Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pages (eller annan lösning)


Teknikhataren
 Share

Rekommendera Poster

Teknikhataren

Blir tokig som alltid. Jag har pages i datorn och i mobilen. Jag kan mejla ett pages-dokument från datorn till mig själv och öppna i telefonen utan problem, men mejlar jag dokumentet från telefonen och ska öppna i datorn så måste jag uppdatera pages och det går inte. Jag googlar och googlar och gör som det står, men den där krumeluren börjar bara snurra när jag trycker på uppdatera och inget händer.

Jag vill bara ha ett ordbehandlingsprogram som man med enkelhet kan använda i både datorn och mobilen och där man kan skicka och öppna samma dokument mellan utan problem.

Mvh
/Teknikhataren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Pages och operativsystem använder du? Jag misstänker att du kanske har ett äldre system. Har du gamla Pages 4 i datorn? Som ingick i iWork? Det kan inte öppna Pages från iPhone. Prova att hämta nytt Pages från App Store. Inte uppdatera det gamla, utan hämta nytt, senaste version. 

 

Det kan även vara så att du behöver hämta senare version av Mac OS i datorn för att rulla smidigt med senaste Pages. Det beror på vad du har för system idag. Senaste Pages version är inte tillgängligt för de äldre systemen. 

 

Sen förstår jag inte varför du mejlar till dig själv. Det finns ju iCloud Drive, en möjlighet inbyggd i iOS och Mac OS. Med iCloud Drive aktiverat så kan du spara ditt Pages dokument från iPhone på iCloud Drive, och sen öppna det i Pages på Mac från iCloud Drive. 

 

ICloud Drive är gratis upp till 5Gb utrymme, behöver du mer så kostar det en slant. 

https://support.apple.com/sv-se/HT204025

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikhataren
28 minuter sedan, Raphael säger:

Vilket Pages och operativsystem använder du? Jag misstänker att du kanske har ett äldre system. Har du gamla Pages 4 i datorn? Som ingick i iWork? Det kan inte öppna Pages från iPhone. Prova att hämta nytt Pages från App Store. Inte uppdatera det gamla, utan hämta nytt, senaste version. 

 

Det kan även vara så att du behöver hämta senare version av Mac OS i datorn för att rulla smidigt med senaste Pages. Det beror på vad du har för system idag. Senaste Pages version är inte tillgängligt för de äldre systemen. 

 

Sen förstår jag inte varför du mejlar till dig själv. Det finns ju iCloud Drive, en möjlighet inbyggd i iOS och Mac OS. Med iCloud Drive aktiverat så kan du spara ditt Pages dokument från iPhone på iCloud Drive, och sen öppna det i Pages på Mac från iCloud Drive. 

 

ICloud Drive är gratis upp till 5Gb utrymme, behöver du mer så kostar det en slant. 

https://support.apple.com/sv-se/HT204025

Tack Raphael, jag ska försöka få igång allt det där.

Jag använder det som står under "mina appleprylar". Vilket pages det är vet jag inte (hur kollar man upp det?). Så vitt jag förstår så kan jag bara uppdatera (eller snarare, det är det enda alternativet som finns, klickar jag så händer dock inget), men jag kan inte hämta nytt? Det ser ut så här:

69684510_ScreenShot2019-08-22at10_50_28.png.d14c36b550d0d5a50705e9fd65a5161c.png


Jag håller på att konfigurera mitt cloud nu mellan datorn och mobilen, men i listan över vilka program som omfattas av detta kan jag inte hitta pages:

203329447_ScreenShot2019-08-22at10_45_44.png.70e21afc07f11dc9f03fa430867449e8.png

Mvh
/Teknikhataren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikhataren

Uppdatering:

Nu har jag fått allting att fungera förutom det problemet att pages inte kan öppna filerna i cloud och att jag måste uppdatera pages för att göra det, vilket alltså inte går.

Mvh
/Teknikhataren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikhataren

Har givetvis fått sluta använda pages nu pga detta och istället gått över till word. Nu fungerar allting in i det närmaste klanderfritt förutom en sak.

Jag kan öppna ett dokument i telefonen och skriva, när jag sen öppnar det i datorn så fungerar det och jag kan göra ändringar. Men när jag då öppnar det dokumentet i telefonen igen så är det telefonens senaste dokument som öppnas och de ändringar som jag har gjort i datorn finns inte med. Om jag däremot gör ändringar i telefonen och öppnar det i dtaorn, ja, då är ändringarna alltså med.

Så datorn kan öppna det som telefonen gör, men telefonen kan inte öppna det som datorn gör. Via cloud.

VARFÖR!?!?!!?

Så härligt det här är :)

Mvh
/Teknikhataren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icloud Drive och Pages
När iCloud Drive är aktiverat så kan alla program använda det, så därför behövs ingen särskild konfigurering av Pages för iCloud Drive. 

De program som finns i listan är alla program som inte använder iCloud Drive utan som har egna synktjänster, det är därför de finns i listan. Pages har ingen egen synktjänst. Photos (Bilder), Mail, Contacts (Kontakter), Calendars (Kalender), Reminders (Påminnelser), Safari, Notes (Anteckningar) - har alla en särskild möjlighet till iCloud synk. (I fallet Safari gäller det bokmärken som synkas). 

Eftersom Pages använder iCloud Drive så behöver inte Pages ha en särskild synktjänst som ligger i bakgrunden och uppdaterar informationen inuti Pages. 

Prova med att ta bort Pages ur datorn (avinstallera) och sen hämta ner det igen. 

MS Word och iCloud Drive

Nu använder jag inte MS Word på iOS. Men det du behöver se till är att du från Word i Mac verkligen sparar dokumentet på iCloud Drive och inte någon annanstans. Så jag misstänker att problemet är att ändringarna du gör i Word inte sparas på iCloud Drive och därmed inte öppnas i telefonen för det syns inte där. 

Du kan ju kolla i applikationen "Filer" (Files) för iPhone, den visar innehållet på iCloud Drive. Så du kan ju där i telefonen kolla att filerna verkligen finns med. 

Som jag har förstått det så krävs en Office365 prenumeration för att iOS-versionen av Word ska kunna spara på iCloud Drive rakt av, i annat fall kan man bara spara kopior ("Send as copy") av dokumentet, vilket inte alls är lika smidigt. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig sak att komma ihåg, det är att det finns två möjligheter för spara när du har iCloud Drive aktiverat på telefonen. 1) lokalt och 2) iCloud Drive. 1) lokalt innebär att dokumentet sparas internt i telefonen. Det syns inte på iCloud drive. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikhataren

Datorn har drivit mig till vansinne på sistone och jag fick till slut nog och slog sönder den. Nä skoja, men jag formaterade om den och tog bort precis allting som fanns på den. Nu funkar den mycket bättre; cpu skjuter inte i höjden utan anledning, fläkten susar inte som en industridammsugare, batteritiden är åter pålitlig och vad som aktuellt för den här tråden är: jag kan öppna och redigera pages-dokument hur som helst mellan telefon och dator via molnet.

Tackar ödmjukast för ditt uppmuntrande engagemang Raphael, nu funkar allt. 

Tack!

Mvh
/Teknikhataren

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det fungerar nu och att du har nytta av iCloud Drive. :)
 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...