Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scrivener på iPhone XR till Mac


Lasko65
 Share

Rekommendera Poster

Hur får jag upp mitt scrivenerprogram på min iPhone XR, på min MacBook Pro...? Har betalat 209 kr redan för appen på min iPhone. Måste man betala hela programmet igen för att få det på macen...?

Redigerad av Lasko65
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scrivener på iOS och Mac synkar till varandra genom Dropbox, de kan inte använda iCloud för automatisk synkning. Anledningen är att för det format som Scrivener använder för sin projektfil, så fungerar inte iCloud bra. Scrivener gjorde sitt format innan iCloud-synkning var utbrett och populärt. Och Scrivener finns även på Windows. 

 

Scriveners projekt är en mapp med flera filer och Scrivener vill uppdatera bara vissa filer istället för att läsa in allt vid synkning. Icloud sker i bakgrunden och är ett automatiserat system där utvecklaren (Litterature and Latte) inte kan detaljstyra vilka filer som ska uppdateras och när. Det gör att om Scrivener synkar genom iCloud så kommer filerna i projekt-paketet tappa sina länkar och referenser. 

 

För utvecklare så ger Dropbox mer möjlighet till detaljstyrning av synken, och därför är Dropbox det som används av Scrivener. 

 

Dropbox finns för Mac, iOS och Windows. 

 

Icloud synk fungerar bättre för en fil i taget där filerna inte är ihopkopplade i ett paket-format. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi bör även vara klara med att det finns två synkar i iCloud. Icloud sync och iCloud Drive. Icloud sync är inget som användaren egentligen ser, det är tjänster för programutvecklare som finns inbyggt i iCloud för att skicka data mellan olika program på olika enheter. 

 

Och så har vi iCloud Drive som är en lagringsenhet i molnet. Det går att spara Scrivener projekt på iCloud Drive i Mac. Men om du har dem öppna i en Mac och sedan öppnar i en annan Mac och då har två enheter som jobbar mot samma fil, så blir det kört för Scrivener projekt. Filerna i projekt-paketet uppdateras inte på det sätt som Scrivener önskar så projektfilen blir förstörd, blir korrupt. Detta händer inte med Dropbox, för där kan utvecklaren detaljstyra uppdateringarna av filerna. 

 

Men iCloud Drive ger inte den möjligheten. 

 

Om du däremot jobbar bara mot en Mac och inte öppnar Scrivener i flera, så fungerar det bättre. Men utvecklaren rekommenderar även i de fallen att man kör Dropbox eller iaf ställer in Scrivener att spara kopior av projektfilen utanför iCloud Drive. 

 

Detta är alltså ett särskilt problem relaterat till paketformat av filer, som Scrivener m fl använder. Devon Think är ett annat som har problem, men de har kommit runt det genom att de jobbar mot en särskild sync-mapp som när den är färdig skickar upp den mappen till iCloud och låter iCloud synka den mappen på sitt eget sätt. 

 

Devon sparar alltså inte filerna direkt på iCloud utan förbereder för synk och låter iCloud synka hel mapp på en gång. De kör extra steg för att komma runt problemet. Detta gör även att synken tar längre tid och mer bandbredd för den synkar rubbet. 

 

Rent tekniskt skulle Scrivener kunna göra samma, men de har bara en programmeraren för synklösningarna och fokuserar på Dropbox för det kräver ingen större ombyggnad av koden för att fungera. 

 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett intressant alternativ till Scrivener är Ulysses. Ulysses har lite samma grundidé som Scrivener. Faktum är att Scrivener inspirerades av första Ulysses, men byggde ut det med fler funktioner. När Ulysses fick hårdare konkurrens så skrevs Ulysses om helt från grunden och blev ett nytt, nerskalat program men fortfarande samma grundidé - dvs du jobbar med olika textbitar som du flyttar omkring. 

Ulysses finns som prenumeration, du betalar per månad eller per år och i en prenumeration så ingår både Mac och iOS-versionen. Ulysses synkar dessutom via iCloud. Du ser inte Ulysses på iCloud Drive utan den synkar textblad genom iCloud:s synktjänster. 

I Ulysses så är allt textblad "sheets". Som man i Ulysses kan ha i olika mappar eller grupperingar. 
https://ulysses.app

Jag använder både Scrivener och Ulysses. Jag upplever att de är bra på lite olika saker. Scrivener använder jag för akademiskt skrivande och större projekt med research. Ulysses är för mindre, kortare projekt. Jag bloggar även inifrån Ulysses. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...