Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa enkelt ordprogram själv.


Gissberg
 Share

Rekommendera Poster

Jag gjorde ett ordspel i Basic på Commodore 64 på 70-talet, alltså ingen grafik. Ett slumpmässigt ord från en bank där jag skrivit in massor med ord togs fram och man skulle gissa sig fram till ordet genom att turas om skriva in en bokstav. Nackdelen var att Commodorens minne var så litet så att jag fick ha flera banker av ord på diskett som slumpmässigt skulle laddas in. Jag skulle vilja göra programmet på Macen i stället. Finns det något lika enkelt programmeringsspråk som det gamla Basic jag kan använda? Jag gjorde ett försök för ett tiotal år sen med ett emulatorprogram där man fick Commodore 64 i Macen. Det hjälpte ju inte för jag fick ju inte tillgång till mer minne än vad Commodoren har, dvs 64K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applescript är ganska enkelt och befriat från konstiga tecken. Finns inbyggt i datorn.

 

Annars borde valfritt högnivåspråk funka, ex python eller java. Jag skulle rekommendera dig att börja enkelt och sitta och koda i en vanlig textredigerare och kompilera/köra programmen i terminalen.

Python behöver inte kompileras, java behöver kompileras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2019-09-05 på 08:42, Gissberg säger:

Ett slumpmässigt ord från en bank där jag skrivit in massor med ord togs fram och man skulle gissa sig fram till ordet genom att turas om skriva in en bokstav.

Hangman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men en annan variant. Man är inte ensam och gissar utan turas om på samma ord och får poäng varje gång man träffar rätt bokstav.

Det börjar med att varje spelare skriver in sitt namn till exempel Arne, Bertil, Cesar och David. Ett slumpmässigt ord visas som  - - - - - dvs om det innehåller 5 bokstäver. Överst på skärmen visas hela alfabetet. Arne börjar. Han skriver tex T. Då försvinner T från alfabetet och det står nu - - T - - -. Arne som fick en bokstav rätt får 1 poäng och får fortsätta. Han skriver S. Då S inte finns med övergår turen till Bertil som skriver G. G är inte heller med och då är det Cesars tur. Han skriver L. Nu står det - - T - L - på skärmen och Cesar fortsätter med J. Då står det  - T - L J och Cesar har 2 poäng. Sen skriver han F (kanske det står FÅTÖLJ?) men det är fel och turen övergår till David som skriver B och då står det  B  - T - LJ och han får ett poäng och nu skriver han U (kanske det står BUTELJ?) men det är fel och turen övergår till Arne som skriver A och får 2 poäng för A är med på två ställen då rätt ord var BATALJ. Poängställningen är Arne 3p, Bertil 0p, Cesar 2p och David 1p. och Ett nytt ord tas fram att gissa på och det är Bertils tur.

Spelet var väldigt roligt att spela tillsammans då alla försöker klura ut vilket ord det är och man tror man vet när man väntar på att det ska bli ens egen tur att gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...