Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu måste Apple bevisa att man tar integritet på allvar


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1547797947.jpg
Nu berättar Apple hur man ska komma på rätt spår efter avlyssningsskandalen. Och just Apple har som mest att bevisa när Siri-skandalen nu går in i ett nytt skede, att återupprätta förtroendet.0CCnLJYuTS8

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara väldigt svårt för artikelförfattaren att tolka information. Raden "Kanske viktigast av allt: De användare som inte vill delta i den mänskliga graderingen behöver inte längre göra det." är direkt vilseledande. Det är opt-in, alltså frivilligt, att låta Apple lyssna på ljudupptagningarna. Transkriptionerna, de textöverförda medvetna och omedvetna saker som Siri fångat upp,  finns det inget sätt att inte delge Apple. Ja, annat än att stänga av Siri och diktering, då. 


Anonymiteten kan man också ifrågasätta. De ersätter AppleID med ett slumptal, men det är bara att läsa vad Apple också skickar med som de kallar "User Data"; Kontakter, smeknamn, platsinformation, installerade appar, Rumsnamn, Homekitansluten utrustning... 

 

"Hej Siri, ring min fru"
"Ringer Anna Maria Corazza Bildt"

 

Svårt att lista ut vem som gett Siri det kommandot? Är det anonymt? Om jag då har den "random identifier" som gett ovanstående kommando, kan jag då plocka fram alla övriga kommandon (och oavsiktliga aktiveringar) den givit under upp till sex månader?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples rykte som integritetsvärnare har fått sig en irreparabel törn, oavsett egen eller andras damage control. Vi som vet något om något låter oss inte luras. Men man kan ju alltid försöka!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Apples rykte som integritetsvärnare har fått sig en irreparabel törn, oavsett egen eller andras damage control. Vi som vet något om något låter oss inte luras. Men man kan ju alltid försöka!

Ja, man kan undra hur det kommer sig att när det gäller assistenter så har Google faktiskt bättre integritetsskydd redan idag. De är sämre på nästan alla andra områden, dock :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...