Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WIFI-samtal, aktivera eller ej?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Att en viss operatör är bäst generellt betyder ju inte att den är bäst överallt.

Så är det. Jag är hursomhelst väldigt nöjd med Halebop/Telia som tjänar mig utmärkt nu med 4G. Med 3G och 2G var det lite si och så, betydligt mindre tillförlitligt med telefoni, sms och surfande. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, iMarc säger:

Min son gick över till Tre pga Telias dåliga täckning.

Hur representativ är din son som mobilanvändare?

en enskild användare kan gratuleras till att ha funnit ett bra nät.  Men för att det ska bli en användbar upplysning för läsare här på forumet så behövs mera fakta. Vilken telefon? utomhus, inomhus eller i bil? Röstsamtal eller dataöverföring? Var i landet? bara på ett litet begränsat område eller i stor del av landet?

det finns stora återkommande kundundersökningar i många branscher, Svenskt Kvalitets Index, SKI. Där ingår fler kunder än du, sonen och Molgan. Läs senaste undersökningen om mobilbranschen här http://www.kvalitetsindex.se/mobilbranschen-2019/

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Eftersom operatören påstår att tjänsten inte fungerar i utlandet måste de på något sätt lokalisera telefonen om de vill tillämpa sin regel. Ett sätt borde vara att använda den där Platstjänsten. Ett annat är att kolla IP-adress, men det är nog en sämre metod. För övrigt kan jag inte se att utländska wifi-samtal skulle kosta mer att producera för operatören.

Jag förstår. Men om wifi bara täcker vägen från din mobil till närmaste telefonmast? Isåfall blir det ju precis samma som utan wifi. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

Hur representativ är din son som mobilanvändare?

en enskild användare kan gratuleras till att ha funnit ett bra nät.  Men för att det ska bli en användbar upplysning för läsare här på forumet så behövs mera fakta. Vilken telefon? utomhus, inomhus eller i bil? Röstsamtal eller dataöverföring? Var i landet? bara på ett litet begränsat område eller i stor del av landet?

det finns stora återkommande kundundersökningar i många branscher, Svenskt Kvalitets Index, SKI. Där ingår fler kunder än du, sonen och Molgan. Läs senaste undersökningen om mobilbranschen här http://www.kvalitetsindex.se/mobilbranschen-2019/

 

Håller med. Det jag refererar till är området där jag bor med omnejd, samt landsbygden Dalsland och Skaraborg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Jag tänker länka till ett test som är mer trovärdigt än något annat.

https://www.mobil.se/nyheter/nytt-tackningstest-telia-bast-foljda-av-tele2-och-telenor

 

Nej jag lyssnar inte på folk när det gäller sådana här saker. För generellt sett är folk korkade och går på känslor istället för fakta.

 

"min son" "min kompis" "jag hörde" "han sa" "dom sa" 

Det är ingen teknisk trovärdig testutrustning.

Vad jag kan se är testerna utförda endast i städer, tätorter. Det är ju på landsbygden man ser den stora skillnaden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, iMarc säger:

Vad jag kan se är testerna utförda endast i städer, tätorter. Det är ju på landsbygden man ser den stora skillnaden. 

Vad har det med ditt påstående att Telia är sämre än andra operatörer? Testerna på landsbygden har skett med bil om du verkligen läser texten. Testerna är utförda på samma ställen/sätt med dom olika operatörer så ingen har någon fördel/nackdel. Du kan vrida och vända på det så mycket du vill men din anekdotisk bevisföring är totalt ointressant för konsument som helhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Jag förstår. Men om wifi bara täcker vägen från din mobil till närmaste telefonmast? Isåfall blir det ju precis samma som utan wifi. 

Telefonmasterna är inte inblandade alls. I mitt fall gick signalen troligtvis från telefonen via wifi till flygplanet, sedan upp till en USA-ägd satellit och därefter ner någonstans och över till en fiberkabel som gick till min operatör. Själva samtalsdistributionen är inget konstigt, det enda konstiga är de påstådda geografiska begränsningarna i tjänsten.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Telefonmasterna är inte inblandade alls. I mitt fall gick signalen troligtvis från telefonen via wifi till flygplanet, sedan upp till en USA-ägd satellit och därefter ner någonstans och över till en fiberkabel som gick till min operatör. Själva samtalsdistributionen är inget konstigt, det enda konstiga är de påstådda geografiska begränsningarna i tjänsten.

Ja det verkar vara så, efter att ha sökt och läst lite i ämnet, att wifi-samtal går hela vägen via internet, satellit eller kabel, utom sista biten när mottagaren uppkopplad på vanlig telefoni tar emot samtalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Ja det verkar vara så, efter att ha sökt och läst lite i ämnet, att wifi-samtal går hela vägen via internet, satellit eller kabel, utom sista biten när mottagaren uppkopplad på vanlig telefoni tar emot samtalet.

"Hela vägen" vet jag inget om, men jag utgår från att samtalet mellan mig och min operatör behandlas ungefär som vanlig internettrafik. Resterande sträcka antar jag beror på hur mottagaren är ansluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...