Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradering av min gamla MacBook Pro mid 2010 13"


Morganski88
 Share

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har en MacBook Pro mid 2010 och hade tänkt göra som så många andra uppdatera den med nytt ram-minne samt en ssd disk.
När jag satt in de nya delarna och försökte starta upp dator och installera Mac OS så gick det inte. Den laddar upp till hälften sedan fastnar den. Jag har försökt med alla snabbkommando som jag hittat på internet. Jag har använt både fast internetkoppling och trådlöst med router. Jag har även kopplat in den gamla sata disken via USB men inget hjälper. Är inte mina köpta delar ok?

Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 1333MHz Apple
     
Samsung 860 EVO 500GB       

 

Mycket tacksam för hjälp!
 
Mvh
Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SATA-kabeln! Sladdrig sak som ofta går sönder vid sådana här byten. Det är min gissning. Den är mer eller mindre kvalificerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, din dator ska ha 1066MHz minnen. 2010 års modell av MacBook Pro brukar vara riktigt grinig med minne.

Montera tillbaka gamla minnet och se om det avhjälper problemet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska testa detta när jag kommer hem. Får hålla tummarna för att det fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, SirKnasen säger:

Nä, din dator ska ha 1066MHz minnen. 2010 års modell av MacBook Pro brukar vara riktigt grinig med minne.

Montera tillbaka gamla minnet och se om det avhjälper problemet.

 

13 minuter sedan, Morganski88 säger:

Tack, ska testa detta när jag kommer hem. Får hålla tummarna för att det fungerar. 

Är det 15”? I så fall instämmer jag potentiellt med föregående talare. Men datorn borde pipa tre gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är iof en 13” men det kan vara värt att prova 1066 istället för 1333 och hoppas att det ordnar upp sig. Annars vet jag inte vad mer jag kan göra. Sata-kabel är inte sönder så det lutar åt att det är minnet som ni säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Morganski88 säger:

Nej, det är iof en 13” men det kan vara värt att prova 1066 istället för 1333 och hoppas att det ordnar upp sig. Annars vet jag inte vad mer jag kan göra. Sata-kabel är inte sönder så det lutar åt att det är minnet som ni säger.

SATA-kabeln måste inte se söndrig ut för att ha gjort sitt. Men vi får väl se. Kanske det är RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

SATA-kabeln måste inte se söndrig ut för att ha gjort sitt. Men vi får väl se. Kanske det är RAM.

Tack Alix, jag ska kontrollera kabeln också för att vara på säkra sidan. Har nu två felsökningar tack vare er, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Uppgradering av min gamla MacBook Pro mid 2010 13"

Jag kommer inte addera något som inte Alix eller SirKnasen inte redan gjort. Jag vill bara uttrycka att det alltid glädjer mig när man har kvar sina gamla datorer och uppgraderar dem. Även om jag själv inte gör det längre (har inte gjort det sedan 2009). Hoppas du får det att funka! 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hemkommen från min resa och har nu testat att byta ut mitt 1333 minne med ett nyköpt 1066 och det gjorde susen! Tack för all hjälp och stöd. Så skönt att få liv i min gamla mac igen. 

 

Så tack än en gång!

 

Med vänlig hälsning

Morgan

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...