Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker Iphoto, det försvann från min Mac!


Marina Eriksson
 Share

Rekommendera Poster

Marina Eriksson

Jag klantade mig och lyckades radera allt från min Mac. Återställde omedvetet till ursprungsversionen, men..... Iphoto försvann helt. 

Sparade alla mina foton i Iphoto. Undrar om man kan återinstallera Iphoto och om det går att hitta igen mina sparade foton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto var en del av iLife-paketet, som var förinstallerat. Iphoto var uppdelat i två delar: Programmet iPhoto och bildbiblioteket iPhoto.library, som ska ligga i mappen Bilder. Det är då i iPhoto.library som dina bilder ligger. 

 

Om du har raderat hårddisken och installerat systemprogrammet igen, så får du inte med iPhoto och  dina bilder är borta. Om du har en äldre Mac så finns programmet iPhoto på iLife-skivan som medföljde äldre Macar. 

 

Om du har en säkerhetskopia med TimeMachine till en extern hårddisk så bör både iPhoto och dina bilder ligga där. Om du inte har en säkerhetskopia så är det svårare. 

 

Det finns data recovery mjukvara som man kan prova. Möjligen kan du få en del tips i den här artikeln. 

https://7datarecovery.com/best-recovery-apps-mac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marina Eriksson

Tusen tack för informationen.

Hur vet jag om jag har en säkerhetskopia med TimeMachine?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Marina Eriksson säger:

Tusen tack för informationen.

Hur vet jag om jag har en säkerhetskopia med TimeMachine?

Om du måste fråga så har det förmodligen inte. Time Machine tar backup till en extern hårddisk eller en NAS. Har du något sådant? Och satt igång Time Machine en gång i tiden? (Innan omformateringen.)

 

iPhoto kan du (förhoppningsvis) ladda ner enligt länk i denna tråd:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nyare Mac OS kommer programmet Bilder med. Det har ersatt iPhoto och kan läsa in ett iPhoto bibliotek. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder är möe bättre! :) 

 

0680D0C7-A7B5-4D22-9E87-06DF284F6A99.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Bilder är möe bättre! :) 

 

 

Har det ens det system med betyg som iPhoto har? Med samma snabbkommandon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Har det ens det system med betyg som iPhoto har? Med samma snabbkommandon?

För mig som fotograf är de mer avancerade möjligheterna att redigera foton ovärderliga. Bilder är en mycket utvecklad version som är ofantligt användbar för min hobby. 

 

Betyg använder jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Betyg använder jag inte. 

Nej, men finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder har väl utvecklats från en svag start, men jag själv tycker nog att iPhoto + Aperture fyller mina behov bättre. Dock ryker väl dessa vid Catalina-uppgradering (som jag utgår ifrån inte skett här?). 

När det är sagt, hur gick själva raderingen av "allt" till? Bootade till återställningspartition och raderade allt, eller vad? Installerade om helt via nätet? Har man iphoto knutet till sitt apple-id så går det att installera från app store. 

 

Bilderna är som sagt borta vad det verkar, om de inte ligger på en extern enhet eller liknande. Om de gör det kan man peka om iPhoto att öppna det bildbiblioteket. (Många som har stora bildbibliotek har hela biblioteket externt då det inte får plats på interna hårddisken)

 

Ska man återställa från raderad hårddisk får man räkna med att det

1) sannolikt inte återskapar allt (om ens något) och

2) är lättare från en hårddisk som kör HFS+ än från en SSD som dessutom kanske kör Apples nya filsystem (då är det bara att glömma).

 

Om det ska återskapas ska man boota från en EXTERN DISK för att undvika att förstöra den interna mer och sedan återskapas till en EXTERN DISK. Jag lyckades få tillbaks en del på detta sätt med Disk Warrior (tror jag) för några år sedan.

Redigerad av poi ran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilders funktion kan ökas med olika plug-ins, t ex Pixelmator finns som plug-in till Bilder. Man kan även köra till extern redigerare som sparar ändringarna i bilden i Bilders bibliotek. Jag kör Luminar så, och Luminar tycker jag är kraftfullare än Aperture. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tillägga att chanserna är ganska goda att om bilderna tagits med en mobil de senaste åren så är de säkerhetskopierade till exempelvis Google Foto (om man har Android, eller har installerat på iPhone), Dropbox eller Onedrive (många tillverkare bjuder på ett par års användning)  eller liknande. Värt att kolla upp. Google Foto är det första jag ser till att mina vänner och släktingar alltid kör, det ger ju obegränsad backup av bilder, typ. Även filmer, fast där sker nog större kvalitetsreducering i vissa fall.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har ju iCloud Bilder, då sparas bilderna man tar i iPhone och det har funnits sedan flera år. Men man behöver ha Bilder i datorn för det. Iphoto har inte funktionen, det är för gammalt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...