Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WIFI-samtal, aktivera eller ej?


iMarc
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, mikaellq säger:

Samma här. 4G gör skillnad. Bättre täckning också än 3G där jag bor.  Mer data som kan transporteras ger bättre telefoni. 

Visst, men hur mycket bättre blir det av att gå från 4G till wifi-samtal? Och beror inte ljudkvaliteten på datahastigheten, och vilka codecar som kan användas,  längs hela förbindelsen? Att ha en brandbil som pumpar vatten ner i glaset hjälper inte så mycket om man dricker genom sugrör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, lappen71 säger:

Du märker att det fungerar först när du har dålig mobiltäckning 

Alltid lär man sig något, trodde wifi lade sig överst i prioriteringslistan och blev den föredragna samtalsbäraren. Jag har använt wifi i några månader när det byggdes i området jag bor och 2G, 3G, 4G alla fick väldigt dålig mottagning med ideligen brutna samtal. Med wifi aktiverat funkade det bra att ringa. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-29 på 22:51, poi ran säger:

Alltid lär man sig något, trodde wifi lade sig överst i prioriteringslistan och blev den föredragna samtalsbäraren. Jag har använt wifi i några månader när det byggdes i området jag bor och 2G, 3G, 4G alla fick väldigt dålig mottagning med ideligen brutna samtal. Med wifi aktiverat funkade det bra att ringa. 

Utan att ha läst någon teknisk beskrivning av funktionen så förefaller det uppenbart att samtal i första hand skickas via wifi (och i andra hand med 4G, sedan 3G...), men varför skulle man märka någon av det? Eventuellt finns det någon logg någonstans i luren som kan berätta att du har ringt via wifi, men det flesta reflekterar väl inte över vilken väg ett visst samtal tog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-29 på 21:40, Mattiasgbg säger:

Visst, men hur mycket bättre blir det av att gå från 4G till wifi-samtal? Och beror inte ljudkvaliteten på datahastigheten, och vilka codecar som kan användas,  längs hela förbindelsen? Att ha en brandbil som pumpar vatten ner i glaset hjälper inte så mycket om man dricker genom sugrör.

Du är rolig med dina formuleringar men här tror jag att du har fel. Den sämsta länken är med all säkerhet den mellan din telefon och första bästa radiomast den hittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Du är rolig med dina formuleringar men här tror jag att du har fel. Den sämsta länken är med all säkerhet den mellan din telefon och första bästa radiomast den hittar.

Även om du kör med fet wifi-uppkoppling (eller 4G) så kan den du snackar med råka befinna sig i GSM-land. Och då begränsar det vilket ljudkvalitet som kan användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även om du kör med fet wifi-uppkoppling (eller 4G) så kan den du snackar med råka befinna sig i GSM-land. Och då begränsar det vilket ljudkvalitet som kan användas.

Då är sugröret i den änden. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, polken säger:

Då är sugröret i den änden. 

Ja, och ordet man syftar inte nödvändigtvis på den som uttalar/skriver ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Även om du kör med fet wifi-uppkoppling (eller 4G) så kan den du snackar med råka befinna sig i GSM-land. Och då begränsar det vilket ljudkvalitet som kan användas.

Ja sugröret är då i den andra änden, den jag inte kan påverka i min ände annat än genom att själv använda bästa möjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Ja sugröret är då i den andra änden, den jag inte kan påverka i min ände annat än genom att själv använda bästa möjliga.

Så din mätning var alltså bara lite allmänt tyckande?

Efter som du knappast vet hur det ser ut i andra änden.

 

Men givetvis möjliggör bättre datakapacitet bättre ljudkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Så din mätning var alltså bara lite allmänt tyckande?

Efter som du knappast vet hur det ser ut i andra änden.

 

Men givetvis möjliggör bättre datakapacitet bättre ljudkvalitet.

Det sa jag inte heller (att jag vet hur det ser ut i andra änden), bara att det är ett faktum 4G alltid funkat här där jag bor medan 3G varit frekvent med att sätta stopp för surfande SMS och försämrat telefonsamtalen.

WiFi-samtal har i sin tur varit till nytta när jag varit på platser med riktigt usel täckning, men även här hemma där täckningen om än aldrig usel så åtminstone tillräckligt försvagad.


4G i min iPhone bidrar annars till nyttan och glädjen i att till slut ha skaffat denna mer moderna smartmobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För mig med "en plupp" i EDGE och ibland inte ens det är wifi-samtal en välsignelse när jag vill ha samtal. Annars är avstängt wifi-samtal ett bra alternativ när jag vill vara ifred = "Just nu kan du inte nå det önskade numret" ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Testade för ett tag sedan att köra Wifi-samtal från flygplan. Flygningen gick mellan två EES-länder och flygplanet bör aldrig befunnit sig närmare Sverige än 20 km. Själva samtalet genomfördes över hav, gissningsvis internationellt vatten.

Mobilnätsuppkoppling var avslaget under hela flygningen, uppe i luften startades wifi och jag loggade in på nätverket. Symbolen för wifisamtal dök upp och jag ringde ett kort samtal till svenskt nummer där ljudkvaliteten var fullt godkänd. Enligt min operatör ska tjänsten bara fungera i Sverige. Studier av faktura visar att samtalet kostade samtalet lika mycket som vanligt, alltså ingenting.

Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster > Wi-Fi-samtal var avmarkerad.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Integritetsskydd > Platstjänster > Systemtjänster > Wi-Fi-samtal var avmarkerad.

Enda sättet jag kan tolka detta är att iOS inte har tillgång till plats med wifi-samtal. Men känns inte vettigt ändå. 

Vad för betydelse anser du att det har att ha inställningen av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

Enda sättet jag kan tolka detta är att iOS inte har tillgång till plats med wifi-samtal. Men känns inte vettigt ändå. 

Vad för betydelse anser du att det har att ha inställningen av?

Eftersom operatören påstår att tjänsten inte fungerar i utlandet måste de på något sätt lokalisera telefonen om de vill tillämpa sin regel. Ett sätt borde vara att använda den där Platstjänsten. Ett annat är att kolla IP-adress, men det är nog en sämre metod. För övrigt kan jag inte se att utländska wifi-samtal skulle kosta mer att producera för operatören.

Redigerad av Mattiasgbg
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, iMarc säger:

Det fungerar dåligt dessutom. Stängs av emellanåt, uppkopplingen blir långsammare. 

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

Nej

Jo så är det med Telia. Däremot fungerar det utmärkt med Tre som jag har på den andra telefonen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Jo så är det med Telia. Däremot fungerar det utmärkt med Tre som jag har på den andra telefonen. 

Inte alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Jo så är det. 

Din "Molgan" påstod att Tela har sämst täckning också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Din "Molgan" påstod att Tela har sämst täckning också.

 

Ja det stämmer, de andra operatörerna har bättre. Det märks när jag och anhöriga har varit på en utflykt ute på landet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, iMarc säger:

Ja det stämmer, de andra operatörerna har bättre. Det märks när jag och anhöriga har varit på en utflykt ute på landet. 

Anekdotiskt bevisföring. Jag var ner i Falugruva och kunde inte ringa. Därav måste min operatör vara sämst i välden. Riktiga tester säger en annan sak om ditt påstående.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min son gick över till Tre pga Telias dåliga täckning. Telias nät är överbelastat pga Halebop. 
Det är väl tveksamt om någon operatör fungerar nere i gruvan. Varför köper du inte en satellit telefon?
Sen måste du vara mer källkritisk till tester. Lyssna på vanligt folk brukar vara mer nära sanningen 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Min son gick över till Tre pga Telias dåliga täckning. Telias nät är överbelastat pga Halebop. 
Det är väl tveksamt om någon operatör fungerar nere i gruvan. Varför köper du inte en satellit telefon?
Sen måste du vara mer källkritisk till tester. Lyssna på vanligt folk brukar vara mer nära sanningen 

Jag tänker länka till ett test som är mer trovärdigt än något annat.

https://www.mobil.se/nyheter/nytt-tackningstest-telia-bast-foljda-av-tele2-och-telenor

 

Nej jag lyssnar inte på folk när det gäller sådana här saker. För generellt sett är folk korkade och går på känslor istället för fakta.

 

"min son" "min kompis" "jag hörde" "han sa" "dom sa" 

Det är ingen teknisk trovärdig testutrustning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...