Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Realtek adapters drivrutiner sabbat datorn?


Onkel
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag befinner mig just nu på resande fot. Var i en lite stressig situation då jag behövde koppla datorn till internet via kabel. Köpte en tredjeparts ”usb till ethernet”  adapter som jag tänkte använda till min MacBook Pro 2015. Laddade ner drivrutinerna. Sedan dess har varken wifi eller sladd fungerat. Under wifi symboler står det: maskinvara ej installerad.

har testat att starta om och återställa

Pram men inget fungerar. Kan inte lokalisera filerna som jag installerade heller.

Vad skall jag göra?

Redigerad av Onkel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Onkel säger:

Nic-U2 och Rtl8153 heter filerna. Från gembirds hemsida.

Jag förstår inte detta. Kör du Windows på din MBP? Dongeln och drivrutiner är för Windows. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Haha nej det är nog det som är problemet, jag är inte särskilt kunnig inom området. Han i affären sa att den skulle funka med mac och i mappen fanns drivrutiner för osx. Kör inte windows. Frågan är bara vad jag ska göra nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Onkel säger:

Tack för svar.

Haha nej det är nog det som är problemet, jag är inte särskilt kunnig inom området. Han i affären sa att den skulle funka med mac och i mappen fanns drivrutiner för osx. Kör inte windows. Frågan är bara vad jag ska göra nu.

Kolla i ”Din startdisk” (Macintosh HD) > Bibliotek > Extensions, efter dessa filer, inringade med rött nedan. Dra dem till papperskorgen, ange lösenord om nödvändigt, töm papperskorgen, starta sedan om, försök surfa igen.

 

616794536_dump1.png.657913cb50a7d0de3ed4188cafafb601.png

PS. Filerna är från 2014 och alldeles säkert inte kompatibla med nyare Mac OS X.

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse (kollade dåligt):

 

De filer jag nämnde installeras här:

/System/Library/Extensions/IONetworkingFamily.kext/Contents/PlugIns

 

Edit: Oj, rätt krångligt att fixa...

 

Högerklicka på IONetworkingFamily.kext, se dumpar:

 

dump.png.e73e9d524064fafb7326d0e816cb4742.png

 

512425930_dump1.png.1a5bd3c8c663fd4f5a09f7aa3840c881.png

 

PS. Om det nu är de filerna och de har hamnat där. SIP borde förhindra det...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Onkel säger:

Han i affären sa att den skulle funka med mac

Han ljög inte precis, ändå är han en djefla idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt tacksam för att du tar dig tid.

 

Hittar inte IOnetworkingFamily.kext.

Finns det något sätt att återställa nätverksinställningarna, utan att ha tillgång till internet?

eller skall jag kopiera allt på datorn och installera om operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Onkel säger:

Otroligt tacksam för att du tar dig tid.

 

Hittar inte IOnetworkingFamily.kext.

Finns det något sätt att återställa nätverksinställningarna, utan att ha tillgång till internet?

eller skall jag kopiera allt på datorn och installera om operativsystemet?

Fetat 1: Den måste finnas. Tittar du i Systembiblioteket?

Fetat 2: Ja, det är kanske enklast, om än omständligt. Om du verkligen saknar IONetworkingFamily.kext blir du så illa tvungen, bedömer jag. Man kan installera separat via Pacifist, men det rekommenderar jag inte. SIP kan balla ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kollar i systembiblioteket.

Jag tror att jag får göra det. Har aldrig gjort det innan. Är det time machine man ska använda då? (Kanske en fråga som går att googla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova först i finder 

Gå/Gå till mapp… och skriv in "/System/Library/Extensions/IONetworkingFamily.kext"

utan citationstecken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni säkert har förstått så är detta ett område som jag är extremt okunnig inom.

Jag har nog missförstått vad systembibloiteket är. Mycket riktigt så ligger de där. De syntes inte när jag gick ”klickade mig igenom finder”. Frågan är bara hur jag raderar dem? Den säger att filerna inte får ändras eller raderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Onkel säger:

Ja, jag kollar i systembiblioteket.

Jag tror att jag får göra det. Har aldrig gjort det innan. Är det time machine man ska använda då? (Kanske en fråga som går att googla)

Gör en backup via Time Machine, ja. (Det ska man alltid ha, backup)

 

Sedan följer du guiden här för att installera om systemet:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Hoppa över punkt 2.

 

4 minuter sedan, Onkel säger:

Som ni säkert har förstått så är detta ett område som jag är extremt okunnig inom.

Jag har nog missförstått vad systembibloiteket är. Mycket riktigt så ligger de där. De syntes inte när jag gick ”klickade mig igenom finder”. Frågan är bara hur jag raderar dem? Den säger att filerna inte får ändras eller raderas!

Det finns sätt att göra det, vad gäller det fetade, men jag bedömer att ovanstående är rätt väg att gå.

 

1 minut sedan, boevil säger:

Jag vet inte, har aldrig vågat ta bort systemfiler. 

@Alix kanske vet?

Jo, det vet jag. I recoveryläget avaktiverar man SIP, sedan kan man modifiera systemfilerna. Men det är avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Befinner man sig på resande fot kanske det är lite krångligt att hålla på med timemachine, installera om hela systemet, osv, kan det tänkas vara en lösning att bara köpa en USB-sticka modell snabbare (USB3 osv), på säg 64GB eller vad man nu kan behöva, installera och starta MacOS från den? Och ta itu med att "reparera" den vanliga installationen när man kommit hem. (förutsätter att någon timemachine finns hemma, om inte med på resan)

Eller så prövar man att ta drivrutiner direkt från Realteks sida istället för Gembirds. Vid en snabb blick är versionen där 1.0.19, från juni i år, och stödjer upp till Mojave. (verkar vara samma drivrutiner för 8152 och 8153) Men, jag vet inte om den passar ditt kort, dök upp när jag googlade lite fort. 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...