Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strömförsörjning Mac laptop


ulbn
 Share

Rekommendera Poster

Hej -

Jag har en MacBookPro ca 3 år gammal, batteriet är väl fortfarande hyfsat friskt men kanske inte som ett helt nytt batteri...

Jag kommer att vara borta på resa drygt två veckor i september, men jag har då inte med mig min laptop som jag lämnar hemma. Nu till min undran -

 

1) Klarar den att stå helt avstängd, ej nätansluten under den tiden? Ja, det gissar jag, men...

2) hur är det om den står i "stand-by-läge", utan nätsladden ansluten under min bortovaro? Är det risk att batteriet tar slut, och om så sker - riskerar jag då att förlora en massa data?

3) Kan batteriet då bli "helt dött" säg efter knappt 2 veckor, innan jag hunnit hem? Är det allvarligt för datorn att batteriet helt har lagt av?  

4) Är det menligt för batteriet på längre sikt att datorn står i "stand-by-läge" med tillkopplad nätsladd under min bortovaro?

 

Jag vore tacksam för informativa svar på mina kanske lite banala frågor...och jag tar gärna emot tips! 

/ulbn 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ingen fara. 

2. Batteriet kan ta slut, om det varit lågt med batteri när den sätts i standby. Om det var fulladdat så tror jag knappast det tar slut av att vara i standby, det drar så lite ström. 

 

Men - om batteriet tar slut / blir tomt så är det ingen fara. All data finns kvar. När datorn går ner i viloläge/standby så sparas allt i minnet ner på hårddisken / SSD. Den datan finns kvar även när batteriet tar slut. 

 

3. Om batteriet är tomt så är det bara att koppla in nätsladden så laddas det.  

 

4. Med tanke på brandrisk så skulle jag inte ha en nätsladd i under längre tid utan mänsklig övervakning. Jag drar alltid ur mina elektriska apparater när jag åker hemifrån och ska vara borta en längre tid. 

 

Om du har nätsladden i så kommer laddaren underhållsladda när nivån sjunker under 95%. 

 

Frågan är: Varför stänger du inte av datorn helt istället för att ha den på standby/viloläge? 

 

 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Raphael säger:

Frågan är: Varför stänger du inte av datorn helt istället för att ha den på standby/viloläge? 

:yeahbaby: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt uttömmande svar Raphael...och som svar på din sista undran, självklart att jag stänger av datorn helt nerjaga är borta, men det var ju bra ändå att få veta hur det ligger till OM jag skulle råka glömma att stänga av den och oavsiktligt lämna den i stand-by läge medan jag är bortrest!

Ha en bra dag!

ulbn

Redigerad av ulbn
Felskrivning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly 82, läs mitt svar t Raphael...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda batteriet till hälften om enheten ska läggas undan en längre tid.

Två viktiga faktorer påverkar batteriet när du inte använder enheten under lång tid: den omgivande temperaturen och hur laddat batteriet är när enheten stängs av. Vi rekommenderar därför följande:

  • Ladda inte batteriet fullt och ladda inte heller ur det helt – ladda det till ungefär 50 %. Förvarar du enheten med batteriet helt urladdat finns det risk att batteriet övergår i ett tillstånd av djup urladdning, vilket gör att det inte kan laddas upp alls. Förvarar du enheten med ett fulladdat batteri under en längre tid kan batteriet förlora i kapacitet, vilket betyder att batteritiden blir kortare.
  • Stäng av enheten så att batteriet inte används.
  • Förvara enheten i en sval och torr miljö där temperaturen inte överstiger 32 °C.
  • Om enheten ska förvaras längre än sex månader bör du ladda den till 50 % var sjätte månad.

Beroende på hur länge du förvarar enheten kan det hända att den har låg batteristatus när du börjar använda den efter en längre tids förvaring. När du börjar använda enheten igen måste du eventuellt först ladda den i 20 minuter med originalströmadaptern.

 

https://www.apple.com/se/batteries/maximizing-performance/

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, ja. Man bör inte låta datorn ligga med helt urladdat batteri i flera veckor. Och man ska ha den avstängd och inte på standby. Men om man stänger av den med laddning kvar så kommer den knappast ta skada av två veckor utan laddning. I regel kan man väl säga att om man tänker ha datorn avstängd i typ 2 månader eller mer - t ex för en skoldator som man inte använder under sommarlovet - så bör man helst ta ur batteriet ur datorn, om det är möjligt. (Det gick med äldre Macbooks att enkelt ta ur batteriet). Eftersom det minskar den urladdning som sker av sig självt. 
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, ja. Man bör inte låta datorn ligga med helt urladdat batteri i flera veckor. Och man ska ha den avstängd och inte på standby. Men om man stänger av den med laddning kvar så kommer den knappast ta skada av två veckor utan laddning. I regel kan man väl säga att om man tänker ha datorn avstängd i typ 2 månader eller mer - t ex för en skoldator som man inte använder under sommarlovet - så bör man helst ta ur batteriet ur datorn, om det är möjligt. (Det gick med äldre Macbooks att enkelt ta ur batteriet). Eftersom det minskar den urladdning som sker av sig självt. 

Det är olyckligt att Apple är så ospecifika, man får själv gissa sig till, som du gör nu, vad en lång eller längre tid ska betyda, bortsett från att Apple rekommenderar återladdning var sjätte månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Alix säger:

Det är olyckligt att Apple är så ospecifika, man får själv gissa sig till, som du gör nu, vad en lång eller längre tid ska betyda, bortsett från att Apple rekommenderar återladdning var sjätte månad.


Nja, gissar och gissar. Den batterityp som Apple använder finns ju även i andra datorer. :) I regel så rekommenderas det att man tar ur batterierna vid långtidsförvaring. Flera PC-tillverkare har något som kallas för "shipping mode" eller "transport mode" för batteriet i sina bärbara, som man ska aktivera vid långtidsförvaring. (Och nu talar vi om ett par månader eller mer). Men som jag har förstått det så har Apple ingen motsvarighet. 

Det tar ju flera veckor, kan även ta månader, för skeppning från fabriken innan datorn hamnar hos kunden. Och då är ju datorn under denna tid helt avstängd. Och tydligen klarar batterierna av det. :)

Gällande viloläget/standby så har jag sett flera på nätet som hävdar att de har laddning på Macbook även efter en månads viloläge utan uppstart. Detta indikerar att strömförbrukningen är väldigt låg i standby-läget och även om frågeställaren glömmer stänga av datorn och är borta i två veckor med datorn i viloläge så bör den klara det utan att batteriet laddar ur. Men visst, det finns ingen officiell siffra från Apple som jag sett om hur länge laddningen håller när man har viloläget. 

Jag vet ju att om jag tar datorn i viloläge och har knappt någon ström kvar, dvs nere på ett par procent när jag kör den ner den i viloläge, då är batteriet urladdat efter ett dygn. För det har hänt så flera gånger. :) Så det är väl inte att rekommendera. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Raphael säger:

Nja, gissar och gissar. Den batterityp som Apple använder finns ju även i andra datorer.

Jo, men macar är något annat än sådana datorer, SMC är unikt för dem, så det är en ändå en gissning. Eller uppskattning, om du så vill, ordet gissning kanske är pejorativt.

Apple är i vart fall inte specifika angående ”en längre tid” som är kortare än sex månader. Om man ska gå på vad de skriver så är man på den säkra sidan om man har 50 procents laddning, har datorn avstängd, och tänker förvara den utan laddning i högst sex månader. Det är allt man med säkerhet kan säga.

Men jag skulle tro att det går bra med längre tid än så. Jag glömmer ibland bort den gamla MBP som dottern har bett mig förvara (hon har en MBA från gymnasiet) och den har laddning kvar trots att ett halvår har gått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Det är olyckligt att Apple är så ospecifika, man får själv gissa sig till, som du gör nu, vad en lång eller längre tid ska betyda, bortsett från att Apple rekommenderar återladdning var sjätte månad.

Ja, och sedan har jag en annan fundering i ungefär samma härad: när man som jag (aktiv pensionär) använder min laptop flera ggr dagligen till olika saker: surf, bildbehandling i Photoshop, mail mm. Så har jag den oftast igån med nätsladden isatt. T ex vid bildbehandling så blir skärmen bättre upplyst än med den lilla reduktion av ljusstyrkan som görs när man bara kör på batteri.

När jag sedan är klar med min ”session” och stänger ner datorn i standby-läge, så tar jag oftast bort nätsladden så snart som dess lampa återigen lyser grönt. Kör sällan hemma på bara batteri.

 

Är det ”användningssättet” till nackdel för batteriets livslängd, att mitt batteri nästan alltid är fulladdat...bör jag hellre ”motionera” batteriet mera genom att jobba i batteridrift, istf att ha det nästan ständigt fulladdat? 

 

Jag hade tidigare en Dell PC laptop, och jag har en känsla av att jag på sätt och vis ”förstörde” batteriet på detta sätt, så att till slut tog batteriet inte laddning alls utan jag kunde bara köra på nätanslutning...till dess att ett nytt batteri inte längre fanns att köpa...

 

Då gick jag över t Mac. Kan samma sak hända mig på sikt med min MacBookPro?

/ulbn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, ulbn säger:

Ja, och sedan har jag en annan fundering i ungefär samma härad: när man som jag (aktiv pensionär) använder min laptop flera ggr dagligen till olika saker: surf, bildbehandling i Photoshop, mail mm. Så har jag den oftast igån med nätsladden isatt. T ex vid bildbehandling så blir skärmen bättre upplyst än med den lilla reduktion av ljusstyrkan som görs när man bara kör på batteri.

När jag sedan är klar med min ”session” och stänger ner datorn i standby-läge, så tar jag oftast bort nätsladden så snart som dess lampa återigen lyser grönt. Kör sällan hemma på bara batteri.

 

Är det ”användningssättet” till nackdel för batteriets livslängd, att mitt batteri nästan alltid är fulladdat...bör jag hellre ”motionera” batteriet mera genom att jobba i batteridrift, istf att ha det nästan ständigt fulladdat? 

 

Jag hade tidigare en Dell PC laptop, och jag har en känsla av att jag på sätt och vis ”förstörde” batteriet på detta sätt, så att till slut tog batteriet inte laddning alls utan jag kunde bara köra på nätanslutning...till dess att ett nytt batteri inte längre fanns att köpa...

 

Då gick jag över t Mac. Kan samma sak hända mig på sikt med min MacBookPro?

/ulbn

Apple är vaga även här. I en äldre artikel, som fortfarande finns kvar, säger man att batteriet bör kalibreras då och då. Fast mest för att angivna värden ska stämma. Man hänvisar även till en ical-kalender på den nyare sajten, den som jag länkade till tidigare. Men den finns inte där (längre?).

Mina döttrar fick varsin identisk MBP för fem år sedan. Jag talade om för dem, för det var vad som gällde då, att de skulle ladda upp och ladda ur, inte stå med laddaren i. Den ena gjorde det (teknikintresserad), inte den andra (ointresserad). Batteriet som fick gymnastik klarade sig överlägset bäst.

Men det är ändå bara anekdotisk bevisföring.

Här finns mer att läsa: https://support.apple.com/sv-se/HT204054

Det finns ett gratisprogram som berättar mer om batteriet: https://coconut-flavour.com/coconutbattery/

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix, det ska jag läsa...bra att veta att det i allmänhet verkar vara bättre att motionera batteriet!

mvh

/ulbn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel urladdning och sedan uppladdning, är helt klart att rekommendera ibland. Jag använder ju min dator både utan sladd och med sladd i. Och den verkar klara det bra, den klarar även när jag har stängt i viloläge med bara någon procents laddning. :) Sitter jag vid skrivbordet med extern skärm så har jag sladden i, och även när jag sitter i soffan. Men när vädret tillåter det sitter jag ute och jobbar och jag gör ju även en hel del resor där jag sitter med datorn och jobbar på tåg etc. Ibland kopplar jag in den i strömmen och ibland inte. 
Det händer även att jag jobbar utan sladd i hemma för jag har hund som vill komma nära och då åker sladden ur och då har det känts enklare jobba utan sladd. Den åker ju lätt ur själv bara man nuddar den. :) Den äldre Macbook utan USB-C/Thunderbolt ström. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, ulbn säger:

Tack Alix, det ska jag läsa...bra att veta att det i allmänhet verkar vara bättre att motionera batteriet!

mvh

/ulbn

Det verkar i alla fall logiskt. Tanken är ju att bärbara datorer ska klara sig på en laddning och sedan laddas upp. I annat fall är de föga bärbara... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

En hel urladdning och sedan uppladdning, är helt klart att rekommendera ibland. Jag använder ju min dator både utan sladd och med sladd i. Och den verkar klara det bra, den klarar även när jag har stängt i viloläge med bara någon procents laddning. :) Sitter jag vid skrivbordet med extern skärm så har jag sladden i, och även när jag sitter i soffan. Men när vädret tillåter det sitter jag ute och jobbar och jag gör ju även en hel del resor där jag sitter med datorn och jobbar på tåg etc. Ibland kopplar jag in den i strömmen och ibland inte. 
Det händer även att jag jobbar utan sladd i hemma för jag har hund som vill komma nära och då åker sladden ur och då har det känts enklare jobba utan sladd. Den åker ju lätt ur själv bara man nuddar den. :) Den äldre Macbook utan USB-C/Thunderbolt ström. 

Apple rekommenderar i alla fall att man har laddaren i om man laddar upp något annat via USB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok och tack allihop...då förstår jag lite bättre.

mvh

/ulbn

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Apple rekommenderar i alla fall att man har laddaren i om man laddar upp något annat via USB.

Ja, men det är väl mest för att batteriet dräneras snabbare annars? Den gör ingen TimeMachine kopiering heller om man inte har nätsladd i. Man kan tvinga fram en sån kopiering, men inställt är att bara kopiera till TimeMachine med nätsladden i. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...