Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur skriva ut sms-konversationer från iPhone XR?

AMT84
 Share

Recommended Posts

Jag har en lång sms-konversation som jag skulle behöva spara på dator, alternativt skriva ut i pappersform.

Har en iPhone XR och både en Mac och PC.

Någon som har tips på hur man gör? Om det finns något enkelt program för det kanske.

Inte för att jag vet hur/om det funkar, men en lämplig början borde vara att skicka upp den i molnet (iCloud) så att du sedan kan skicka och ta emot på datorn. Osäker på om det funkar för SMS (gröna meddelanden) eller om iMessage (blåa meddelanden) krävs. Har du lyckats få över det till datorn finns alternativet "Skriv ut" i appen Meddelanden.

Förslag är att ta skärmdumpar, infoga dem i dokument och spara som pdf. 

• Like 1

2019-08-27 på 13:12, AMT84 säger:

Tack! Tyvärr har den andra parten inte iMessage så det är bara vanliga gröna meddelanden

Det spelar ingen roll. Det @Mattiasgbg föreslår fungerar. Jag har "gröna sms" och konversationer med androidvänner hela vägen tillbaks till 2010 i min mac som jag kan skriva ut.

Det finns två inställningar på det här området och det räcker med nr 2 för att göra det du vill, alltså få över sms-en till macen så att du kan skriva ut konversationen

1) Första funktionen är Continuity (Synkad på svenska) och har funnits sedan 2014 och gör att du kan få alla telefonsamtal och/eller sms till/från alla dina macOS och iOS-enheter, inte bara till iPhonen. Ställ in SMS-koppling

2) Den andra funktionen är iCloud Meddelanden som kom för ett drygt år sedan med iOS 11.4 och macOS 10.13.5. Aktivera det först på din iPhone och sedan på din mac så kommer hela meddelandehistoriken - både blå och gröna sms - finnas i Meddelanden-appen på macen, färdiga för utskrift! ?

Håll alla meddelanden i iCloud

(kräver Apple-ID med aktiverad tvåfaktorautentisering och icloud nyckelring)

Edited by IngoX
  • Like 2

marcushedenstrom

Borde gå med ett program som iMazing.

https://imazing.com/guides/how-to-save-iphone-text-messages-sms-and-imessages-to-your-computer

Du kan få ut dem som PDF (så det ser ut som de riktiga bubblorna), eller CSV eller vanlig text om du bara bryr dig om textinnehållet.

marcushedenstrom
4 timmar sedan, IngoX säger:

2) Den andra funktionen är iCloud Meddelanden som kom för ett drygt år sedan med iOS 11.4 och macOS 10.13.5. Aktivera det först på din iPhone och sedan på din mac så kommer hela meddelandehistoriken - både blå och gröna sms - finnas i Meddelanden-appen på macen, färdiga för utskrift! ?

Det är ju den bästa lösningen i och med att du redan har allt du behöver i iCloud.

2 timmar sedan, bjorma säger:

Inne i iCloud finns överhuvudtaget inte Meddelanden - men det mesta finns på Macen UTOM den som jag är angelägen att spara - Vad göra?

Aktivera iCloud synk så ska den synas i macOS

Var / Hur gör man det?

Inne i systeminställningar iCloud är allt utom Safari markerat - men där finns inte Meddelanden.

Om jag loggar in på iCloud hittar jag inget med sync och där finns inte heller Meddelanden

MEN jag har massor av meddelanden i Meddelanden på Macen dock inte den önskade

4 minuter sedan, bjorma säger:

Var / Hur gör man det?

Inne i systeminställningar iCloud är allt utom Safari markerat - men där finns inte Meddelanden.

Om jag loggar in på iCloud hittar jag inget med sync och där finns inte heller Meddelanden

MEN jag har massor av meddelanden i Meddelanden på Macen dock inte den önskade

I inställningarna för Meddelande på macOS ska du aktivera meddelande i iCloud. 

81E5CEB2-3AF0-4BBD-A010-77FD085F52E2.jpeg.5e4ad01b80ab8d228b866db2295ed842.jpeg

Det är aktiverat.

Ser lite annorlunda ut eftersom jag kör HighSierra

Kryss i Aktivera det här kontot

Kryss i Aktivera Meddelanden på iCloud

Kryss under alla alternativen - Meddelanden till dig kan skickas till:

telnr och 3 mailadresser

Såvitt jag förstår utan att ha luskollat är det bara en konversation som saknas och den är ganska lång, från 2015-2018 och det känns inte lockande att sitta och ta skärmdumpar på allt men jag vill gärna ha den kvar.

Provade att klicka på Synca nu också men det hjälper inte

Edited by bjorma
Glömt

22 minuter sedan, bjorma säger:

Såvitt jag förstår utan att ha luskollat är det bara en konversation som saknas och den är ganska lång, från 2015-2018 och det känns inte lockande att sitta och ta skärmdumpar på allt men jag vill gärna ha den kvar.

Provade att klicka på Synca nu också men det hjälper inte

Om inget annat hjälper just nu och du behöver göra en snabb kopia går det att filma av skärmen samtidigt som du bläddrar. För att aktivera så Skärminspelning syns i kontrollcenter går du till Inställningar > Kontrollcenter > Anpassa reglage och lägg till Skärminspelning. När videon är klar kan man spara den till Bilder.

Hmm

Hittat ett program som fixat det - allt är med - MEN de vill ha 419:- för en licens.

Annars får man bara de 25 första ;-(

Får nog suga på det.

iMazing heter det - går tydligen tanka ner det mesta från telefonen.

Edited by bjorma
glömt

Lappen

Lyckades till slut - när jag slog av Aktivera Meddelanden så ramlade allt in ?

Nu har jag skrivit ut det som PDF - men jag lyckas inte aktivera Meddelanden igen - Det är skuggat.