Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
iMarc

WIFI-samtal, aktivera eller ej?

Rekommendera Poster

Då jag har Halebop kan jag välja att aktivera ovanstående. Vad jag förstått är denna tjänst till för där det är dålig täckning av mobilnätet. Men finns det utöver detta någon annan fördel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda är väl att om blixten slår ner i din hemmamast så kan du fortsätta ringa som vanligt via wifi. Hur det funkar på ex färjor som har gratis wifi, som i sin tur är kopplat via satellit, vet jag inte. Har du tur är det gratis, eftersom du ringer via wifi. Har du otur är det dyrt, eftersom du ringer via satellit. Befinner du dig ofta på en plats med begränsat wifi (exempelvis 4g-modem med begränsad data) så kan det vara bra att slå av wifi-samtal för att spara datatrafik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har WiFi-samtal ALLTID på!
Det finns ingen som helst anledning till att ha det på annat sätt när det är så smidigt att ha. Som när jag spenderade några dagar hos några vänner i somras mitt ute i ingenstans med riktigt usel täckning. Jag bad om att få använda deras WiFi och kvaliteten på telefonsamtalen (tjejen ringde några gånger) var med ens av den höga kvalitet jag är van vid med 4G och god täckning (där jag bor).

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det enda är väl att om blixten slår ner i din hemmamast så kan du fortsätta ringa som vanligt via wifi. Hur det funkar på ex färjor som har gratis wifi, som i sin tur är kopplat via satellit, vet jag inte. Har du tur är det gratis, eftersom du ringer via wifi. Har du otur är det dyrt, eftersom du ringer via satellit. Befinner du dig ofta på en plats med begränsat wifi (exempelvis 4g-modem med begränsad data) så kan det vara bra att slå av wifi-samtal för att spara datatrafik.

Vanlig WIFI har aldrig varit något problem, det funkar utmärkt på alla de platser jag besökt, och 4G funkar utmärkt också. Så jag antar att det är en onödig funktion för mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 minuter sedan, iMarc säger:

Vanlig WIFI har aldrig varit något problem, det funkar utmärkt på alla de platser jag besökt, och 4G funkar utmärkt också. Så jag antar att det är en onödig funktion för mig. 

Du kan ju slå på det för att ordna lite redundans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du kan ju slå på det för att ordna lite redundans.

Redundans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, iMarc säger:

Redundans?

överflöd av information; övertydlighet

Enligt SAOL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar det bra när man går från WiFi till 3G/4G mitt under samtal?

Alltså när man lämnar huset/lägenheten mitt under samtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, SirKnasen säger:

Funkar det bra när man går från WiFi till 3G/4G mitt under samtal?

Alltså när man lämnar huset/lägenheten mitt under samtal.

Funkar bra för mig, men på grund av väggar tvingas jag passera någon meter med dålig uppkoppling både på wifi och mobilnät i trapphuset. Jag orkar liksom inte engagera mig så mycket i att trapphuset ska ha bra internetuppkoppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp , inga problem. Funkar som en extra mobilmast

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, iMarc säger:

Ljudkvaliteten blir bättre också. 
Varför man inte skulle ha det aktiverat förstår jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slog på det i morse. Funkade fint. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, iMarc säger:

Men du säger att du alltid har god täckning. Det betyder ju rimligtvis att det inte är på nu. Det ska stå "Telia WiFi-samtal" uppe till vänster om det är på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iMarc säger:

Du märker att det fungerar först när du har dålig mobiltäckning 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var i stan några timmar idag. När jag kom hem så var Telia WIFI-samtal avslaget. Efter ca 10 min så slogs det på automatiskt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, iMarc säger:

Jag var i stan några timmar idag. När jag kom hem så var Telia WIFI-samtal avslaget. Efter ca 10 min så slogs det på automatiskt. 

Menar du att din telefon lever ett eget liv som ändra sina inställningar?

Hat du en gång slagit på det i inställningarna så är det på. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Längst upp på skärmen står det Telia WIFI-samtal. Detta var försvunnet när jag var ute på stan, och när jag kom hem så tog det ca 10 min innan det var synligt igen. 

CA32F882-1155-4338-9F47-688ACD622222.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl inte så konstigt att texten Wi-Fi samtal inte syns när du inte är ansluten till ett Wi-Fi....döh 😂

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Wifi slås normalt på redan utanför parkeringen hemma hos mig. Så nu var det så att jag bara hade 4G inne hos mig och det tog 10 min innan Telia-Wifi gick igång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, iMarc säger:

Fast Wifi slås normalt på redan utanför parkeringen hemma hos mig. Så nu var det så att jag bara hade 4G inne hos mig och det tog 10 min innan Telia-Wifi gick igång. 

Suck....wifi samtal fungerar direkt när du har wifi mottagning. Att det inte indikerar det uppe i statusfältet är en helt annan sak.

Som du formulerade dig så hade funktionen stängts av i inställningarna något som inte hände.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, lappen71 säger:

Suck....wifi samtal fungerar direkt när du har wifi mottagning. Att det inte indikerar det uppe i statusfältet är en helt annan sak.

Som du formulerade dig så hade funktionen stängts av i inställningarna något som inte hände.

Ok då vet jag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan, lappen71 säger:

Ljudkvaliteten blir bättre också. 
Varför man inte skulle ha det aktiverat förstår jag inte.

Så mycket bättre kan väl inte ljudkvaliteten bli? Om samtalet ska ut på det vanliga telenätet så bör mottagarens nät styra vilken codec som används och i värsta fall (gammal GSM-lur) blir det inte så kul. 3G och 4G har dock bättre möjligheter. Hur det funkar med codec om både du och mottagaren kör wifi-samtal hos samma operatör vet jag inte, då borde det gå att dra på med bra ljud, ungefär som i Apples FaceTime (som använder aac). Däremot bör man kunna köra på mobilnätets (GSM/3G/4G...) bästa kvalitet.

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Du märker att det fungerar först när du har dålig mobiltäckning 

Vill man testa så är det bara att slå på Flygläge och sedan starta wifi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så mycket bättre kan väl inte ljudkvaliteten bli? Om samtalet ska ut på det vanliga telenätet så bör mottagarens nät styra vilken codec som används och i värsta fall (gammal GSM-lur) blir det inte så kul. 3G och 4G har dock bättre möjligheter. Hur det funkar med codec om både du och mottagaren kör wifi-samtal hos samma operatör vet jag inte, då borde det gå att dra på med bra ljud, ungefär som i Apples FaceTime (som använder aac). Däremot bör man kunna köra på mobilnätets (GSM/3G/4G...) bästa kvalitet.

Vill man testa så är det bara att slå på Flygläge och sedan starta wifi.

Du får väl avgöra själv. Jag tycker att det låter bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, lappen71 säger:

Du får väl avgöra själv. Jag tycker att det låter bättre.

Samma här. 4G gör skillnad. Bättre täckning också än 3G där jag bor.  Mer data som kan transporteras ger bättre telefoni. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...