Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro vägrar starta


Wilmer
 Share

Rekommendera Poster

Hallå, ny här på forumet och lite halvt säker på var saker skall ligga men jag tror den ligger rätt här.?

 

Till problemet...

För ett par dagar sedan frös macbooken plötsligt och har sedan dess vägrat boota in till skrivbordet. Höll inte på med något speciellt utan surfade endast.

Det handlar om en Macbook pro 13” utan touchbar, A1708.

 

Efter ett par minuter av ingen respons från datorn startade jag om den via knapp. Datorn startar och ger mig ett äpple och en   ”Förloppsmätare” - en progressbar. Inte helt ovanligt för datorn har alltid tidigare startat med en sådan, kanske lite skumt men har inte märkt av något tidigare. Förloppet når 100% och inget mer händer, datorn står bara och väntar, som att den inte vill lämna över från bootup till macOS, eller något sådant. 

 

Ett par omstarter senare så börjar jag läsa mig in på det och prövar de vanliga NVRAM, SMC, safemode lösningarna, ingen framgång.

 

Inne i recoverymode och Disk Utility kör jag  First Aid och får ett gäng fel på hårddisken, något i stilen med ”warning: inode_val”. Efter det ytterligare en reboot men inget.

När jag klickar på installera om os X ber den mig skaffa 4 gigabyte till av plats, ssdn är nästintill full med endast 13,94 GB kvar, ytterligare 4,12 krävs.

Nu är det så att jag kan inte köra First aid på samma hårddisk igen, för den ger mig att den inte kan unmounta disken, även genom Internet recovery. 

 

Jag köpte mig en usb-sticka i hoppen om att kunna installera en instans av macOS och boota från den, icke, utan vid färdig installation får jag samma gråa progressbar som laddar till 100% och stannar. Jag är även helt säker på att jag bootar ifrån USB enheten.

 

USB stickan blev istället en backup av saker från ssd enheten på datorn i hoppen om att kunna omformatera hela hårddisken och skaffa ett helt nytt operativsystem. Detta verkar dock inte gå av den tidiare nämna anledningen att Macintosh HD volymen på ssdn inte vill unmounta sig, den verkar sitta där den sitter. Jag använder inte datorns egna Recovery program utan det man får av option+command+R. 

 

Har även hållit på med Terminal och kört diverse kommandon utan framgång. diskutil av alla slag med force verbet ger endast svar att volymen inte kan lätta, eller att den timar ut i väntan på att den ska unmounta.

 

PS har sett att Macbooks av denna sort sålda mellan Juni-17 till Juli-18 återkallas av Apple pga felande SSD enheter. Min är köpt i dec-17 men täcks inte av de serienummer intervallet.

 

Vad kan jag göra för att unmounta Macintosh HD volymen så jag kan återställa datorn?

Finns det någon annan hum om vad som kan orska felet?

 

Oerhört tacksam för all hjälp!

Redigerad av Wilmer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Alix säger:

Du kan starta datorn med en live USB Gparted. Den kan radera SSD:n.

 

https://gparted.org/liveusb.php

Det lät som en väldigt intressant alternativ, behöver bara tömma hela disken, nuke it.

Antar att det går att skapa en sådan Gpart sticka med windows och sedan putta in den i macen? Alternativet är väl att dualboota en Linux?

 

Skall prova, tackar

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

En annan metod är att starta din Mac i hårddiskläge ansluten till en annan Mac. Då kan du radera innehåll och sedan köra på som vanligt, förhoppningsvis.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201462

Inser att jag inte är duktig nog på Unix och den kommandotolken jag når när jag bootar till Gparted usb, något tips på var jag kan läsa mig till denna typ av rensning jag skall göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I single user mode vid körning av /sbin/fsck -fy får jag tillbaka följande fel:

 

*** Checking the container superblock.

*** Checking the EFI jumpstart record.

*** Checking the space manager.

*** Checking the space manager free queue trees.

error: sfqe_entry : (range 0x93eb140+0x4, xid 0x4835b6) : Range in free queue tree is not a vaid address range on disk

error: Spaceman free queue tree of type [1] is invalid

          Space manager free queue trees are invalid.

*** The volume /dev/rdisk1s1 could not be verified completely.

 

Verbose mode fungerar inte alls med ett spam av "spaceman_free..." fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Wilmer säger:

Inser att jag inte är duktig nog på Unix och den kommandotolken jag når när jag bootar till Gparted usb, något tips på var jag kan läsa mig till denna typ av rensning jag skall göra?

Du kan göra en live Ubuntu USB  som du kan starta macen på. Där finns också Gparted.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Du kan göra en live Ubuntu USB  som du kan starta macen på. Där finns också Gparted.

Har försökt, ubuntu hade inte speciellt bra stöd för macens inbyggda tangentbord och trackpad, fick ingen respons alls. Har inte heller några usb-C tangentbord eller möss. 

 

Jag har tid hos Geniusbar på fredag, är lite rädd för att det kommer kosta en slant för något jag tycker jag bör klara av själv, ännu värre att jag blir utan datorn under en längre tid.

Redigerad av Wilmer
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har löst det.

Om någon har liknande problem i framtiden så förklarar jag här hur jag gick till väga.

 

Jag laddade ner denna moddade version av Ubuntu skapat för dessa macbooks.

Installerade det via min Windows desktop och Rufus på usb minnet. Fick en bootable live usb som jag sedan stoppade in i macen.

Notera att jag har en 32 gig usb som hade 26,6 GB kvar av 28,6 användbara. Alltså krävs inte ett så speciellt stort usb.

Helt vanliga inställningar, fat32 med 16kb klusterstorlek.

Väl inne i macbooken startar jag den med Option och väljer usb minnet i boot menyn.

Ubuntu startar och ger ett val att öppna en "provversion" eller att installera, jag valde prova på, vilket tar dig in i Ubuntu, under applikationer finns "disks" där du finner alla hårddiskar kopplade till datorn. Valde volymerna och klickade minus. Vipps så var de borta.

Starta om datorn och in i Internet Recovery för att formatera ssdn igen till APFS. Klart.

Installerar just nu en ny kopia av macOS.

 

Hoppas inte jag talar för tidigt, tack för all hjälp.

Redigerad av Wilmer
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...