Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läs och skrivhastigheter - SSD iMac (2019)


Jakkkob
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har letat runt på internet i typ fyra dagar nu och försökt hitta information om detta och ringde tillslut till Apple store men inte heller de kunde svara på min fråga så nu vänder jag mig till er :)

 

Jag vill köpa en ny iMac (2019). Jag har läst på många olika ställen att det är klokt att välja en konfiguration med 8 GB RAM och sedan stoppa i mer själv eftersom det blir väldigt mycket billigare. Inga konstigheter så långt. Men hårddisken då? 

 

Det känns som att det liksom med RAM-minnet borde vara klokt att köpa den billiga konfigurationen med 1TB Fusiondrive och sedan själv stoppa i en 1TB SSD (jag vet att man måste öppna datorn och ta bort displayen och hålla på men det är inga problem för mig) eftersom att lägga till en 1TB SSD i Apple store kostar ca 5000kr mer. Men här kommer det jag inte kan lista ut: hur påverkas läs och skrivhastigheten av att jag sätter i en SSD som inte är Apples egna? Jag har lyckats hitta info om att läs och skrivhastigheten på Apples SSD i de nya iMacsen är väldigt hög, typ 1800-2200 mb/s. Är denna hastighet möjlig att uppnå även med en tredje parts SSD? Vilken isåfall? Eller har Apple lyckats hitta på nån magisk lösning som gör att det endast är deras SSD-diskar som är jättejättesnabba?

 

Tack så mycket för hjälp!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte det du frågar efter, men om du öppnar Macen så kan du säga adjöss till allt vad garantier och reklamationsrätt heter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan uppnå ännu högre med SSD M2 eller PCIe som har den höga hastigheten. Det kan du inte med SSD SATA. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn har FD så finns plats att sätta i en annan PCIe-SSD. Kanske. Jag har inte sett någon bild på senaste Imacen isärtagen, men beträffande tidigare modell på Ifixit, där ser det ut att vara tajt med utrymme för att få plats med adapter. Det beror på hur tillåtande det avsmalnande chassit är. Men även om det går krävs det uppdatering av SSD:ns firmware. Vad det sedan slutar i för hastigheter vågar jag inte säga. Jag vet inte ens om någon har provat detta än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju inte vanliga M2 heller, det är nåt special som beställs från t ex Transcend. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...