Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägga Iphonebilder på extern hårddisk


baconatte
 Share

Rekommendera Poster

Jag vill tömma min iphone på bilder.

Men också lägga över dem på en extern hårdisk. Problemet är att det är så många på ifånen att det inte går att exportera till datorn pga platsbrist. Jag lagrar också i Icloud och vill behålla dem där. Så att jag får en tom telefon men bilderna kvar. Men om jag raderar en bild raderas ju den också i Icloud.

Dessutom så tar ju ”bilder” eoner på sig att öppna som jag tror beror på att antalet bilder där.

Finns det ngn enkel väg att fixa bilderna till en extern hårdisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ha bilder i iCloud utan att ha dom i telefonen. Det är en omöjlighet.

 

Ja du använder programmet Bildinsamling och anger din externa hårddisk som mottagare.

 

Sen så tycker jag att man kan söka innan man ställer samma fråga som flera andra redan gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, baconatte säger:

Finns det ngn enkel väg att fixa bilderna till en extern hårdisk?

varför vill du tömma telefonen på foton? du kan ju aktivera optimerad lagring. Då finns det alltid plats.

Likaså kan du optimera lagringen på datorn.

Men: du kan ha Bilders bibliotek på en extern disk. Det behövs inte att det ligger på macens interna disk. Anvisning här: https://support.apple.com/sv-se/HT201517

fler funderar som du: https://macworld.idg.se/2.1038/1.703807/icloud-bildbibliotek-ladda-ner

om du inte vill se bilderna alls på telefonen kan du ju stänga av icloud Bilder på telefonen. Kasta bort bilderna från telefonen (de finns ju på iCloud bilder och din dator) men hur vill du ha det med nya foton? du vill väl se dem på telefonen, få upp dem i icloud bilder och kunna se dem i din dator?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du kan inte ha bilder i iCloud utan att ha dom i telefonen. Det är en omöjlighet.

 

Ja du använder programmet Bildinsamling och anger din externa hårddisk som mottagare.

 

Sen så tycker jag att man kan söka innan man ställer samma fråga som flera andra redan gjort.

:fundersam:Men om man stänger av iCloud drive på telefonen och sedan raderar bilderna i telefonen så finns väl bilderna ändå kvar i molnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det är nu så tar det lång tid för bilder att öppna i macen. Och det beror väl på att alla bilder måste läsas in. Eller har jag fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, baconatte säger:

Som det är nu så tar det lång tid för bilder att öppna i macen. Och det beror väl på att alla bilder måste läsas in. Eller har jag fel.

Tar programmet lång tid att öppna när du startar det? Har en bild importerats till Bilder en gång så är den importerad och behöver inte "läsas in" nästa gång du startar programmet.

Det är inte så att bilderna enbart ligger i iCloud utan Bilder sparar antingen ner dom i fullversion eller en optimerad version beroende på hur du har konfigurerat Bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

:fundersam:Men om man stänger av iCloud drive på telefonen och sedan raderar bilderna i telefonen så finns väl bilderna ändå kvar i molnet?

Men snälla nån. iCloud Drive har INGETING med Bilder biblioteket att göra. Så sluta komplicera till saker för andra bara för att du har valt en krånglig väg. Än en gång. iCloud Drive har INGENTING med iCloud Bildbiblioteket att göra. Läs det tre gånger och upprepa för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, iMarc säger:

:fundersam:Men om man stänger av iCloud drive på telefonen och sedan raderar bilderna i telefonen så finns väl bilderna ändå kvar i molnet?

iCloud Drive <> iCloud bildbibliotek. 
iCloud Drive = En "hårddisk i molnet" där du har olika dokument, som du når genom app:en Filer på iOS och Finder-fönstret i Mac. 

iCloud bildbibliotek = iClouds bildatabas som du når genom app:en Bilder i iOS och på Mac. iCloud bildbibliotek är en applikation, en tjänst, på iCloud. Men ligger inte på iCloud Drive. Du ser den inte i iCloud Drive. 

Man kan stänga av iCloud bildbibliotek i telefonen och tömma telefonen, sen när man kopplar på iCloud bildbibliotek igen så får man tillbaks alla bilder eftersom de synkas till telefonen. Man kan alltså inte - som Lappen mycket riktigt påpekat - inte ha bilder enbart på iCloud bildbibliotek i molnet. De synkas ner i mobilen eller datorn också. Däremot kan man ha Optimerad lagring på så man bara får en liten förtitt. 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mig veterligen inget sätt att koppla en hårddisk direkt till iPhone, så du måste gå via en dator. Men om du använder programmet Bildinsamling i Macen så kan du koppla iPhone till Mac, med en kabel, och välja att importera och spara bilderna på en extern hårddisk. Du väljer iPhone som källa och den externa hårddisken som mål. Inuti Bildinsamling. Då kommer bilderna till den externa hårddisken. 

Bildinsamling ska finnas i din mapp Program/Applications på Mac. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...