Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rosa/Lila skärm


blixten-1
 Share

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Jag har kopplat in min MacBook Air (Retina, 13-inch, 2018) i en dockningsstation från Dell. Därefter har jag anslutit två externa skärmar från HP i dockningsstationen. En skärm är ansluten via HDMI och en via VGA. Problemet är att den skärmen som är ansluten via VGA får ett rosa/lila filter över sig (se bild) samt att MacBooken tror att de båda externa skärmarna är samma skärm. Det konstiga är att när jag drar ut HDMI-kabeln från den andra skärmen fungerar den skärmen med VGA klockrent! Jag har uppdaterat datorn så det har den senaste uppdateringen.

 

Någon som har varit med om något liknande eller har någon teori bakom varför detta uppstår? Tacksam för svar!

Skärmar.jpg

Skärmavbild 2019-09-01 kl. 20.13.06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag kan inte testa med varken en till hdmi-kabel eller displayport till den skärmen eftersom jag saknar de anslutningarna på dockningsstationen). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat, men det kanske inte spelar någon roll.

 

Det som fattas är den gröna videosignalen. Den kan ju försvinna var som helst på vägen från Macen till skärmen. Om både VGA-kabeln och skärmen funkar på en annan dator så sätter jag en slant på dockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat, men det kanske inte spelar någon roll.

 

Det som fattas är den gröna videosignalen. Den kan ju försvinna var som helst på vägen från Macen till skärmen. Om både VGA-kabeln och skärmen funkar på en annan dator så sätter jag en slant på dockan.

 

Jag har kopplat en skärm med HDMI till dockan och en skärm med VGA till dockan. Därefter kopplat in datorerna med USB-C från dockan. Jag körde alltså även via dockan även när jag testade den andra datorn och då fungerade det klockrent. Därför känns det inte som att det är varken kabeln eller dockan det är fel på.

 

Det knepiga är också att skärmen med VGA fungerar klockrent när jag kopplar ur skärmen med HDMI. Dessutom känner inte min MacBook av den tredje skärmen med VGA. Mycket konstigt.... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir sådan där lila skärm när handskakningen inte fungerar angående HDCP. För egen del får jag det ibland från min mini (via HDMI) till skärmen. Då tar jag ur och trycker tillbaka kabeln så försvinner det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...