Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ändrar jag filnamn vid CD Import?


FångaLjuset
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som vet hur jag ändrar Mac's förvalda filnamn (Låtnummer och Låttitel) i iTunes när jag importerar ("rippar") en CD i iTunes? Jag skulle vilja att filnamnen på låtarna blir "Artist - Låttitel"!

 

Om det inte går att fixa i iTunes, finns det något annat program för Mac som kan fixa det och som kan rippa i mp3 och wav (lossless)?

Redigerad av FångaLjuset
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen sefr, men jag hittar inte någon info på den sidan om hur man kan ändra på filnamnen på de låtar man "tippar"!? Jag skulle vilja att filnamnen på låtarna blir "Artist - Låttitel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte hur du menar. Jag känner inte till något sätt att i förväg ställa in iTunes att namnge på det sätt du vill på alla framtida rippningar.

Min länk visar hur du ändrar låtnamn, det är också filnamn.

Det hinner du göra, låt för låt, när datorn rippar.

Läste du detta:

Byta namn på en låt, artist eller album

  1. Välj Musik från popupmenyn överst till vänster i programmet iTunes f344938417f8d295c94901b517e140f1.png på datorn och klicka sedan på Bibliotek.

    Knappen Bibliotek i navigeringsfältet.
  2. Markera Låtar i sidofältet till vänster.

  3. Markera objektet och välj Redigera > Låtinfo.

    Om det inte visas någon information i infofönstret läser du Om låtar inte visas.

  4. Skriv in den nya informationen.

  5. Tryck på enter- eller returtangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja att alla mina CD som jag "rippar" ska ha filnamnet "artist-låttitel".mp3. Som det är nu per default i iTunes blir filnamnet "låtnummer-låttitel".mp3.

Om man spelar upp filerna i en extern mediaspelare (inte i iTunes) är det frustrerande att inte se artistens nam i filnamnet!

Jag rippade tidigare mina CD på en PC och då kunde man i inställningarna i Windows MediaPlayer välja hur filnamnet skapades baserat på CD-informationen.

Redigerad av FångaLjuset
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, FångaLjuset säger:

Jag skulle vilja att alla mina CD som jag "rippar" ska ha filnamnet "artist-låttitel".mp3. Som det är nu per default i iTunes blir filnamnet "låtnummer-låttitel".mp3.

Om man spelar upp filerna i en extern mediaspelare (inte i iTunes) är det frustrerande att inte se artistens nam i filnamnet!

Jag rippade tidigare mina CD på en PC och då kunde man i inställningarna i Windows MediaPlayer välja hur filnamnet skapades baserat på CD-informationen.

Varför ska artistens namn stå tillsammans med låtnamnet?

Finns ju särskilt fält för "artist" och blir då lika för alla låtar.

Vad är det för "extern" mediespelare vi talar om, alla jag har klarar att visa låt, artist.

Redigerad av BjornS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kunna sortera mina mp3-filer (låtar) på artistnamn i en filstruktur på t ex ett USB-minne för att kunna spela upp musiken via min TV/Stereoanläggning.

 

Men om det inte går att fixa i iTunes får jag väl använda min gamla PC igen när jag ska "rippa" mina CD-skivor!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...