Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strul med iCloud-Mail, hur ändrar man inställningarna?


boevil
 Share

Rekommendera Poster

Jag har skapat en ny mail hos apple.Efter lite strul har jag fått det att fungera på min MacPro, iPad, iPhone och ett konto på min iMac som jag sällan använder. 

Men inte på det konto som jag oftast använder på iMac:n ?

 

Något måste ha gått fel när jag skapade mailen. (på min iMac, kontot som jag använder oftast)

När jag tittar på kontoinformation skiljer informationen, men jag hittar ingenstans där jag kan ändra den.

 

På den fungerande MacPro:n ser det ut så här:

(E-postadress o användarnamn är min gamla mail och mitt konto på iCloud)

IMG_MacPro.thumb.png.38ca3f8e2f153ed9bcac83490d16ee2c.png

 

På min iMac ser det ut så här:

(mailin.comhem.se är min gamla mail)

IMG_iMac.thumb.png.1c13d3ecf0f3df90975b6987089a61ae.png

 

Hur gör jag för att få det att fungera?

 

Jag undrar också varför min gamla mailadress anges på det fungerande kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer strul... 

Jag försöker ändra mitt Apple-id som är knutet till min comhem- adress, som snart försvinner. (Comhem slutar med mail)

Jag försöker förstå det som står här, speciellt avsnittet ändra email- adress från tredjepart.

När jag loggar in på iCloud och väljer hantera apple-id ser jag min comhem adress och en iCloud.com- adress som är alias för min comhem-d.o.

Enligt sidan jag länkat till står det: (Jag har fetat texten)

Citat

Om du ändrar ett Apple-ID som är en e-postadress från tredje part kan du använda en annan e-postadress från tredje part. Eller så kan du använda en @icloud.com-, @me.com- eller @mac.com-e-postadress som redan är ett inloggningsalias eller ett alternativt Apple-ID för ditt konto. Visa dessa adresser genom att logga in på din Apple-ID-kontosida. Klicka på Redigera under avsnittet Konto för att visa Tillgänglig på. I den här listan visas ett inloggningsalias med en apple-id-account-info-icon.png bredvid. Följande meddelande visas när du håller muspekaren över den: ”Det här ett alias för din Apple-ID-e-postadress.”

Så jag följer instruktionen och väljer fortsätt i dialogen som visas. Och möts av följande meddelande:

 

Citat

 

Om du gör den här ändringen kan du inte längre använda andra e‑postadresser som ditt Apple‑ID.

 Det går inte att uppdatera ditt Apple-ID just nu. Försök igen senare.

 

Jag har försökt flera gånger med samma resultat.
Gör jag något fel, är applesiten nere eller har jag missuppfattat citerad information ovan?
 
P.s jag har loggat ut på mina övriga enheter, men trots det syns de när jag går in på iCloud och visar kontodetaljer.
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:
Citat

 

Om du gör den här ändringen kan du inte längre använda andra e‑postadresser som ditt Apple‑ID.

 Det går inte att uppdatera ditt Apple-ID just nu. Försök igen senare.

 

Jag har försökt flera gånger med samma resultat.
Gör jag något fel, är applesiten nere eller har jag missuppfattat citerad information ovan?

Har du skaffat iCloud-adressen nyligen kan du behöva vänta en tid innan du kan ändra användarnamnet från en tredjepartsadress till icloudadressen. Enligt support-sidan du länkade till:

 

Citat

Om du försöker ändra ditt Apple-ID till en e-postadress som slutar med @icloud.com och som har skapats inom de senaste 30 dagarna, kan du få meddelandet att försöka igen senare.

 

Angående mailinställningarna på din imac: Du ska ange  imap.mail.me.com som server för inkommande post. Nu har du agett comhems mailserver, det blir ju fel (även om ditt användarnamn för iCloud-mailen för tillfället är din gamla comhem-adress)

Inställningar för iCloud-e-postklienter

 

Kan vara enklast att radera det felaktigt inställda kontot i Mail.app på imacen och lägga till det på nytt. Men vilka versioner av macOS är det? Jag känner inte riktigt igen inställningspanelens utseende från 10.11 El Capitan eller 10.14 Mojave.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, IngoX säger:

Har du skaffat iCloud-adressen nyligen kan du behöva vänta en tid innan du kan ändra användarnamnet från en tredjepartsadress till icloudadressen. Enligt support-sidan du länkade till:

 

 

Angående mailinställningarna på din imac: Du ska ange  imap.mail.me.com som server för inkommande post. Nu har du agett comhems mailserver, det blir ju fel (även om ditt användarnamn för iCloud-mailen för tillfället är din gamla comhem-adress)

Inställningar för iCloud-e-postklienter

 

Kan vara enklast att radera det felaktigt inställda kontot i Mail.app på imacen och lägga till det på nytt. Men vilka versioner av macOS är det? Jag känner inte riktigt igen inställningspanelens utseende från 10.11 El Capitan eller 10.14 Mojave.

Tack för ditt svar... jag får väl vänta några dagar, och försöka igen. (Jag läste tydligen min egen länk slarvigt:dumstrut:)

 

På Mac Pro är systemet Mojave och på iMacen har jag Sierra.

 

Jag har försökt att radera det felaktiga kontot, men då får jag upp en dialog som varnar att andra enheter använder kontot. Det verkar som åtgärden avslutar iCloudkontot, inte bara kontot i appen, så jag har inte vågat.

 

Jag ska kolla på din länk, men jag har inte angivet någon server- det skedde automatiskt. Och därför vet jag inte heller hur man ändrar.

Men kanske din länk ger en ledtråd?

 

... nej det framgår inte.

Citat

Om du ställer in et konto med iCloud System Preferences eller macOS Mail i 10.7.4 eller senare ser du inte inställningarna eftersom de konfigureras automatiskt.

Som sagt eftersom det skett automatiskt, men fel, vet jag inte hur man ändrar.

Redigerad av boevil
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, boevil säger:

På Mac Pro är systemet Mojave och på iMacen har jag Sierra.

Aha, dina bilder visar dialogruta man får via Högerklick > Hämta kontoinformation.

Jag trodde det var Mail > Inställningar > Konton 

Där kan man redigera det mesta vad gäller mailserver-inställningar om det gäller tredjepartskonton, men inte på ett iCloudkonto där det mesta ställs in automatiskt.

Ställa in iCloud på en Mac

 

 

26 minuter sedan, boevil säger:

Jag har försökt att radera det felaktiga kontot, men då får jag upp en dialog som varnar att andra enheter använder kontot. Det verkar som åtgärden avslutar iCloudkontot, inte bara kontot i appen, så jag har inte vågat.

Du kan inte radera ditt iCloud-konto via Mail-appen, däremot varnar det kanske för att andra appar på din iMac också använder iCloud-kontot. (Kontakter, Anteckningar, Kalender mm). Men infon finns lagrad på Apples servrar, så du kan tryggt radera kontot från din iMac och sedan lägga till det igen. Märkligt att det blivit fel, Sierra borde vara tillräckligt nytt för att inställningsassistenten ska funka.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, IngoX säger:

 Märkligt att det blivit fel, Sierra borde vara tillräckligt nytt för att inställningsassistenten ska funka.

Jo. Som jag skrev i första inlägget, det fungerar på ett konto på iMacen, men inte på det andra. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt igen, men samma problem. "Det går inte att uppdatera ditt Apple-ID just nu. Försök igen senare."

När är senare?

Bökigt att behöva logga ut alla enheter och sedan få ett felmeddelande, och sedan logga in enheterna igen.

Det som oroar mig är att jag gör något fel som gör att det aldrig kommer fungera. Felmeddelandet som jag får kanske bara upplyser att något är fel?

 

När jag loggar in på iCloud står det:
 

Citat

 

Mittnamn@comhem.se (appleid)

Mittnamn@icloud.com (alias för appleid)

 

Enligt länken i ett tidigare inlägg  kan jag "använda en @icloud.com-e-postadress som redan är ett inloggningsalias", men när jag gör det får jag meddelandet ovan.

 

Jag behöver nog prata med apple-supporten.

 

Vilket kaos det kommer bli när folk i gemen upptäcker att comhem slutar stödja email. Kanske borde vi starta en ny tråd om hur man gör och framförallt vilka problem som (kan) uppstå(r).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ps. När jag skrev ”logga ut alla enheter” menade jag förstås alla utom den jag använder för att (försöka) ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

55 minuter sedan, boevil säger:

Jag har försökt igen, men samma problem. "Det går inte att uppdatera ditt Apple-ID just nu. Försök igen senare."

När är senare?

Troligen när det gått 30 dagar sedan du skapade din @icloud-adress, enligt infon på supportsidan för att ändra Apple-ID. Detta om du försöker ändra användarnamnet från en tredjeparts epostadress via https://appleid.apple.com/. Men du kan testa om det går att göra med en gång på en iphone/ipad med iOS 10.3 eller senare, Inställningar > [Ditt namn - AppleID] > Namn... Också enligt info på supportsidan.

 

Apple har alltid varit lite konstiga med sina @icloud-adresser. Enda sättet att skaffa en sådan utan att ange en annan mail-adress som användarnamn för sitt Apple-ID är att skapa sitt Apple-ID när man ställer in en ny iOS-enhet eller mac-dator. Länge kunde man inte ändra och ta bort den andra mail-adressen som sitt användarnamn, men nu går det. Det är ändå bra att sedan ha en andra mailadress som Apple kan kontakta en på om något strular med ens Apple-ID. Så när du bytt användarnamn kan du åter ange din comhem-adress som en av de adresser du är tillgänglig på. Eller ännu hellre skaffa en gmail-adress att ha som reserv! ?

 

55 minuter sedan, boevil säger:

Bökigt att behöva logga ut alla enheter och sedan få ett felmeddelande, och sedan logga in enheterna igen.

Du försöker ju göra två saker i denna tråd:

 

1) Få alla enheter att kunna läsa mailen från din  (relativt nyskapade?) @icloud-adress. Se till att det funkar först!

 

2) Du vill sedan ändra ditt användarnamn för Apple-id från en tredjeparts epostadress (@comhem.se) till din @icloud-adress. Där behöver du kanske vänta tills det gått 30 dagar. När du ändrar användarnamnet för ditt Apple-ID måste du ju också ändra inställningen i alla program som använder ditt Apple-ID. Därför logga ut och logga in igen i iCloud på alla Apple-enheter. Om du använder ett annat mailprogram än Apple Mail (t.ex på windows eller android) behöver du ändra inställningarna i det programmet till det nya användarnamnet (som då är din @icloudadress)

 

Redigerad av IngoX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, IngoX säger:

1) Få alla enheter att kunna läsa mailen från din  (relativt nyskapade?) @icloud-adress. Se till att det funkar först!

Det fungerar på min iMac, bara inte på alla konton. (Jag har två egna konton på min iMac- på det ena fungerar mailen)

 

Citat

2) Du vill sedan ändra ditt användarnamn för Apple-id från en tredjeparts epostadress (@comhem.se) till din @icloud-adress. Där behöver du kanske vänta tills det gått 30 dagar. När du ändrar användarnamnet för ditt Apple-ID måste du ju också ändra inställningen i alla program som använder ditt Apple-ID. Därför logga ut och logga in igen i iCloud på alla Apple-enheter. Om du använder ett annat mailprogram än Apple Mail (t.ex på windows eller android) behöver du ändra inställningarna i det programmet till det nya användarnamnet (som då är din @icloudadress)

Det är numera mitt primära problem. Om 30 dagar finns inte comhem- mail kvar. (har jag för mig- augusti ut?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, IngoX säger:

https://appleid.apple.com/. Men du kan testa om det går att göra med en gång på en iphone/ipad med iOS 10.3 eller senare, Inställningar > [Ditt namn - AppleID] > Namn...

 

7 timmar sedan, boevil säger:

Det är numera mitt primära problem. Om 30 dagar finns inte comhem- mail kvar. (har jag för mig- augusti ut?)

Testa som sagt var om du kan göra bytet via iphone eller ipad. Så här ser det ut för mig på iOS 12.4. Jag har en tredjeparts epostadress som mitt Apple-ID.  Ett @icloud-alias (samma som det äldre @me.com) och en extra gmail-adress knuten till mitt Apple-ID.

 

apple-id.thumb.jpg.f7034ba3c27af5848082ab3f9004ae5c.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag loggade in igen, efter att varit utloggad, på min iMac fungerade plötsligt mailen på bägge kontona.

 

Nu är alla enheter inloggade igen. Tack för ditt råd @IngoX, men jag väntar några dagar innan jag försöker igen. Jag har en gmail- adress som jag tänker lägga till.

Nu är nästa ”projekt” att byta min frus Apple- id. Hon får ta en gmail- adress, förhoppningsvis går det enklare.

(när vi försökte skaffa en iCloud d.o- gick allt bra tills vi klickade på ”klar”. Då fick vi felmeddelandet ”Det uppstod ett problem, försök igen.”)

 

Vad kommer det egentligen att innebära när comhem- adressen upphör att fungera? Kommer ev. Mail från Apple skickas till de alternativa adresserna, eller kommer de helt enkelt att utebli?

(Jag förutsätter att man fortfarande kan ladda ned appar o. uppdatera systemet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...