplösning som helst.

Jag misstänker att din BD spelare har en inbyggd mediaspelare som klarar andra format än bara BD

Kan kan jag väl. Men bränt DVD-ROM är väl mer korrekt. Ja det enda format som inte funkat hittills är mkv. Men har inte i princip alla DVD-BD-spelare stöd för en massa format?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, iMarc säger:

Kan kan jag väl. Men bränt DVD-ROM är väl mer korrekt. Ja det enda format som inte funkat hittills är mkv. Men har inte i princip alla DVD-BD-spelare stöd för en massa format?

Pust stånk stön.....du blandar ihop äpplen och päron. Lämnar detta därhän. Har du inte förståt hur detta fungerar nu lär inte mer tjat hjälpa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, lappen71 säger:

Pust stånk stön.....du blandar ihop äpplen och päron. Lämnar detta därhän. Har du inte förståt hur detta fungerar nu lär inte mer tjat hjälpa

Men det som eftersöks är ett filformat som stöds av i princip all hårdvara. Mp4 tex, det kanske kan vara nåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, iMarc säger:

Men det som eftersöks är ett filformat som stöds av i princip all hårdvara. Mp4 tex, det kanske kan vara nåt?

Finns inte

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...