Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Safari


grotta
 Share

Rekommendera Poster

Jag kör senaste MacOs versionen. Jag kan inte stänga av Safari och jag kan inte stänga eller starta om datorn p.g.a. att Safari ligger i vägen. Tyvärr går det inte att slänga Safari, det har inte heller hjälpt med att låta Chrome vara standard web läsare. Det enda sättet för mig att stänga datorn är att dra ur sladden. Men så fort jag startat upp igen ligger Safari kvar och trilskas. Är det någon som känner igen sig och kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn. När du startar håller du ner skifttangenten, släpp den när du ser förloppsindikatorn eller Äpplet.

Du gör en s.k Säker start.

 

Startar den upp "normalt" så vänta till allt är uppstartat. Gör sedan en vanlig omstart.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201262

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr det det fungerade inte. Det är också så att när jag går in på en sight så fungerar inte länkarna. Jag har en flash disk om det nu har någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog så att säker start fungerade inte. Det ska ju vara en sådan där sak som visar på att något sker och så ska det stå safe boot. 

cmd+alt+esc fungerar inte heller, händer ingenting. Men som tur är fungerar Chrome, funderar på om jag kanske måste formatera om hårddisken och sedan installera systemet på nytt, men helst vill jag förstås slippa krångla med det för det tar ju sådan tid.

Redigerad av grotta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yippi, nu gick det att stänga ner Safari. Men när startade Safari igen fungerade ändå inte programet. Jag får gå över till Chrome. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är något tillägg du har i Safari som spökar, rensa historik och cache om du inte gjort det. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, grotta säger:

Jag installerade Chrome, kan de vara orsaken?

Det tror jag inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, grotta säger:

Jag kan inte rensa cache och historik i Safari. Hur var det nu man gjorde för att få fram biblioteket?

Historiken. 

Cache: System/Safari

3EAAC3D1-5673-49A7-A311-C8BB694E10CF.jpeg

933196A1-80E1-4E87-805B-4A9FA955CEA2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Safaris inställningar och hantera Webbplatsdata, rensa bort allt.

Eller så plockar du bort allt du inte känner igen...

 

 

Skärmavbild 2019-08-27 kl. 19.51.48.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-20 på 19:29, grotta säger:

Jag kör senaste MacOs versionen. Jag kan inte stänga av Safari och jag kan inte stänga eller starta om datorn p.g.a. att Safari ligger i vägen. Tyvärr går det inte att slänga Safari, det har inte heller hjälpt med att låta Chrome vara standard web läsare. Det enda sättet för mig att stänga datorn är att dra ur sladden. Men så fort jag startat upp igen ligger Safari kvar och trilskas. Är det någon som känner igen sig och kan hjälpa mig?

Mojave eller Catalina-beta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det din egen dator? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, grotta säger:

Ja, det är min egen hemdator och det är ingen betaversion

Safari är en tämligen integrerad del av Mac OS X, så jag rekommenderar en ominstallation. Ta backup först.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din Safari borde se ut se ut så här.

Skärmavbild 2019-08-28 kl. 11.15.40.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

Safari är en tämligen integrerad del av Mac OS X, så jag rekommenderar en ominstallation. Ta backup först.

Hur gör jag en ominstallation, är det en tangent jag ska hålla nere vid uppstart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, grotta säger:

Hur gör jag en ominstallation, är det en tangent jag ska hålla nere vid uppstart?

Se till att ha en eller två backup innan

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...