Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så skyddar du sina lösenord om katastrofen är framme


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Varför ha en extra lösenordshanterare när macOS sköter det så bra? Jag har skrivit ner lösenordet till iCloud. Det räcker.

För femtioelfte gången, macOS är inte som micro$uck winblows alls utan fungerar som den ska utan behov av tredjepartsappar som antivirus, lösenordshanterare och annat som jag ser som att beskriva ett system som inte räcker till som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Varför ha en extra lösenordshanterare när macOS sköter det så bra? Jag har skrivit ner lösenordet till iCloud. Det räcker.

För femtioelfte gången, macOS är inte som micro$uck winblows alls utan fungerar som den ska utan behov av tredjepartsappar som antivirus, lösenordshanterare och annat som jag ser som att beskriva ett system som inte räcker till som det är.

mm men har man en massa olika lösenord nedskrivna på papper så är det ju bra om man kan låsa in dem i ett brandsäkert kassaskåp ifall det börjar brinna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

mm men har man en massa olika lösenord nedskrivna på papper så är det ju bra om man kan låsa in dem i ett brandsäkert kassaskåp ifall det börjar brinna. 

Man ska inte ha ”en massa” lösenord nedskrivna på papperslappar. Utan det räcker med ett för att låsa upp keychain eller valfri lösenordshanterare

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, lappen71 säger:

Man ska inte ha ”en massa” lösenord nedskrivna på papperslappar. Utan det räcker med ett för att låsa upp keychain eller valfri lösenordshanterare

Jo men om han nu glömmer det enda lösenordet så borde åtminstone det vara nedskrivet på papper. Jag har 3 papperskopior på mitt lösenord till mitt appleid som förvaras på olika platser. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Jo men om han nu glömmer det enda lösenordet så borde åtminstone det vara nedskrivet på papper. Jag har 3 papperskopior på mitt lösenord till mitt appleid som förvaras på olika platser. 

Det är som Lappen säger men jag har svårt ändå för att kritisera din försiktighet.

Det har hänt mer än en gång att jag glömt lösenord FULLSTÄNDIGT (inte i nyckelringen).
Sällsynt irriterande, kanske rent av ångestladdat, varför försiktighet är berömvärt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Ni kan då käbbla om precis vad som helst. 

Känner du dig lämnad utanför? :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Ja, tack och lov.

Jag tycker att det är lite smågulligt. Väldigt mänskligt beteende dessutom. :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag tycker att det är lite smågulligt. Väldigt mänskligt beteende dessutom. :tarskratt:

För all del. Det påminner om Helan och Halvan. Och andra sådana parkomiker. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, iMarc säger:

Jo men om han nu glömmer det enda lösenordet så borde åtminstone det vara nedskrivet på papper. Jag har 3 papperskopior på mitt lösenord till mitt appleid som förvaras på olika platser. 

Då får man faktiskt skylla sig själv om man är så klantig. Mitt lösenord är princip omöjligt att glömma. Jag skulle behöva få en stroke ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Då får man faktiskt skylla sig själv om man är så klantig. Mitt lösenord är princip omöjligt att glömma. Jag skulle behöva få en stroke ?

Det kan man få i alla åldrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det kan man få i alla åldrar...

Stämmer men det krävs en sådan för stt jag ska glömma det. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Alix säger:

För all del. Det påminner om Helan och Halvan. Och andra sådana parkomiker. :) 

Helan & Halvan...

Vem är jag av dem, men det kanske hänger på bukomfånget?:fundersam:

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Helan & Halvan...

Vem är jag av dem, men det kanske hänger på bukomfånget?:fundersam:

 

Då förlorar du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Stämmer men det krävs en sådan för stt jag ska glömma det. 

Finns ju annat än stroke som kan få en att glömma, allt från demens till för mycket Chang-öl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Då förlorar du ?

Inte säkert, sist jag var på vågen visade den 94,5kg....

sen dess väger jag mig inte mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Finns ju annat än stroke som kan få en att glömma, allt från demens till för mycket Chang-öl

Haft ”samma” sedan 2008 så jag är inte orolig. Den dagen jag får demens löser man det då. Men i dagsläget behövs inga postit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Inte säkert, sist jag var på vågen visade den 94,5kg....

sen dess väger jag mig inte mer. 

Du förlorar säger jag ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Man ska inte ha ”en massa” lösenord nedskrivna på papperslappar. Utan det räcker med ett för att låsa upp keychain eller valfri lösenordshanterare

Jag har runt 25 lösenord. De är nedskrivna i en bok. Tack vare det slipper jag requesta nytt lösenord hela tiden. Men på vissa siter byter jag lösenord emellanåt och då förs det nya in i boken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har runt 25 lösenord. De är nedskrivna i en bok. Tack vare det slipper jag requesta nytt lösenord hela tiden. Men på vissa siter byter jag lösenord emellanåt och då förs det nya in i boken. 

1Password,LastPass,Apple keychain. 
Någon av dessa ersätter din osäkra bok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

1Password,LastPass,Apple keychain. 
Någon av dessa ersätter din osäkra bok

Nja det händer att keychain föreslår tre olika lösenord för samma webbplats ibland. 

Boken är bra, men ibland har jag glömt vad jag lagt den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, iMarc säger:

Nja det händer att keychain föreslår tre olika lösenord för samma webbplats ibland. 

Boken är bra, men ibland har jag glömt vad jag lagt den. 

Ersätter din bok angående tillgänglighet och säkerhet 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...