Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

För lite minne för att öppna bilder


elin789
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge haft problem med lite minne på min macbook air från 2012 (har totalt 60 GB), och rensar regelbundet utan större effekt. Nu har jag inga bilder alls och ändå tar bilder upp 17 GB. Insåg då att det antagligen är för att jag inte tömt papperskorgen i iPhoto. Det verkar dock som om iPhoto försvunnit och ersatts av bilder. Försöker öppna programmet men får upp följande meddelande:

 

"Det saknas ledigt skivutrymme för att flytta biblioteket. Uppskattningsvis krävs det minst 3 GB ytterligare ledigt utrymme."

 

Vad gör jag? Även om jag så raderar alla dokument jag har så frigör det inte tillräckligt. Resten är program som jag inte kan ta bort eller "övrigt". Vad innebär övrigt? Den är strax över 3 GB så om jag kunde rensa där... Och innebär detta att jag inte kan komma åt mina bilder längre OCH att de dessutom ligger och tar upp 17 GB??? Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa onödiga filer

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet och ljudfilerna drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Det funkade, men när jag öppnade bilder så kraschade den och säger att den måste repareras. När jag försöker reparera avbrytes det dock efter hälften och jag får upp "Bilder försökte reparera biblioteket ”Bilder-bibliotek” men kan inte öppna det."

 

Finns det någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att byta ut SSD:n på 64 Gb mot en större, finns olika storlekar. Bör göras av en servicetekniker. T ex en 250Gb i skulle ge din gamla ett lyft. :)

 

"Övrigt" är allt som Mac inte kan identifiera till någon annan kategori. Det kan handla om mediafiler eller dokument med format som Macen inte känner igen för att placera i någon annan kategori. Så det kan vara precis vad som helst faktiskt, som inte finns i en annan kategori. 

När det gäller iPhoto - Bilder. Du har antagligen uppgraderat systemet så att du fick med Bilder. Men det tar inte bort iPhoto. Iphoto kan inte försvinna av sig självt om du inte tar bort det manuellt. Däremot så kan det ju vara så att du inte hittar iPhoto för att det inte finns i t ex dockan för där finns Bilder istället. Men iPhoto bör ligga kvar i mappen Program/Applications. 

Bilder kan öppna iPhoto-bibliotek, men då konverterar det om det till Bilder så att det inte kan öppna iPhoto längre. 


Kan det vara så att du har gjort migrationen från iPhoto till Bilder biblioteket, men att den kanske hakade upp sig pga av för lite utrymme på hårddisken? Det kan vara det som gör att biblioteksfilen är trasig. Det kan också vara så att du kanske har slängt lite för mycket och därför är den trasig. Det är svårt att svara på. 

Har du ingen säkerhetskopia av din hårddisk (SSD)?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har funderat på att byta till en större hårddisk. Men har det mesta sparat på google drive/photos nu för tiden så har egentligen inget större behov. Men oavsett kräver den nog en upprustning, t.ex börjar batteriet bli rejält dåligt nu.

 

iPhoto finns inte, måste väl ha raderat det manuellt isåfall men kan inte minnas att jag gjort det. Har inte ens en "application"-mapp, men har testat att söka och leta under program.

 

Ska försöka rensa ännu mer bland dokument och hoppas att det funkar. Har dessvärre ingen säkerhetskopia, men har inget som jag egentligen bryr mig om på datorn - allt viktigt har jag som sagt på google drive. Bilderna finns även de någon annan stans. Det jag är ute efter är alltså bara att frigöra de 17 GB som "bilder" tar upp...

 

Tack för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-09-05 på 15:12, Raphael säger:

Det går att byta ut SSD:n på 64 Gb mot en större, finns olika storlekar. Bör göras av en servicetekniker. T ex en 250Gb i skulle ge din gamla ett lyft. :)


 

Håller helt med. En Air från 2012 är inte dålig. Men 64 GB hårddisk är riktigt dåligt. En installation av OS X och kringprogram tar en 15-20 GB. Sen bör man inte understiga 10 GB på en SSD för datorn behöver ett visst utrymme för processer som går i bakgrunden. Det blir inte mycket kvar att lagra på! Dessutom är en SSD från 2012i storleksordningen 64 GB RIKTIGT långsam mot en modern 256 GB SSD. Vi talar om kanske tredubbla hastigheten i skillnad.

...

Dessutom är en snabb SSD till fördel för hela datorn. När RAM-minnet tar slut skriver OS X tillfälliga filer till hårddisken. Desto snabbare hårddisk, desto mindre väntetid och man kan uppleva det som om man har mer RAM-minne än man har. Klart positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, samma felmeddelande. Dock hittade jag plötsligt iPhoto-biblioteket, men när jag försöker öppna det står det "Innehållet i iPhoto-biblioteket ”iPhoto-bibliotek" har redan flyttats till Bilder. Öppna Bilder för att visa biblioteket eller använd en kompatibel version av iPhoto till att öppna det här iPhoto-biblioteket."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, får ta tag i att fixa en större hårddisk! Är väldigt nöjd med datorn överlag (min gamla skoldator) - har haft den i sju år och funkar fortfarande mycket bra bortsett från batteriet. Men det går ju också att byta ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, elin789 säger:

Nej, samma felmeddelande. Dock hittade jag plötsligt iPhoto-biblioteket, men när jag försöker öppna det står det "Innehållet i iPhoto-biblioteket ”iPhoto-bibliotek" har redan flyttats till Bilder. Öppna Bilder för att visa biblioteket eller använd en kompatibel version av iPhoto till att öppna det här iPhoto-biblioteket."

Du kan avinstallera iPhoto för har du en gång konverterat bildbiblioteket är det oanvändbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så hur går jag till väga för att byta till en 250GB SSD? Lämnar in på en sevicestation för macs? Eller går det att göra enkelt själv (som ni märker är mina datorkunskaper mycket begränsade)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då kan du inte öppna iPhoto-biblioteket med bilder utan bara Bilder-biblioteket med Bilder. För ditt iPhoto är redan konverterat till  Bilder. Det sker inte automatiskt, utan det är ett aktivt val man gör där iPhoto biblioteket läses in i Bilder och då konverteras. Bilder frågar innan om man vill göra det, så det är inget som bara sker av sig självt. 

Det går att byta själv till en större SSD, men om man känner sig osäker så bör man lämna in den till någon som kan Mac. Här har du annars en video som förklarar hur man gör så du får bedöma själv. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel att lämna in till ett serviceställa är att de kan ta backup på dina data och föra tillbaks dem i samband med att de installerar den nya SSD:n. Annars får du ha säkerhetskopia med TimeMachine och köra över själv. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...