Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så skyddar du sina lösenord om katastrofen är framme


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Ja nånstans finns den ju alltid. Mitt appleid har jag aldrig glömt, men paranoid som man är så är som sagt lösenordet på tre papper, dock vet jag bara vad det ena papperet är. Ska försöka styra upp det hela. 

Värre är det med en anhörig (Ej dement). Han kommer aldrig ihåg inloggningslösenordet till Windows, likaså lösenordet till Gmail, har haft samma lösenord i flera år, har det uppskrivet på flera ställen men minns aldrig var han lagt anteckningarna. Han svär å gormar över lösenorden och jag får alltid åka dit och leta bland papperen. Nu har Jag antecknat allting för det är som att hans ilska blockerar honom att lära sig lösenorden och likaså minnas var anteckningarna är. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Man ska inte ha ”en massa” lösenord nedskrivna på papperslappar. Utan det räcker med ett för att låsa upp keychain eller valfri lösenordshanterare

Papperslappar är egentligen bara en sorts lösenordshanterare. En ganska kass sådan, anser jag.

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Papperslappar är egentligen bara en sorts lösenordshanterare. En ganska kass sådan, anser jag.

Det digitala kan braka ihop totalt med extrem otur. Det bästa är väl att etsa in lösenorden i syrafast rostfri plåt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Det digitala kan braka ihop totalt med extrem otur. Det bästa är väl att etsa in lösenorden i syrafast rostfri plåt. 

Därför som 1Password är så bra för den sparar i iCloud och lokalt på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Därför som 1Password är så bra för den sparar i iCloud och lokalt på hårddisken.

Det tillhör digitalteknik som är mer sårbar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Det tillhör digitalteknik som är mer sårbar. 

Mer sårbar än en öppen bok? Det får man väl tro då men jag lovar att du klarar inte av att komma åt mina lösenord men din kommer jag lätt över

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Mer sårbar än en öppen bok? Det får man väl tro då men jag lovar att du klarar inte av att komma åt mina lösenord men din kommer jag lätt över

Inte om den förvaras i ett kassavalv. 

En mycket skicklig hacker kanske kan knäcka dina lösenord. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Inte om den förvaras i ett kassavalv. 

En mycket skicklig hacker kanske kan knäcka dina lösenord. 

Tror jag inte. Filen som ligger på iCloud är krypterad.

https://support.apple.com/sv-se/HT202303

 

Dessutom är mitt lösenord till 1Password 18 tecken långt.

 

Citat

your password should be at least 10 characters long. To break a 10 character password that uses letters, numbers, and symbols, such as "%ZBGbv]8g?", it would take (1.7*10^-6 * 80^10) seconds / 2 or 289217 years. This would take about 3 years on a supercomputer or botnet

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder nyckelringen (i Safari) och synkar via Icloud och dito i Google (Chrome). Numera kan man fylla i lösenordet för en del appar också via dessa, beroende på plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Bättre säkerhet än Fort Knox? Här ligger nog mikaellq i lä :)

Nej nej fortsätt med din brandsäkra och vatten tåliga bok. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Tror jag inte. Filen som ligger på iCloud är krypterad.

https://support.apple.com/sv-se/HT202303

 

Dessutom är mitt lösenord till 1Password 18 tecken långt.

 

 

 

 

 

Men tänk om 1password blir hackat och deras servrar blir infekterade med både det ena å det andra. Digitaltekniken är aldrig helt säker. 

Ibland måste det analoga finnas som backup. Cyberattackerna blir ju inte färre precis. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Men tänk om 1password blir hackat och deras servrar blir infekterade med både det ena å det andra. Digitaltekniken är aldrig helt säker. 

Ibland måste det analoga finnas som backup. Cyberattackerna blir ju inte färre precis. 

Databasen ligger inte hos 1Password. Detta är löjlig diskussion från din sida nu. Argumenterar mot kryptering men sitter med en bok hemma. Ge dig nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, iMarc säger:

Men tänk om 1password blir hackat och deras servrar blir infekterade med både det ena å det andra. Digitaltekniken är aldrig helt säker. 

Ibland måste det analoga finnas som backup. Cyberattackerna blir ju inte färre precis. 

Du kan bli strypt av säkerhetsbältet vid en krock. Kommer du sluta använda det bara därför och ignorera  att det räddar ditt liv 99.99% alla andra gånger. 

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, iMarc säger:

Men tänk om 1password blir hackat och deras servrar blir infekterade med både det ena å det andra. Digitaltekniken är aldrig helt säker. 

Ibland måste det analoga finnas som backup. Cyberattackerna blir ju inte färre precis. 

Nej digital teknik är inte 100% säker men bra säkrare än en bok. Så då väljer du det minst säkra? Konstig logik. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej digital teknik är inte 100% säker men bra säkrare än en bok. Så då väljer du det minst säkra? Konstig logik. 

Det jag vill komma fram till är att jag tycker man ska ha utöver kryptering osv en backup i form av exempelvis utskrifter, eller liknande på pränt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Det jag vill komma fram till är att jag tycker man ska ha utöver kryptering osv en backup i form av exempelvis utskrifter, eller liknande på pränt. 

Och sänka säkerheten ändå mer....ok ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Och sänka säkerheten ändå mer....ok ??

Finns många sätt, syrafast rostfri plåt där de etsas in, brandsäkra kassaskåp mm. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar tatuera in mina lösenord, baklänges och på rövarspråk, på insidan ögonlocken. Funkar skitbra, bara att blunda och rikta en stark lampa mot ögonen.

  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Finns många sätt, syrafast rostfri plåt där de etsas in, brandsäkra kassaskåp mm. 

Är plåten krypterad?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Jag brukar tatuera in mina lösenord, baklänges och på rövarspråk, på insidan ögonlocken. Funkar skitbra, bara att blunda och rikta en stark lampa mot ögonen.

Åfan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...