Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

Har grafikkortet pajat?

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Alix säger:

Nja, det är fel på hårdvaran, vilket gör att skärmen fungerar dåligt och sedan fryser systemet. Men bara, förhoppningsvis, så länge det kärntillägg (kext) som styr det diskreta GPU anropas, aktiveras och arbetar med operativsystemet. Tanken med processen jag länkade till är att detta kärntillägg avaktiveras, så att det inte stör operativsystemet. Bara det integrerade GPU ska arbeta. Man kan på så vis säga att mjukvaran inte längre är anpassad efter den fungerande hårdvaran. Men det var ju aldrig meningen att det diskreta GPU skulle gå sönder.

Och sen kommer då det externa grafikkortet att ta över och styra den interna skärmen? Eller förblir den svart och man behöver en extern skärm?

Kommer felet tillbaka om jag behöver göra en återställning av systemet? Dvs att detta kärntillägg återaktiveras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, e-snobben säger:

Och sen kommer då det externa grafikkortet att ta över och styra den interna skärmen? Eller förblir den svart och man behöver en extern skärm? ...

Har du ett externt grafikkort? :fundersam:

1 minut sedan, e-snobben säger:

... Kommer felet tillbaka om jag behöver göra en återställning av systemet? Dvs att detta kärntillägg återaktiveras?

Ja och ja. Bäst att ha en klon eller TM-backup då. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Alix säger:

Har du ett externt grafikkort? :fundersam:

Jag menar det grafikkort som styr den externa skärmen, eftersom datorn ju som bekant har 2 st.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
44 minuter sedan, e-snobben säger:

Och sen kommer då det externa grafikkortet att ta över och styra den interna skärmen? Eller förblir den svart och man behöver en extern skärm? ...

16 minuter sedan, e-snobben säger:

Jag menar det grafikkort som styr den externa skärmen, eftersom datorn ju som bekant har 2 st.

Det vet jag faktiskt inte. Jag vet att den interna skärmen ska fungera, om processen fungerar. Om en extern skärm också fungerar får du pröva, när du väl har fått ordning på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, e-snobben säger:

Det där har du fått om bakfoten.

Anledningen till dubbla kort är att ha så lång batteritid som möjligt.

Automatisk växling gör att datorn använder det integrerade kortet till mindre krävande grafik. Vid högre belastning växlar datorn upp till det dedikerade kortet som drar mer ström.

Integrerade kortet driver även extern skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Stereotypen säger:

*Baka kortet i ugnen eller hitta någon (jag) som kan reflowa grafikdelen, men man vet ej hur länge detta håller tills felet återkommer.

På tal om baka kortet: För din info och andra som läser, så fungerar min 17 " dator fortfarande. Kommer ej ihåg när du bakade min, men minst 2 (3?) år sedan. Använder datorn många timmar/dag.

Utöver bakning har jag borrat upp många hål på datorns undersida vid fläktarna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan, Stereotypen säger:

Det där har du fått om bakfoten.

Anledningen till dubbla kort är att ha så lång batteritid som möjligt.

Automatisk växling gör att datorn använder det integrerade kortet till mindre krävande grafik. Vid högre belastning växlar datorn upp till det dedikerade kortet som drar mer ström.

Integrerade kortet driver även extern skärm.

Men då ljuger de eller är helt okunniga på den sidan du länkade till. För de sa att man slipper att fläktarna går igång eftersom det är det sämre kortet som drar igång dem, och det är urkopplat. Krävande grafik som när jag redigerar video är de tillfällen fläktarna går på max, vilket enligt vad du säger är då Intelkortet används, dvs det bättre av dem. Inte underligt att man får det om bakfoten. 

Lägger till att de även menade att batteritiden blir BÄTTRE med ett kort mindre som drar ström. Vilka ska man lyssna på? Ingen verkar ju ha samma åsikter som nån annan.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2019-08-31 på 14:43, Stereotypen säger:

Försök hitta en 15" från 2012 (ej retina), sätt i disken och fortsätt där du slutade.

De från 2012 har grafik-kort som inte blir defekta.

Vad är det för fel på 2012 retina? Är det skärmen som inte är bra.

(Sitter för tillfället med Chrome på min Mac Pro 2006. Det går väl så där med fladdrande annonser och andra konstigheter. Dock bättre än med Safari som jag inte alls kan ansluta till den här sidan.)

Redigerat: Hittade en del konstigheter om datorn här.

https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://9to5mac.com/2013/03/20/macbook-pro-with-retina-display-problems-in-every-dimension/&prev=search

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2019-08-31 på 14:43, Stereotypen säger:

Försök hitta en 15" från 2012 (ej retina), sätt i disken och fortsätt där du slutade.

De från 2012 har grafik-kort som inte blir defekta.

47 minuter sedan, e-snobben säger:

Vad är det för fel på 2012 retina? Är det skärmen som inte är bra.

Inget fel förutom att de har havererande grafikväxling som genererar "blank screen" mm tråkiga saker, samt att din disk som sitter i 2011 inte passar i den - därav 2012 utan retina (PlugnPlay).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Stereotypen säger:

Inget fel förutom att de har havererande grafikväxling som genererar "blank screen" mm tråkiga saker, samt att din disk som sitter i 2011 inte passar i den - därav 2012 utan retina (PlugnPlay).

Men är inte hårddiskarna av standardformat? Innebär det alltså att en SSD Samsung EVO t ex inte går att ansluta? Det är en sån jag har i min.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis - den disken kan du inte ha i Retina-maskiner, därav rådet utan retina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Stereotypen säger:

Precis - den disken kan du inte ha i Retina-maskiner, därav rådet utan retina.

Apple har verkligen krånglat till det. Har de gjort så med samtliga modeller efter detta, alltså även de utan retina? I så fall vet man att det beror på att de själva vill ha ensamrätt på att kunna sälja hårddiskar till sina egna hutlösa priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för Realmacmods-tipset tidigare i tråden!

Det funkade kanon och var värt 100 spänn (men det var jäkligt pilligt med lödningen, speciellt High Sierra-fixet)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...