Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Investera i NAS eller inte. Råd önskas!


RaveDave
 Share

Go to solution Solved by RaveDave,

Rekommendera Poster

Hej. 

I mitt hem finns nu 4 MacBook Pro, 2 MacBook, AppleTV, 5 iPhones och ett gäng externa hårddiskar med backuper. 

Jag jobbar med grafisk design, sonen jobbar med foto- och filmproduktion och övriga familjen fotar mycket med sina iPhones. Vi använder oss av TimeMachine, men nu är vår TimeCapsule full sedan länge... Behöver få till en lösning med gemensam server, pålitlig backup och ett gemensamt bibliotek för familjens bilder o filmer. Därtill behöver jag få till ett arkiv över årens alla formgivningsprojekt och sonen för sina foto/filmprojekt. Det är för mycket externa hårddiskar överallt nu...

 

Tänker mig att en NAS-lösning med väl tilltagen storlek på hårddiskarna och en automatisk backup-lösning med spegling av hårddisken. Har ingen förkunskap om NAS överhuvudtaget men har försökt läsa på och förstår att Synology och Qnap är två riktigt bra leverantörer med pålitliga och enkla system - och som passar bra för Apple-användare/produkter. Finns det fler?

 

Tänker jag rätt eller ska jag titta på annan lösning? Som att låta en av mina MacBook få agera server och plats för TimeMachine-kopiorna - tillsammans med en extern hårddisk som exv LaCie 2big Dock 20 TB Thunderbolt 3 RAID?

 

Om NAS är bästa lösningen - vad ska jag ha för NAS? Kan tänka mig att lägga en hel del pengar på en bra o pålitlig lösning som håller för många år framåt. 

 

Tacksam för svar!

Redigerad av RaveDave
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeCapsules är så fruktansvärt långsamma så de duger inte till annat än TimeMachine backup.

En ordentlig NAS låter vettigast om det gäller både TimeMachine backups samt data som ska vara tillgängligt för flera användare.

 

iPhone fotograferingen är väl ändå smidigast att lösa med iCloud som synktjänst och backup och sen TimeMachine som backuplösning av användarnas datorer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Jag vet inte vilken TimeCapsule du har men du kan uppgradera hårddisken i den. Så att mer får plats.

 

 

 

Har en 2 TB, men eftersom Apple inte längre utvecklar TimeCapsule känns det bättre att tänka någon annan lösning. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, SirKnasen säger:

TimeCapsules är så fruktansvärt långsamma så de duger inte till annat än TimeMachine backup.

En ordentlig NAS låter vettigast om det gäller både TimeMachine backups samt data som ska vara tillgängligt för flera användare.

 

iPhone fotograferingen är väl ändå smidigast att lösa med iCloud som synktjänst och backup och sen TimeMachine som backuplösning av användarnas datorer?

Tack, ja den är långsam. Har du tips på NAS-modeller?

iPhone kör vi synk med iCloud, men vill ändå ha extra backup i en NAS tänker jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera en Synology NAS med minst 5 diskplatser. En sån kan användas till massor med saker inkl Time Machine-backup. Välj i så fall filsystem BTRFS och RAID-variant SHR-2 när du sätter upp den.

Det är ganska hög start-tröskel för att sätta upp en sådan men borde definitivt vara värt besväret i ert fall.

QNAP är också bra produkter med ofta bättre hårdvara men sämre mjukvara. Synology verkar ha betydligt mer resurser att lägga på mjukvaruutveckling. Tar du steget till Syn så kan du även titta på deras Wifi-lösningar med delvis samma gränssnitt och väldigt omfattande funktioner inkl mesh-möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2019-08-26 på 11:04, wolf säger:

Jag kan rekommendera en Synology NAS med minst 5 diskplatser. En sån kan användas till massor med saker inkl Time Machine-backup. Välj i så fall filsystem BTRFS och RAID-variant SHR-2 när du sätter upp den.

Det är ganska hög start-tröskel för att sätta upp en sådan men borde definitivt vara värt besväret i ert fall.

QNAP är också bra produkter med ofta bättre hårdvara men sämre mjukvara. Synology verkar ha betydligt mer resurser att lägga på mjukvaruutveckling. Tar du steget till Syn så kan du även titta på deras Wifi-lösningar med delvis samma gränssnitt och väldigt omfattande funktioner inkl mesh-möjlighet.

Tack för finfina råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...