Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

macbook late 2008, vad göra med den?


sefr
 Share

Rekommendera Poster

I familjen har vi en aluminium 13 tum macbook late 2008. Klarar El Capitan. Monterat Samsung SSD, har 4 GB RAM. Batteriet dåligt. Tveksamt att kosta på nytt batteri. Vad ska vi ha den till?  Vi har nyare macar också.

Låta den bli bokstöd eller återvinnas? Ha den som linux-tränings maskin? vilken distribution då? Lubuntu eller? Youtube/spotify-station om telefonskärmen är för liten? bygga om den till iPad-stativ? eller har ni bättre förslag till vinter-pyssel med denna stabila dator?

Sven

Redigerad av sefr
skrivfel, MB ska vara GB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sefr säger:

I familjen har vi en aluminium 13 tum macbook late 2008. Klarar El Capitan. Monterat Samsung SSD, har 4 MB RAM. Batteriet dåligt. Tveksamt att kosta på nytt batteri. Vad ska vi ha den till?  Vi har nyare macar också.

Låta den bli bokstöd eller återvinnas? Ha den som linux-tränings maskin? vilken distribution då? Lubuntu eller? Youtube/spotify-station om telefonskärmen är för liten? bygga om den till iPad-stativ? eller har ni bättre förslag till vinter-pyssel med denna stabila dator?

Sven

Du kan installera Catalina på den med hjälp av detta verktyg: http://dosdude1.com/catalina/

 

Catalina flöt på bra på min Imac från 2008, den har SSD och 4 GB RAM. Du menade nog GB.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

... Du menade nog GB.

Tack, korrigerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde (mycket) stor skillnad på 4 och 6GB minne i våra 15" från 2008. Mindre skillnad mellan 6GB och 8GB på min stationära (som nu har 16). Det "ska" gå att få i 6 eller 8GB i din burk, men man måste nog ha den uppdaterad med rätt boot rom osv. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...