Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken upplösning och fps ska jag välja?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

32 minuter sedan, iMarc säger:

Men det som eftersöks är ett filformat som stöds av i princip all hårdvara. Mp4 tex, det kanske kan vara nåt?

Vilken kodek och vilka inställningar skulle det vara i det filformatet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Hummel säger:

Vilken kodek och vilka inställningar skulle det vara i det filformatet?

Ingen aning. Blir väl att konvertera till tre olika format och lägga på en DVD. Något av de tre borde funka. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Jodå, de andra i sällskapet är ju inte utrustade på samma sätt som jag, ingen aning om vad de använder, så ett filformat som kan spelas upp på vilken enhet som helst efterlyses, det måste ju finnas ett format alla kan använda. 

Ett sådant format går säkert att finna, men det bör vara ett som är helt och hållet baserat på öppen och väldokumenterad kod. Om inte annat så skulle då samtliga ha möjlighet att bygga en egen dator som kan visa filmen.

Men för mer verklighetsbaserade användningsområden används så kallade standarder. En DVD-(upp)spelare spelar upp DVD-filmer, som följer viss standard. Motsvarande gäller för Blueray.

Att blanda in skivornas egenskaper för allmän fillagring är lika vettigt som att fråga varför ethernet inte funkar hemma i stugan utan att berätta att man använder nätverket för sin hushållsel (vilket är skitbra eftersom man med åtta ledare kan köra två separata trefassystem).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Ett sådant format går säkert att finna, men det bör vara ett som är helt och hållet baserat på öppen och väldokumenterad kod. Om inte annat så skulle då samtliga ha möjlighet att bygga en egen dator som kan visa filmen.

Men för mer verklighetsbaserade användningsområden används så kallade standarder. En DVD-(upp)spelare spelar upp DVD-filmer, som följer viss standard. Motsvarande gäller för Blueray.

Att blanda in skivornas egenskaper för allmän fillagring är lika vettigt som att fråga varför ethernet inte funkar hemma i stugan utan att berätta att man använder nätverket för sin hushållsel (vilket är skitbra eftersom man med åtta ledare kan köra två separata trefassystem).

Den ethernetkabeln som kan köra 3-fas el skulle jag vilja se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men då kör jag ihop alla klipp i en klabbe och konverterar det till DVD-format och bränner DVD-skivor så blir alla nöjda. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, iMarc säger:

Den ethernetkabeln som kan köra 3-fas el skulle jag vilja se

Några speciella krav på energiöverföringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Några speciella krav på energiöverföringen?

Tja det bör ju vara åtminstone 16-25A 400V, 3 faser, nolla och jord. 1,5-2,5 kvadrat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Tja det bör ju vara åtminstone 16-25A 400V, 3 faser, nolla och jord. 1,5-2,5 kvadrat

25A då räcker inte 2,5mm utan du måste upp på 4mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

25A då räcker inte 2,5mm utan du måste upp på 4mm

Körde mycket med 25A 2.5mm till de flesta elmotorer förr, beror ju på hur många W som krävs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, iMarc säger:

Körde mycket med 25A 2.5mm till de flesta elmotorer förr, beror ju på hur många W som krävs. 

Nej du får inte säkra upp 25A med 2,5mm. Detta är fakta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej du får inte säkra upp 25A med 2,5mm. Detta är fakta. 

Det vet jag men den regeln gällde inte där jag jobbade tidigare. 
för ett par år sedan så började en säkring gå i köket efter installation av bänkdiskmaskin, jag klagade på det och en elektriker kom och skruvade ur bottenkontakten och skruvade dit en 25A säkring. Jag sa men det där är inte tillåtet. Ingen som märker det sa han å gick. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Det vet jag men den regeln gällde inte där jag jobbade tidigare. 
för ett par år sedan så började en säkring gå i köket efter installation av bänkdiskmaskin, jag klagade på det och en elektriker kom och skruvade ur bottenkontakten och skruvade dit en 25A säkring. Jag sa men det där är inte tillåtet. Ingen som märker det sa han å gick. 

 

Tror faktiskt att du bara hittar på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej du får inte säkra upp 25A med 2,5mm. Detta är fakta. 

Var mest 500V på bruket, de flesta valde mindre kabel för det var för jobbigt med kabeldragningen, istället satsades det mycket på kontaktorer och överströmsskydd, kabelbrand var mycket sällsynt. Men ibland smälte plasten runt kardelerna och det blev rejäla kortslutningar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Nope

Jo det gör jag. Fablernas värld. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Du får tro vad du vill :)

Japp och det gör jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många konstiga elektriker. 
När jag gått klart min utbildning och fick Allmän behörighet (ABL 1000V) så var det en av kursdeltagarna som fortfarande trodde det var likström i vanliga vägguttag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Japp och det gör jag.

Hade du jobbat som elektriker på Holmens bruk i Vargön hade du trott mig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Det finns många konstiga elektriker. 
När jag gått klart min utbildning och fick Allmän behörighet (ABL 1000V) så var det en av kursdeltagarna som fortfarande trodde det var likström i vanliga vägguttag. 

Nu tror jag dig än mindre ?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Vill du jag ska rota fram mitt certifikat eller vad? 

Läs mitt inlägg igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Nu tror jag dig än mindre ?

Ja men han blev inte godkänd, blev ingen Allmän behörighet för honom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Tja det bör ju vara åtminstone 16-25A 400V, 3 faser, nolla och jord. 1,5-2,5 kvadrat

Det blir en väldigt grov nätverkskabel.

5 timmar sedan, iMarc säger:

Det finns många konstiga elektriker. 
När jag gått klart min utbildning och fick Allmän behörighet (ABL 1000V) så var det en av kursdeltagarna som fortfarande trodde det var likström i vanliga vägguttag. 

Med tanke på hur du bränner DVD-filmer så skulle inte jag bli förvånad över likström i dina vägguttag.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det blir en väldigt grov nätverkskabel.

Med tanke på hur du bränner DVD-filmer så skulle inte jag bli förvånad över likström i dina vägguttag.

Det var inte Jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...