Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Hur för jag över bilder från iPhone till Mac?


EwelinaB
 Share

Rekommendera Poster

59 minuter sedan, Raphael säger:

iCloud har inte versionshantering som TimeMachine har, och det har inte Dropbox etc heller.

Google Foto stöder återgång till original i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Google Foto stöder återgång till original i alla fall.

iCloud bildbibliotek har det också. Eller om Bilder har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

iCloud bildbibliotek har det också. Eller om Bilder har det.

Både Bilder- och Google foto-apparna på Iphone stöder det. Hur det är på nätet med Icloud vet jag inte. Via webbläsare kan jag återgå till original i Google foto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Google Foto stöder återgång till original i alla fall.

Återgång till original finns i iCloud Bilder också, det är ju en funktion i Bilder.
Men det jag menar med "Versionshantering" är som det fungerar i TimeMachine. Att flera olika versioner sparas av dokument, och det finns inte i iCloud Drive. Det finns i Pages, alltså Pages-dokument sparas i olika versioner där man kan återgå. Men iCloud Drive gör inte det själv. Och inte Dropbox heller. "Återgå till original" är ju inte versionshantering, du kan inte bläddra mellan olika versioner av samma fil och gå tillbaks till hur filen såg ut igår, i förrgår, för en månad sen osv... Utan du kan bara återgå till en fil och det är originalet. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

"Återgå till original" är ju inte versionshantering

Det vet jag, det var därför jag skrev som jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Raphael säger:

Med ”Optimerad lagring” på iCloud bilder så finns bilderna på iCloud och kan laddas ner till telefon eller Mac när man behöver dem. Bilderna syns då med ett moln bredvid sig. Molnet betyder att i enheten finns bara en pytteliten förtitt som knappt tar upp plats. 

 

Så nej, telefonen blir inte full av iCloud. Däremot kan ditt iCloud bli fullt och då får man köpa mer utrymmet. 

 

Du säger du har en hårddisk på 2 Tb, vad gör du om den går sönder?    Du behöver alltså ha två 2 Tb hårddiskar där den ena speglar den andra, för det är inte så troligt att två hårddiskar går sönder samtidigt. 

 

 

 

Jag har flera externa hårddiskar redan, därav har jag tyckt det varit onödigt att lagra allt på icloud. Men det verkar ju väldigt komplicerat att få över ens bilder från icloud till de externa hårddiskarna så jag får väl lika gärna uppdatera min icloud till 2 TB. Men de hade varit trevligt att förstå hur man för över bilderna från sin mobil till datorn och de externa hårddiskarna om de skulle behövas i framtiden. Jag fotar som sagt väldigt mycket. 

 

Jag har beställt en ny mobil men innan den kommer vill jag skicka in min nuvarande mobil på hemförsäkringen för skärmen etc är helt söndrig. Min pappa säger att vi måste nollställa mobilen. Men vågar inte radera alla bilderna, då försvinner dem ju på icloud också. Hur ska man egentligen göra vid ett mobil skifte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, EwelinaB säger:

. Hur ska man egentligen göra vid ett mobil skifte?

så här säger Apple

 

 

Skärmklipp 2019-08-20 14.10.46.png

Skärmklipp 2019-08-20 14.11.05.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, EwelinaB säger:

 

 

Jag har beställt en ny mobil men innan den kommer vill jag skicka in min nuvarande mobil på hemförsäkringen för skärmen etc är helt söndrig. Min pappa säger att vi måste nollställa mobilen. Men vågar inte radera alla bilderna, då försvinner dem ju på icloud också. 

Säkerhetskopiera. Logga ut från iCloud, App Store och iTunes.

Nollställ.

https://support.apple.com/sv-se/HT201351

https://support.apple.com/sv-se/HT201557

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, iMarc säger:

Vad gör egentligen Bildström? Har det påslaget. 

https://sv.lmgtfy.com/?q=bildström&p=1

Redigerad av lappen71
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, EwelinaB säger:

Jag har beställt en ny mobil men innan den kommer vill jag skicka in min nuvarande mobil på hemförsäkringen för skärmen etc är helt söndrig. Min pappa säger att vi måste nollställa mobilen. Men vågar inte radera alla bilderna, då försvinner dem ju på icloud också. Hur ska man egentligen göra vid ett mobil skifte?

Nej, att nollställa telefonen har ingen som helst påverkan på iCloud. Det är bara om du manuellt går in och väljer att radera bild för bild så de läggs i papperskorgen, som de raderas. Eller ja de läggs i papperskorgen och sen finns de där i 30 dagar om du inte tömmer den. Men om du nollställer telefonen, så har det ingen som helst påverkan på iCloud. Bilderna i iCloud kommer att finnas kvar. Om något händer med telefonen, så finns bilderna i iCloud kvar. Om din telefon kraschar eller går sönder eller vad som helst, så finns bilderna i iCloud kvar. 

För att exportera bilder från iCloud så öppnar du Bilder i datorn och där markerar bilderna du vill ha ut och sedan väljer att Arkiv - Exportera. Men du får inte med den ordning eller sortering du valt i Bilder. 

För att importera bilder från telefonen till datorn utan iCloud så kan du dra en kabel mellan och sen öppna Bilder så kan du importera där, eller använda programmet Bildinsamling som finns i Macen. Bildinsamling kan importera från iPhone och lägga bilderna där man önskar, det kan vara Bilder men det kan också vara en mapp på en annan hårddisk. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, iMarc säger:

Dåraktig onödig funktion som inte gör något vettigt. Ska stänga av det. 

Gör det. Blir säkert bra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, iMarc säger:

Vad gör egentligen Bildström? Har det påslaget. 

Bildström fanns innan iCloud bildbibliotek, det är en lösning från iPhoto-tiden och finns kvar för de som inte kan eller inte vill köra ett nyare system. Bildström är en tillfällig mellanlagring mellan enheter, bilderna är kvar där i typ 30 dagar. Har man iCloud bildbibliotek så finns ingen anledning att köra Bildström. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Raphael säger:

Bildström fanns innan iCloud bildbibliotek, det är en lösning från iPhoto-tiden och finns kvar för de som inte kan eller inte vill köra ett nyare system. Bildström är en tillfällig mellanlagring mellan enheter, bilderna är kvar där i typ 30 dagar. Har man iCloud bildbibliotek så finns ingen anledning att köra Bildström. 

Jag använder Bildström för att göra backup av mina bilder (ej video) till min mac (som sedan gör intern backup). I Bilder på datorn har jag valt att kopiera importerade bilder och där ingår Bildström. På så vis får jag en dubbel backup då jag använder Google foto också.

 

260730486_dump1.png.335838236ff846e5726574339c52d2d3.png

 

dump.png.90512957d64aa72b7c983c06e2601f5e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, Ja men då använder du Bildström istället för iCloud bildbibliotek, och det kan man ju göra även om jag inte förstår vitsen med det. Har man iCloud bildbibliotek i datorn så kommer ju de bilderna med i backupen till TimeMachine. Du använder inte båda samtidigt, som jag förstår av din bild. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Alix, Ja men då använder du Bildström istället för iCloud bildbibliotek, och det kan man ju göra även om jag inte förstår vitsen med det. Har man iCloud bildbibliotek i datorn så kommer ju de bilderna med i backupen till TimeMachine. Du använder inte båda samtidigt, som jag förstår av din bild. 

 

Vitsen är att jag gör backup utan att belasta utrymmet i Icloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Så bra! Då stänger jag av skiten så jag får fylla på iCloud mer då jag betalar för 200GB. 

Du begriper fortfarande inte ?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Du begriper fortfarande inte ?

Bildström mördar ju iCloud, det är väl därför det är så mycket bekymmer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, iMarc säger:

Bildström mördar ju iCloud, det är väl därför det är så mycket bekymmer. 

Nope

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nope

Bara genom att göra detta förfarande dyker nu alla miniatyrer upp blixtsnabbt i Appen Filer/iCloud. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Bara genom att göra detta förfarande dyker nu alla miniatyrer upp blixtsnabbt i Appen Filer/iCloud. 

Bildström och Filer har ingen koppling alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...