Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemdiskett till MacSE 800k?


Åsaåsa
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

jag undrar om någon har något tips på hur jag kan få tag på en systemdiskett så jag kan öppna en gammal Macintosh SE-dator (800k) för att kolla om där är något jag behöver innan jag kan pensionera den helt? Jag trodde att det var en 1.44-dator, så med (mycket!) hjälp lyckades jag skapa en systemdiskett som funkar i en "superdrive", men sedan var det inte det ändå (datorn hade bara en diskettöppning, så som jag fattade det skulle det innebära att det var en 1.44-modell, men nej...)

 

Så nu skulle jag på något sätt behöva få tillgång till en diskett som kan öppna datorn, tillfälligt skulle räcka, skulle bli själaglad om jag kan komma in och kan jag då bara ta lite foton på det som finns där så räcker det.

 

Jag har även en gammal SE/30-dator som fungerar, men den går ju inte att ansluta till internet.

 

Har någon några tips? Jag har fått tips om att köpa en systemdiskett av rätt slag, men hittar inga till försäljning nu. Finns någon i Skåne/Malmö som kan tänka sig att låna ut en över en dag..? Andra förslag, eller är det ett omöjligt uppdrag jag har gett mig in på..?

 

Tusen tack för all hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack, Alix, för tips! På din första länk fanns en "rescuemymac" som verkar helt perfekt, men om det fanns något liknande i Sverige/Europa så skulle det förstås bli snabbare och billigare ? Jag letar vidare i samlingen, kanske finns där något lite närmare också.

 

(Jag var på väg att skriva att din CD-rom-länk inte passar min supergamla dator men såg att du har tagit bort den i din redigering ? )

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...