Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd för skribent: stor gammal iMac eller liten ny iMac?


haller
 Share

Rekommendera Poster

Frilansar allt oftare som skribent, och märker att min Macbook Pro inte funkar ergonomiskt för så många skärmtimmar. Söker därför en stationär Mac som framför allt ska fungera som en ögonvänlig skrivmaskin.

 

Stor och/eller skarp skärm är viktigare än att själva datorn är kraftfull. Jag ska inte spela nätverksspel, ladda ner enorma filer eller göra 3D-animeringar, utan i första hand skriva, mejla och pyssla med foton och musik (Bilder och Spotify).

 

Min budget är begränsad men jag vill av estetiska och utrymmesmässiga skäl ha en ”allt i ett”-dator, typ iMac.

 

Funderar på dessa alternativ:

 

1. Begagnad, ”renoverad” iMac 2013 med 27-tumsskärm (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-datorer/all-in-one-dator/apple-imac-21a5-mmqa2ksa/245637.8942/)

 

2. Ny iMac (2017) med 21-tumsskärm (https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-datorer/all-in-one-dator/apple-imac-21a5-mmqa2ksa/245637.8942/)

 

Vilken av dessa tror ni passar bäst för mina behov?  Dvs., vilken skärm kommer mina ögon att uppleva som behagligast -- en större, äldre eller en mindre, modernare?

 

Mycket tacksam för råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skärm, extern trackpad, extern tangentbord är inget alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är frilansande skribent och kommunikatör, och sitter och skriver mycket i soffan med datorn i knät genom iLap. Fungerar utmärkt. Det ger mig även friheten att sitta utomhus på altanen när jag så önskar. Den här: 
https://www.raindesigninc.com/ilap.html
 

Det finns även ställ för Macbook att köpa, om man vill sitta vid ett skrivbord. Då ansluter man ett separat tangentbord och en mus eller styrkula. T ex den här. 
https://www.macoteket.se/produkt/macally-aluminium-macbook-stand-space-gray-52955907/52955907?gclid=EAIaIQobChMI4brMhIGc5AIVhpSyCh2WQQSTEAQYAyABEgLxjPD_BwE

Jag har även ett skrivbord med stor skärm, som jag ansluter till min Macbook och då kör jag med extra tangentbord och en styrkula. Framförallt gör jag detta när jag jobbar med bilder och layout, eller av andra skäl behöver en större skärm. Inte så mycket när jag bara skriver. 

Den externa skärm som jag har till min Macbook är en Fujitsu 21", jag tycker det är en lämplig storlek och för egen del känner jag inget behov av att ha större. 

Du säger "behagligare"; vad menar du med det? Vill du ha en större skärm för att du har svårt att läsa texten på den inbyggda skärmen? Macbook kan ju ställas in för olika skalningar av text, det kan den givetvis även göra för extern skärm. Så man kan få olika textstorlekar. 

En extern skärm ger inte per automatik större text, utan en större skärm innebär att man kan se mer på skärmen. Du kan ha två A4 sidor bredvid varandra t ex. Ett helt uppslag när man gör layout. Eller när man sitter i ett bildprogram och har mängder med öppna verktygspaneler som tar upp en stor del av skärmen. 
Men för att bara skriva... Visst kan du förstora texten, det kan du ju också med den skärm du har inbyggd i Macbook. 

Jag skulle ta en nyare iMac än en äldre. Framförallt för att nyare flyttar fram möjligheten för nya systemstöd. 


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

 

Nej, extern skärm är inget bra alternativ -- har provat det, och det blev för plottrigt. Har även provat ett laptopställ för min Macbook, med externt tangentbord och trackpad, men skärmen kändes för liten i det läget; jag satt och lutade mig fram eller behövde kisa.

 

Jag förstår att en större skärm inte automatiskt ger större text -- men kanske en modernare skärm erbjuder bättre upplösning, vilket är vilsammare för ögonen. Dessutom behöver jag inte scrolla så mycket, eftersom en större skärm rymmer fler tecken. Och framför allt: med en iMac får jag upp skärmen i ögonhöjd eller strax under. Det sistnämnda är viktigt för mig, då jag helst arbetar stående vid höjbart skrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27"-modellen är tveklöst vilsammare för ögonen. Bäst vore en "Retina"-modell, men de är dyrare i pris, fast de är ju vansinnigt skarpa. 5K-modellerna från kring 2015 verkar kosta runt 15000 på Tradera men är (enligt mig) jättemycket bättre än den 21" för 10500 du länkade till. Går säkert att hitta billigare också, den här för 14995 är ju fast pris, auktioner blir ofta billigare - men inte säkert såklart. https://www.tradera.com/item/302405/361614094/imac-27-5k-i7-4ghz-32gb-512gb-radeon-r9-m395x-4096mb (just i detta fall utan mus/tangentbord)  - inte min annons f.ö.

 

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med poi ran. 27" 5K iMac är den överlägset ögonvänligaste datorn/skärmen jag använt. Den är dessutom tillräckligt stor så att man kan ha fönster med referensmaterial öppet samtidigt som man skriver (och ändå ha behagligt stor font-storlek.) Jag rekommendera att du försöker hitta en begagnad 27" 5K iMac (om du inte vill betala vad en ny kostar). 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, TB-000 säger:

Jag rekommendera att du försöker hitta en begagnad 27" 5K iMac (om du inte vill betala vad en ny kostar). 

 

När det gäller nya Macar är väl för övrigt åsikten att just 5K  27" iMac är en av de mer prisvärda (den mest prisvärda IMHO) Macarna och premiumdatorerna som går att köpa. Den går väl att få ny i "snikkonfiguration" för runt 18000, och för TS behov i dagsläget skulle en sådan räcka gott - det verkar som att skärm är viktigare än mycket minne och SSD. Jag har kört Fusion Drive och det är verkligen helt ok. Skulle framtida operativsystem kräva mer minne går det att lägga till på 27"-modellerna. Det går även att starta från extern SSD om man skulle få för sig att sådan behövs.

iMac 5K är den enda iMac jag själv skulle överväga att köpa, skärmen är exceptionellt bra. Ska man köpa en lika bra "fristående skärm" är utbudet inte stort och man måste ändå ta fram stora plånboken. (klarar man sig med extern typ 24-27" 4K-skärm kommer man mycket billigare undan såklart). 

 

Visst, en iMac kostar mycket pengar (och själv anser jag mig inte ha råd), men om man arbetar med datorn går det nog att motivera. Oavsett om man köper "vanlig" 27" iMac eller 5K-modellen får man dock en mycket bättre och vilsammare skärm än den vanliga 21"-modellen. 

Till sist så kan man ju tillägga att på entusiastforum så får trådstartare i köpatagen alltid rådet att köpa en lite värre dator än de först tänkt, men det är väl bara så det är :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för råden om 2015-modellen och dess vassa skärm! Det är just sådana specialinsikter som jag själv saknar, då mitt datorintresse är begränsat. Jag kommer sannolikt att försöka hitta en begagnad 27"-iMac av den årgången. Som jag förstår det kan jag sedan enkelt utöka minneskapaciteten om det skulle behövas i framtiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...