Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera 4k videos iMac 2011


Simonsand
 Share

Rekommendera Poster

Tjena !

Har nu fått igång min iMac tack vare apple support!

Men nu när jag tänkte börja använda den så märkte jag att jag inte ens kunde kolla på 4k 60fps filmer i Qt.  Är datorn för klen ?Eller är det något annat strul?

 

Spec:

Imac 2011 mid

Mac os high sierra 

24gb ram

1tb HDD 

Intel i7 3.4Ghz

Amd radeon hd 6970m 2048mb

 

Tack på förhand !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigera eller kolla? Två skilda saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Simonsand säger:

Tjena !

Har nu fått igång min iMac tack vare apple support!

Men nu när jag tänkte börja använda den så märkte jag att jag inte ens kunde kolla på 4k 60fps filmer i Qt.  Är datorn för klen ?Eller är det något annat strul?

 

Spec:

Imac 2011 mid

Mac os high sierra 

24gb ram

1tb HDD 

Intel i7 3.4Ghz

Amd radeon hd 6970m 2048mb

 

Tack på förhand !

Specs räcker och blir över. 

Prova VLC och se om det blir någon skillnad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Simonsand säger:

Tjena !

Har nu fått igång min iMac tack vare apple support!

Men nu när jag tänkte börja använda den så märkte jag att jag inte ens kunde kolla på 4k 60fps filmer i Qt.  Är datorn för klen ?Eller är det något annat strul?

 

Spec:

Imac 2011 mid

Mac os high sierra 

24gb ram

1tb HDD 

Intel i7 3.4Ghz

Amd radeon hd 6970m 2048mb

 

Tack på förhand !

Du kan köra Black Magic Disk Speed Test så får du en tabell som visar vad du kan och inte kan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan jag bytte till extern SSD (Samsung T5) så kan jag redigera filmer i iMovie, redigera bilder i Photoshop utan att det går för segt. Har en mini late 2014, i5, iris grafik och 8 GB RAM. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 27" 2011 i7 3,4 har fyra kärnor och är nästan dubbelt så kraftfull som en Mini 2014. Dock skulle jag absolut satsa på en SSD till iMacen oavsett. En mekanisk hårddisk är som att ha en handikappad dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4k säger inte mycket om vilken datorprestanda som krävs. Avgörande kodek och inställningar. Det finns 4k video som har en datahastighet på 0.5 MB/s och andra har 120 MB/s. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej okej, kan man prova genom att köra med en extern ssd innan man gör ingreppet att klyva datorn och installera ?

Jag tackar alla för tipsen. Ska kika när jag kommer hem. Tänkte åka till Elgiganten först och eventuellt köpa mig en extern ssd isf. På tal om datahastigheter osv, så kanske det underlättar om jag säger att det är en gopro Hero 7?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Simonsand säger:

Okej okej, kan man prova genom att köra med en extern ssd innan man gör ingreppet att klyva datorn och installera ?

Ja, men datorn har bara USB 2, så du behöver en Thunderbolt-disk. Alternativt en Thunderbolt-docka med USB 3 och en USB 3 disk.

 

Jag har själv en likadan iMac som du. Den har jag en intern SSD i, monterad för några år sedan av Jansson Data i Helsingborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är något som verkar konstigt ändå, med de specs borde du kunna göra det mesta. 

Själv skulle jag nog göra backup och sedan en ren installation av Mac OS. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu går väl inte detta exempel kanske att jämföra, men ändå. 

Playstation 4 Pro levererar otrolig grafikprestanda i 4K med hög fps. 

Trots detta sitter en 500GB eller en 1TB mekanisk snurrdisk på 5400 varv i PS4 Pro. 

Och de flesta spelen lägger det mesta av spelet på hårddisken även om man använder spelets skiva. 

Har även anslutit en extra extern USB 3.0 mekanisk hårddisk, och laddat ner digitalt till den med samma prestanda. Det finns en del som ersätter den inbyggda hårddisken med en SSD, tyvärr är prestandan av det inte ens märkbar. Så allt hänger inte på hårddisken. 

En i7 med 24 GB RAM och ett hyfsat saftigt grafikkort som sitter i din dator borde som sagt klara det mesta. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Simonsand säger:

Okej okej, kan man prova genom att köra med en extern ssd innan man gör ingreppet att klyva datorn och installera ?

 

Problemet är bara att en SSD med Thunderbolt är mycket dyrare än en SSD med USB3 och en vanlig SSD för internt montage. Du tappar ca 10 % av prestandan när du kör via Thunderbolt i stället för att montera den internt. Vilket är helt försumbart. Thunderbolt har floppat för konsument och är hiskeligt dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit hem till datorn och provat med att kör black Magic disk speed.  Skickar med en bild utav resultatet. Känns som disken är fruktansvärt seg? Är den kass eller tror ni att en formatering kan lösa det? Är precis nyinstallerat os på den.  Någon som vet vart det brukar ligga på en sådan här med dessa spec ?:)

15675314132018312128088336140170.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright, så uppgradering till SSD kanske är värt att börja med. Någon som vet om någon som gör det runt Jönköping? Börjar en själv pilla så ryker la hela datorn åt h*****e ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Simonsand säger:

Nu har jag kommit hem till datorn och provat med att kör black Magic disk speed.  

Du har förmodligen en WD Black 1 TB 7200 rpm. Det går inte fortare. Det är ett riktigt pill att slänga i en SSD men inte omöjligt. Om din disk från 2011 är original bör du (läs ska) byta hårddisken i alla fall. Räkna med att en disk har tre goda år och i bästa fall fem. Sen är det bara en tidsfråga innan den rasar. iFix it har bra guide och du kan köpa alla verktyg du behöver därifrån. Satsa på Samsung Evo 860 minst 500 GB.

 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...