Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Teknikhataren

Problem i pages

Rekommendera Poster

Känner mig lite lat som postar dumma frågor här, men sen jag började göra det har jag fått smidiga svar på allt jag undrar och jag kan bara inte reda ut alla såna här idiotiska småsaker själv, det funkar bara inte. Så tack till ett bra forum!

Nu till frågan.

Något helt nytt har börjat hända i Pages, något som aldrig tidigare har hänt. När jag går ned en rad, gör tre mellanslag och ett talstreck, så gör pages automatiskt TRE mellanrum efter när jag själv bara vill ha ett. Alltså, jag vill att det ska se ut så här:

– Hej!

Men Pages gör så att det blir så här av sig själv:

–   Hej!

Jag har inga autospells påslagna eller något sånt. Det här är oerhört irriterande.

Hur tar man bort denna meningslösa funktion?

Mvh
/Teknikhataren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför börjar du överhuvudtagen en rad med tre mellanrum? Bättre då att ställa in ett förstaradsindrag, om det är så att du vill att ett nytt stycke ska börja med ett indrag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänker att du har påslaget Pages - Inställningar - Autokorrigering - Upptäck listor automatiskt. 
Dvs, Pages tolkar det du gör som att du vill skapa en formaterad lista. Så du kan klicka ur "Upptäck listor automatiskt" och se om det hjälper. 

Du kan ju även köra fram med tabulator, så slipper du göra tre mellanslag. Tabulator kan du ställa in för ditt grundformat, så att det motsvarar tre mellanslag. 

Kör...
Innehåll - Visa linjal

Ställ in tabulator där du önskar, så att det motsvarar tre mellanslag. Klicka på linjalen och dra tabulatorn. Det borde räcka med 0,5 cm in. Strecken du ser i linjalen är varje 0,5 cm. 

När du lägger in en tabulator kommer du att se att i Format - Text, spalten till höger, så kommer valt styckeformat få en ruta som heter "Uppdatera". Klickar du på den så sparas din tabulator för det formatet. (du kan ha olika tabulatorer för olika format). 

Om du alltid vill att dina dokument ska ha samma inställningar, ja då kan du köra Arkiv - Spara som mall.
Då sparas dokumentet som en mall, som du sedan kan öppna och göra nya dokument av. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

1. I första page kunde jag markera sida t ex 15 i sidminiatyrer bland t ex 30 sidor och kunde radera bara den sidan. Men den nya pages vill ta bort hela dokumentet. Är det någon som vet hur man tar bort bara den aktuella sidan?

2. Hur lägger man i en tom sida före eller efter en annan sida i ett dokument ? I första page markerade jag en sida och sedan brukade jag klicka på lägg i före eller efter markerad sida. Det går inte nu!

Tack för hjälpen. Första page var bäst innan äpple "förstörde".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, Sol10 säger:

Hej!

1. I första page kunde jag markera sida t ex 15 i sidminiatyrer bland t ex 30 sidor och kunde radera bara den sidan. Men den nya pages vill ta bort hela dokumentet. Är det någon som vet hur man tar bort bara den aktuella sidan?

2. Hur lägger man i en tom sida före eller efter en annan sida i ett dokument ? I första page markerade jag en sida och sedan brukade jag klicka på lägg i före eller efter markerad sida. Det går inte nu!

Tack för hjälpen. Första page var bäst innan äpple "förstörde".

1. Att  ta bort sida från sidminiatyrer fungerar bara om du är i läget sidlayout, inte om du har ett ordbehandlingsdokument. För att ta bort en sida i ett ordbehandlingsdokument så markerar du allt innehåll på en sida och trycker baksteg, den sidan försvinner automatiskt sen när du flyttar markören till sidan innan. 
2. Du måste befinna dig med textmarkören på en sida och sen trycker du på "+ Lägg till sida" så finns uppe till vänster i verktygsraden. Obs: Detta lägger till sidan där du har markören. Om du har t ex markören i mitten av en text så kommer sidan infogas i mitten av texten och det betyder då att text efter markören flyttas nedåt till nästa sida. Så var sidan infogas, det beror helt och hållet på var markören befinner sig i texten. 
3. Apple gjorde om Pages på Mac för att synka och motsvara Pages på iOS, det är ett helt nytt program. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Raphael!

Tyvärr det gick inte. Jag vet inte varför!

Du ser skärmavbilden. Jag tryckte på radera och hela dokumentet raderades. Men jag tryckte på ångra och fick mina 137 sidor tillbaka. Men sidorna 82 och 83 är blanka.

Jag har Macbook Pro 2012 och Mojave.

Skärmavbild 2019-09-10 kl. 18.56.23.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...