Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac cleaning program?


tobasjohansson
 Share

Rekommendera Poster

tobasjohansson

Någon som har tips på ett bra mac cleaning program som inte kostar en förmögenhet. Som faktiskt hjälper till att ta bort onödiga filer, dubletter och virus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du teoretiskt kan tänkas behöva är detta: https://www.malwarebytes.com/mac/

 

Det rensar skadlig kod som du kan få via surfande/e-post. Dock ej virus, för sådana finns inte i Mac OS X.

 

Virus kan du ju för all del dock vidarebefordra till de som har Windows, men det är en annan sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska vara väldigt försiktig med program som tar bort dubletter. Sådana program är inte intelligenta på något sätt utan går enbart på filnamn. Så om du har ett musikbibliotek i iTunes kan den ställa till med en väldans oreda genom att den tar bort filer den inte ska röra. Samma sak med filer i Bilder biblioteket.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Du ska vara väldigt försiktig med program som tar bort dubletter. Sådana program är inte intelligenta på något sätt utan går enbart på filnamn.

Nja, det finns undantag. Gemini II hittar dubletter även om de har olika namn.

https://macpaw.com/gemini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Nja, det finns undantag. Gemini II hittar dubletter även om de har olika namn.

https://macpaw.com/gemini

Dom lovar säkert det men inget jag någonsin skulle lita på.

Mina bilder och musikfiler är alldeles för viktiga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Dom lovar säkert det men inget jag någonsin skulle lita på.

 

Det var något jag upptäckte själv när jag använde programmet. Man ska ju naturligtvis gå igenom de dubbletter programmet hittar innan man låter programmet lägga dem i Finders papperskorg. :) 

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Det var något jag upptäckte själv när jag använde programmet. Man ska ju naturligtvis gå igenom de dubbletter programmet hittar innan man låter programmet lägga dem i Finders papperskorg. :) 

Väldigt intelligent program där man måste ändå kontrollera.....nä tack.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, tobasjohansson säger:

Någon som har tips på ett bra mac cleaning program som inte kostar en förmögenhet. Som faktiskt hjälper till att ta bort onödiga filer, dubletter och virus?

Som några av killarna här säger, ta bort dubletter/onödiga filer gör du bäst själv. Vad är onödigt? Det avgör du bäst själv.

Virus finns inte för UNIX-systemet Mac OS X och är därför 100% onödigt arbete för datorn som bör istället ägna sig åt något produktivt. Det är inte Microsofts skit vi talar om här utan om ett ordentligt byggt operativsystem som det faktiskt går att lita på!

https://www.apple.com/macos/security/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ju CleanMyMac, som även gör programmet Gemini II. Funkar för mig. Nu vet jag att Lappen tycker det är onödigt (vi har diskuterat detta tidigare och jag vet hans invändningar :) ). Men jag tycker det är smidigt med ett program som ger en bra överblick och enkelt fixar utan att jag behöver rota ner djupare. Men för att ta bort virus behövs kompletteras med andra program. 

Virus är inte direkt ett problem på Mac, som nämnts många gånger. Däremot så kan det ju vara bra att ha ett anti-virus program för att inte sprida virusen vidare till våra Windows-vänner. :)
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Väldigt intelligent program där man måste ändå kontrollera.....nä tack.

Det "måste" man inte, men jag gör det för att veta vilken av dubletterna som åker i papperskorgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Det "måste" man inte, men jag gör det för att veta vilken av dubletterna som åker i papperskorgen.

Med andra ord inte ett intelligent program eftersom man måste kontrollera.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Raphael säger:

Jag använder ju CleanMyMac, som även gör programmet Gemini II. Funkar för mig. Nu vet jag att Lappen tycker det är onödigt (vi har diskuterat detta tidigare och jag vet hans invändningar :) ). Men jag tycker det är smidigt med ett program som ger en bra överblick och enkelt fixar utan att jag behöver rota ner djupare. Men för att ta bort virus behövs kompletteras med andra program. 

Virus är inte direkt ett problem på Mac, som nämnts många gånger. Däremot så kan det ju vara bra att ha ett anti-virus program för att inte sprida virusen vidare till våra Windows-vänner. :)
 

Visst fasen är det ett onödigt program. Jag kör med samma installation sedan El Capitan det enda den hittar är 4.5GB "onödiga" filer.

908800300_Skrmavbild2019-09-01kl_00_40_45.thumb.png.2c736d34c4171a12a3fb68007d1727f1.png

 

Det intressanta är när man grottar ner sig i vad den anser sig vara onödiga så är det är cache filer för iTunes. Som är ganska så betydelsefulla om man streamar musik ofta.

 

1774594668_Skrmavbild2019-09-01kl_00_44_50.png.b0e2cac13d421410d23093c316ae8a59.png

 

 

Att det skulle vara ett livsviktigt program för daglig drift är bara nonsens.

Redigerad av lappen71
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, lappen71 säger:

Visst fasen är det ett onödigt program. Jag kör med samma installation sedan El Capitan det enda den hittar är 4.5GB "onödiga" filer.

908800300_Skrmavbild2019-09-01kl_00_40_45.thumb.png.2c736d34c4171a12a3fb68007d1727f1.png

 

Det intressanta är när man grottar ner sig i vad den anser sig vara onödiga så är det är cache filer för iTunes. Som är ganska så betydelsefulla om man streamar musik ofta.

 

1774594668_Skrmavbild2019-09-01kl_00_44_50.png.b0e2cac13d421410d23093c316ae8a59.png

 

 

Att det skulle vara ett livsviktigt program för daglig drift är bara nonsens.

Håller med. Det är bara ett faktum att många inte har en aning om vad de sysslar med och tror att de kan känna sig trygga med en tredjepartsapp.

 

Det är Mac OS X ni kan känna er trygga med! Systemet är det allra yppersta bland Unix-system med Apples berömda lättanvända grafiska användargränssnitt! Guld!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, mikaellq säger:

Håller med. Det är bara ett faktum att många inte har en aning om vad de sysslar med och tror att de kan känna sig trygga med en tredjepartsapp.

 

Det är Mac OS X ni kan känna er trygga med! Systemet är det allra yppersta bland Unix-system med Apples berömda lättanvända grafiska användargränssnitt! Guld!

Halleluja!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-30 på 21:13, tobasjohansson säger:

Någon som har tips på ett bra mac cleaning program som inte kostar en förmögenhet. Som faktiskt hjälper till att ta bort onödiga filer, dubletter och virus?

Onyx är ett mycket bra gratisprogram.

https://www.titanium-software.fr/en/onyx.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att Malwarebytes är det enda program man behöver som vanlig användare. Se till att OS X inbyggda brandvägg är på och dolt läge är aktiverat. Sen surfa på riktiga sidor och inte öppna skumma mail och klicka på länkar eller besvara dem så kommer allt att bara gå bra.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att Malwarebytes är det enda program man behöver som vanlig användare. Se till att OS X inbyggda brandvägg är på och dolt läge är aktiverat. Sen surfa på riktiga sidor och inte öppna skumma mail och klicka på länkar eller besvara dem så kommer allt att bara gå bra.

Håller med. malwarebytes och appcleaner räcker. Onyx kan vara bra för nybörjare som är osäkra på att ta bort onödiga/gamla filer som ligger i dom olika biblioteken. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Stereotypen säger:

Jag har inget av de.........?

Inte jag heller sedan jag fått in i min tröga skalle att dessa appar riskerar förstöra mer än de reparerar eller fixar, som med Onyx som havererade hela hårddisken på datorn för väldigt många år sedan...

Möjligtvis jag kan acceptera den snälle, omtänksamme datanörden som tänker på sina kompisar som är fast i windoze-träsket som lätt blir sjuka av virus.

macOS X är ett riktigt operativsystem och sköter om sig självt, bokstavligen.
Tyvärr fattar inte alla det. <_< 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, mikaellq säger:

Onyx som havererade hela hårddisken på datorn för väldigt många år sedan...

Samma här. Men jag använder Deeper av samma utvecklare. Typ Onyx light. Den kan dock inte ställa till oreda. Bara tweaka Finder och dylikt. Den ”rensar” ingenting.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan och nyare OS X.

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

 

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

 

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

 

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2019-09-05 på 20:21, Alix säger:

Samma här. Men jag använder Deeper av samma utvecklare. Typ Onyx light. Den kan dock inte ställa till oreda. Bara tweaka Finder och dylikt. Den ”rensar” ingenting.

Det funkar det med. Onyx i sitt nya utförande funkar betydligt bättre än förr.

Men kan man rensa manuellt så det klart att föredra, men som nybörjare så kan det  vara bättre att göra en säker start först istället för att laborera med filer. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat "CleanMyMac" och upplever att datorn blivit snabbare.

Kanske en följd av att jag ominstallerade macOS.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, cokeman säger:

Onyx i sitt nya utförande funkar betydligt bättre än förr.

Högst sannolikt beroende på SIP. Men jag ser inget behov av något annat än Deeper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...