Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
sefr

macbook late 2008, vad göra med den?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I familjen har vi en aluminium 13 tum macbook late 2008. Klarar El Capitan. Monterat Samsung SSD, har 4 GB RAM. Batteriet dåligt. Tveksamt att kosta på nytt batteri. Vad ska vi ha den till?  Vi har nyare macar också.

Låta den bli bokstöd eller återvinnas? Ha den som linux-tränings maskin? vilken distribution då? Lubuntu eller? Youtube/spotify-station om telefonskärmen är för liten? bygga om den till iPad-stativ? eller har ni bättre förslag till vinter-pyssel med denna stabila dator?

Sven

Redigerad av sefr
skrivfel, MB ska vara GB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, sefr säger:

I familjen har vi en aluminium 13 tum macbook late 2008. Klarar El Capitan. Monterat Samsung SSD, har 4 MB RAM. Batteriet dåligt. Tveksamt att kosta på nytt batteri. Vad ska vi ha den till?  Vi har nyare macar också.

Låta den bli bokstöd eller återvinnas? Ha den som linux-tränings maskin? vilken distribution då? Lubuntu eller? Youtube/spotify-station om telefonskärmen är för liten? bygga om den till iPad-stativ? eller har ni bättre förslag till vinter-pyssel med denna stabila dator?

Sven

Du kan installera Catalina på den med hjälp av detta verktyg: http://dosdude1.com/catalina/

Catalina flöt på bra på min Imac från 2008, den har SSD och 4 GB RAM. Du menade nog GB.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

... Du menade nog GB.

Tack, korrigerat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplevde (mycket) stor skillnad på 4 och 6GB minne i våra 15" från 2008. Mindre skillnad mellan 6GB och 8GB på min stationära (som nu har 16). Det "ska" gå att få i 6 eller 8GB i din burk, men man måste nog ha den uppdaterad med rätt boot rom osv. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...